Seria „Palet Românesc” va face un unboxing al paleților transportati, dar și al afacerilor românești. În următoarele episoade, vom discuta cu afacerile românești despre cele mai provocatoare momente ale anului pandemic, planurile de viitor, dar și despre optimizarea logisticii prin folosirea sistemului Pall-Ex.


Ce înseamnă transport și distribuție de marfă paletizată?

Pall-Ex este o companie de distribuție și transport mărfuri paletizate, ce din anul 2011 este prezentă pe piața din România. În data de 2 decembrie Rețeaua Pall-Ex din România a aniversat 9 ani de la lansare.

Ce înseamnă transport si distribuție de marfuri paletizate? Practic, în loc să te bazezi în afacerea ta pe găsirea permanentă de operatori de transport și să-ți faci griji că marfa ta e prea mică pentru un tir, dar prea mare pentru o dubă de transport, Pall-Ex îți transportă în toată România în doar 24 de ore.

Marfa paletizată ajunge în cele 4 hub-uri Pall-Ex și este distribuită în toată țara. Un tir Pall-Ex poate fi încărcat cu marfă de la mai mulți furnizori deodată, așa că nu-ți mai faci griji de dimensiunea pe care o trimiți. Acest lucru e avantajos pentru că business-urile își ușurează logistica.

Anul acesta Pall-Ex va împlini 10 ani de activitate în România. Cum spuneam și data trecută, Pall-Ex are un procent de 99% procent de livrare la timp și un procent de daunalitate de doar 0.16%. Știm cu toții că antreprenorii au nevoie de predictibilitate în afacerea lor, iar logistica ar trebui să funcționeze ceas.

Poți trimite un singur palet sau încărcături parțiale în trailerul tirului, oriunde în țară. În plus, prin sistemul IT numit Twine, Pall-Ex oferă dovezi de livrare, Track and Trace în timp real și aviz de însoțire a mărfurilor. Astfel, din biroul tău poți urmări tot procesul cu ușurință.

Un an dificil dacă ești distribuitor și producător de băuturi alcoolice

Dragoș Antonescu este director operațional al grupului AFI și am discutat cu el în hub-ul Pall-Ex din București despre provocările logistice, dar și despre dificultatea anului trecut, ce continuă și în 2021. Cu toate acestea, am descoperit și lucruri bune și planuri de viitor.

Grupul AFi este distribuitor de alimente, băuturi și dulciuri mai nou. De asemenea, pe lângă distribuție, au investit în branduri proprii pentru a-și întări poziția pe piață. Dragoș spune că cine credea că anii de criză economică din trecut au fost complicați nu se aștepta la 2020, unde adevărata impredictibilitate a sosit.

„Chiar nu am putut să estimăm nimic. Am avut o scădere în medie de 30%, dar ne-am descurcat. Noi dezvoltăm niște branduri proprii în prezent. Am început înainte de pandemie să le dezvoltăm. Faptul că dezvoltăm și investim constant ne-a ajutat să nu scădem cu același procent ca toată piața de băuturi”, spune Dragoș Antonescu.

„Principala provocare a fost închiderea HoReCa. După cum știm băuturile sunt prezente în HoReCa în special. Și mai ales atunci când dezvolți branduri, ele încep din HoReCa, pentru că fiecare om preferă să guste prima dată o băutură în HoReCa”, explică acesta.

Așadar, până ca un consumator final să cumpere o băutură, mai întâi o încearcă la un bar sau la un restaurant, dar anul acesta procesul de descoperire a fost încetinit.

„Chiar dacă vorbim de terase deschise, HoReCa e încă închisă. Terasele nu înseamnă HoReCa, înseamnă maxim 20-30% în condițiile în care afară sunt 0 grade și dă zăpada”, explică Dragoș Antonescu problema din momentul de față.

Provocări, dar și redescoperiri

Pe lângă probleme, au fost numeroase provocări, dar și oportunități. Dragoș povestește că impredictibilitatea anului 2020 a dus la situații neprevăzute. De exemplu, grupul AFI investise într-o campanie de imagine, unde oferea premiu o mașină și avea și o campanie de publicitate la TV. Cu toate acestea, odată cu închiderea restaurantelor, și-au dat seama că volumul vânzărilor nu acoperea volumul premiilor bugetate. Dar nu s-au oprit și au considerat campania una de investiție în imaginea brandurilor proprii dezvoltate, cum ar fi „Baltagul”.

„A scăzut și retailul destul de mult. A mai apărut o problemă. Pentru că marfa în HoReCa ajunge prin distribuitorii zonali, nici aceștia nu mai lucrează cu stocuri atât de mari ca înainte din cauza impredictibilității”, spune Dragoș Antonescu.

Cu toate acestea, au descoperit și noi idei. Dacă distribuția de băuturi și alimente a scăzut, au lansat un brand total separat de ceea ce făceau până acum, un brand care vinde șireturi elastice, sub numele de siretila.ro, iar acesta a fost pe creștere de la lună la lună.

Ce nevoi are un business de distribuție?

Am vorbit și de logistică, pentru că eram în hub-ul Pall-Ex. Iar Antonescu spune că nevoia e simplă, dar vitală când vine vorba de grupul AFI.

„Avem o nevoie simplă și vitală pentru orice business de tipul ăsta. Să mutăm marfa din depozitul nostru în depozitul clienților noștri. Ne ajută Pall-Ex în mutarea asta și pe lângă mutarea mărfurilor dintr-un depozit în alt depozit, e important ca mărfurile care se mută să fie cele care trebuie, să nu avem încurcături, e important ca mărfurile să ajungă într-o stare bună și la timp”, explică acesta.

„Ajunsul la timp e o chestie complicată, deși la prima vedere nu pare. Dacă ne gândim că lucrăm cu marile rețele de magazine care ne cer o programare strictă a orei la care ajunge marfa, pentru că ei, la rândul lor, au programare pe depozit. Dacă întârziem riscăm să nu se primească marfa, să o întoarcem și asta înseamnă costuri suplimentare”, mai spune Antonescu.

Sunt multe alte lucruri de care au scăpat operațional cei de la AFI. „ Am scăpat de grija că nu încape un palet pe nu știu ce mașină mică sau nu încap X paleți într-o dubă. Am scăpat de calculul de greutate pe paleți, care ne era cerut tot timpul și de calculul de volume și de creat rute optime. Toate acestea s-au transferat către Pall-Ex”, explică Dragoș Antonescu.

Mesaj către antreprenori: branduri, branduri, branduri

L-am rugat pe Dragoș Antonescu să transmită un mesaj către antreprenorii din România. Pentru el cel mai important lucru e investiția în produsele proprii.

„Investiți în branduri și nu încercați bătălii cu cel mai mic preț. Cred că și România a trecut de perioada în care consumatorul să caute ce-i mai ieftin. Respectați promisiunea pe care o face brandul respectiv și aveți grijă la satisfacția clienților”, a încheiat Dragoș Antonescu.