“Mindset de Antreprenor” este un proiect start-up.ro, susținut de Orange, în care vorbim cu fondatorii startup-urilor care au trecut prin programul de accelerare Orange Fab și cu alți inovatori din industrie. Ne propunem să aflăm perspectivele celor care au lansat business-uri în care folosesc inteligență artificială, machine learning sau comerțul online. Pentru afacerile cu un ADN inovator, situația se poate transforma într-o oportunitate uriașă. Acestea sunt poveștile lor.
Bogdan și Raluca Apostol au pornit la drum angajați în corporații, iar apoi au dezvoltat o unealtă de animație pentru jocuri.
Traseul lor s-a schimbat radical pe parcurs și au ajuns să dezvolte Nestor, un produs care măsoară modul în care se implică angajații și dacă locul de muncă le oferă satisfacții.
Povestea Nestor este una despre schimbare de mentalitate, pivotare înspre un produs total diferit de ceea ce au realizat până în acel moment și folosirea fiecărei oportunități.
De la un produs de animație la Nestor
Marionette Studio a fost inițiativa antreprenorială anterioară a celor doi. Era un produs pentru animații, dar au descoperit că posibilitatea de creștere este restrânsă.
„A fost o decizie esențială de business. Explorasem domeniul animației, atât pe piața B2B, cât și cea consumer, iar spațiul în care activam nu ne oferea oportunitatea și viteza de creștere dorită”, spune Bogdan Apostol.
Bogdan crede că un business care stagnează poate doar să meargă pe o pantă descendentă, așa că nu au vrut să mai continue în acea zonă. Au căutat o nouă aventură antreprenorială care să le permită creștere.
„Am validat problemele identificate și soluția propusă de noi timp de 6 luni, am purtat discuții la telefon cu lideri din peste 400 de companii și toate acestea înainte să construim un MVP”, explică cofondatorul Nestor. Validarea aceasta le-a adus avantaje pe mai târziu.
Construiește pe baza unei probleme
Nestor este o platformă inteligentă de dezvoltare a angajaților și management al obiectivelor de business prin practici de coaching și leadership.
Platforma a fost construită pe nevoile identificate în piață, astfel încât companiile mari au nevoie de metode prin care angajații să primească mai mult decât un job.
„Îmbină indicatori de Business Intelligence și Emotional Intelligence pentru a ajuta companiile să alinieze constant și transparent așteptările fiecărui angajat cu direcția strategică de business”, explică Bogdan Apostol ce face Nestor.
Dar până să aibă un produs, mindsetul lor a fost unul de a înțelege problemele care există, ca să construiască ceva util.
Una dintre problemele de care se lovesc numeroase startup-uri la început de drum e că nu se uită la piață, nu întreabă, iar produsul nu e apoi dorit.
Bogdan și Raluca au identificat problema din experiență proprie inițial. „Nu ne dorim doar un loc de muncă și un salariu, ci vrem să ne dezvoltăm personal și profesional în cadrul companiei unde lucrăm, să avem modele de urmat și lideri care ne susțin și ne oferă oportunități în acest sens”, explică Apostol.
Cei doi au realizat că multe companii nu colectează și analizează informațiile despre oamenii din organizație.
„People Data poate oferi un insight extraordinar în modul în care liderii pot acționa pentru a menține angajații engaged și implicați în ceea ce fac zi de zi la muncă”, mai spune Bogdan.
În plus, cei doi fondatori au descoperit că dacă folosesc aceste date despre oameni pentru a alimenta diferite metodologii de artificial intelligence, pot genera sfaturi punctuale care să ajute fiecare angajat în parte, pentru a avea un control asupra propriei cariere.
„Companiile cheltuiesc anual sume importante pe training-uri de leadership, dar translatarea lor în practică fără feedback poate să nu determine nicio schimbare în organizație. Ba chiar, poate să aibă un efect negativ”, mai spune Bogdan Apostol.
Cum pot firmele mari să creeze un mediu propice
Pentru organizații cu sute sau mii de angajați una dintre provocări este să eficientizeze munca angajaților, și să-i facă pe aceștia implicați. Se vorbește mult de asemenea concepte, iar în timpul pandemiei aceste aspecte au devenit și mai importante.
Pandemia a determinat o schimbare abruptă spre un mod de lucru diferit, fie că e vorba de lucru de la distanță, sau de distanțare și noi reguli la birou.
„Tranziția necesită o schimbare în oglindă a modului de management în companii și o atenție deosebită la modul în care oferim suport angajaților pe parcursul acestei perioade”, spune Bogdan Apostol.
El consideră că așteptarea ca angajații să se adapteze instant la noile provocări impuse de lucrul remote este una departe de adevăr.
„Cel mai bun lucru pe care-l pot face companiile este să-și echipeze managerii cu informațiile și procesele necesare pentru a le oferi tuturor angajaților vizibilitate și transparență. Comunicarea trebuie să fie deschisă și empatică, inclusiv prin sfaturi de a echilibra viața personală cu cea profesională”, mai spune cofondatorul Nestor.
Startup-ul fondat de români poate ajuta firmele să facă acest lucru. „Nestor oferă automat tips & tricks de coaching adaptate fiecărui profil din organizație.
Iar firmele pot lua decizii informate bazate pe o analiză de date completă și o predicție a comportamentelor la nivel organizațional”.
Mindset remote pentru victorii în vremuri tulburi
Pandemia care a afectat întreaga lume a schimbat modul în care lucrează companiile, dar și parcursul startup-urilor. Dincolo de elementele evidente, cum ar fi munca de acasă, perspectivele de investiție s-au schimbat, iar predicțiile devin din ce în ce mai dificile.
Nestor a fost ajutat de faptul că încă de la începutul companiei au avut o mentalitate și o cultură „remote first”, ce presupune un mod de lucru distribuit și posibilitatea de a lucra de acasă.
„Inițial am resimțit un sentiment de incertitudine în piață, acesta s-a transformat rapid în cerere accelerată pentru soluții software care ajută mediile organizaționale remote”, spune Bogdan Apostol.
Piața cere din ce în ce mai mult unelte software ce facilitează comunicarea în medii remote, dar și soluții de dezvoltare și engagement de la distanță, acum că prezența la un sediu fizic nu mai poate fi un element important. Iar această implicare și cunoaștere a angajaților e cheia pentru Nestor.
Pentru a se adapta pieței, Nestor a urmărit cum reacționează clienții în fața noilor provocări și s-au concentrat pe identificarea problemelor actuale, necesitățile punctuale ale firmelor și dezvoltarea rapidă de soluții noi care să-i ajute în această tranziție.
Echipa românilor a realizat rapid că strategiile de vânzări nu vor mai fi eficiente în fața schimbării și a redefinit fundamental strategia de business și creștere.
„Ne-am concentrat pe cum putem să ajutăm mai bine clienții curenți și pe cei cu care aveam deja discuții avansate”, spune Bogdan Apostol.
În plus, au vrut să ajute și alte organizații și au pornit două inițiative. Mai întâi au lansat un podcast de leadership în care au invitat lideri cu experiență din UpWork, Netflix, Sony sau Yahoo, iar a doua inițiativă a fost una de ajutor pentru companiile mici și mijlocii, către care au oferit platforma gratuit 3 luni.
„Necunoscutul e o motivație”
Ultimele 5 luni au trecut ca un roller coaster pentru orice afacere. Dar esențial, după șocul inițial, a fost ca business-urile să se reorganizeze și să găsească o direcție prin furtună.
„Am vrut să ne menținem motivați la fiecare pas. Necunoscutul e o motivație, pentru că fără a ne provoca să atingem noi orizonturi nu avem cum să evoluăm business-ul”, mărturisește Bogdan Apostol.
Această mentalitate a fost pusă și în produs. Abordarea holistică vrea să îmbunătățească experiența angajaților și dezvoltarea lor în cadrul organizației, dar și consolidarea unei culturi de leadership.
„Dezvoltăm și combinăm modele de inteligență artificială, instrumente de măsurare a inteligenței emoționale și metode de business intelligence pentru a servi scopului nostru de piață”, explică Bogdan Apostol.
Experiența Y Combinator
Una dintre experiențele marcante ale fondatorilor Nestor a fost participarea la acceleratorul Y Combinator în Statele Unite, unul dintre cele mai influente și mari acceleratoare din lume. Experiența a fost definitorie.
„Y Combinator a fost definitoriu pentru noi ca fondatori, dar și pentru business. Ne-am concentrat pe metricile care mută cu adevărat business-ul într-un mod constant la un nou nivel și să intrăm în mindsetul antreprenorial. În plus, am adoptat viteza de reacție a companiilor din Silicon Valley”, mărturisește Bogdan Apostol.
Conform acestuia, experiența Y Combinator nu se rezumă doar la cele trei luni ale programului de accelerare, pentru că ulterior se creează o rețea puternică de alumni, companii care au trecut sau sunt în program.
„Rețeaua YC e o sursă valoroasă de învățare, sprijin și schimb de experiență în care se păstrează o comunicare activă”, explică Apostol.
La nivelul produsului, Nestor s-a inspirat din sloganul Y Combinator: „Make something people want” (n.r. - Construiește ceva ce este dorit de oameni). Deși poate fi un clișeu, e unul dintre elementele cele mai importante în viața oricărei afaceri.
„Avem o atenție deosebită la ce dorește să obțină clientul prin utilizarea Nestor și aducem îmbunătățiri constante. „Menținem și acum, la doi ani după program, aceeași mentalitate de testare rapidă a conceptelor noi. Nu ne e frică să eliminăm module întregi dacă rezultatele ne arată că nu oferă valoare clienților noștri”, spune Bogdan.
Colaborare prin Orange Fab
Nestor a participat la programul de accelerare Orange Fab și au profitat de acest lucru pentru a putea să-și deschidă noi orizonturi pe piață.
„Ne-a ajutat să descoperim particularități ale mediului enterprise din România, precum și navigarea procedurilor de achiziție ale unei soluții software ce presupune deployment la nivel organizațional”, explică Bogdan primul punct important descoperit prin colaborarea cu Orange.
De altfel, la nivelul companiei din România, Orange va implementa soluția Nestor. Bogdan speră la un parteneriat pe termen lung prin care să implementeze noi modele de engagement și management ale performanței.
Planurile de viitor pentru Nestor
În momentul de față Nestor lucrează cu firme din Statele Unite și Uniunea Europeană de toate mărimile, de la startup-uri în creștere, până la companii Fortune 100 cu mii de angajați.
„Creștem cu rapiditate, suntem sustenabili și pentru că nu suntem presați de necesitatea unei investiții am ales să nu căutăm activ finanțare în timpul pandemiei”, spune Bogdan.
Cu toate acestea, în viitorul apropiat vor să deschidă o rundă de investiții dedicată dezvoltării business-ului și scalării în sectorul lor de piață.
Din punctul de vedere al pieței, Bogdan Apostol crede că piața începe să intre în noua normalitate, iar focusul Nestor e pe scalare și creștere rapidă.
„Ne dorim să multiplicăm și pentru alte organizații transformările fundamentale ale procesului de people development pe care le vedem în desfășurare la clienții curenți. Creăm un mediu engaging pentru fiecare angajat”, încheie cofondatorul Nestor.