Acest articol a apărut inițial ca Nota Redacției în newsletter-ul start-up.ro din data de 3 august. Abonează-te și tu pentru a primi zilnic cele mai noi știri, cele mai bune sfaturi!


Cel mai la îndemână exemplu este Google Glass. A fost un produs care a fost inovator, parcă desprins din filmele SF. Însă Google s-a lovit de un zid mare de negativism și rezistență. Lumea spunea despre cei care purtau Google Glass că arătau ridicol și au fost și cazuri în care purtătorii de Google Glass au fost obligați să-i dea jos de către alte persoane. O problemă a fost faptul că aveau o cameră încorporată și au fost îngrijorări legate de privacy. Cum știai dacă cineva te filma în secret? Utilitatea produsului era acolo: puteai vedea mesaje, hărți, imagini și în acest timp îți elibera mâinile.

Apoi mi-am adus aminte de o poveste similară, care însă a avut loc cu mult timp în urmă: inventarea furculiței. Un obiect indispensabil din orice bucătărie, dar nu unul care a fost adoptat atât de repede cum ai crede. Se pare că primele furcuție au apărut undeva în secolul XI-lea și se vorbește despre prințesa bizantină Theodora Doukas, soția dogelui Venetiei Domenico Selvo, că folosea o astfel de unealtă deoarece nu-i plăcea să mânănce cu mâna.

Când au văzut-o mâncând cu furculița, ceilalți oameni au râs de ea, au crezut că e ridicolă, mult prea prețioasă. Deși, indiscutabil, foarte utilă furculița nu a intrat în folosință. Abia 500 de ani mai târziu furculița a început să fie folosită mai des în Anglia și asta datorită faptului că Regele Angliei Heric al III-lea a declarat că este în regulă să folosești o astfel de unealtă ca să mănânci.

Revenind în prezent, dacă lucrezi la un produs inovator, fie el hardware sau software, trebuie să te gândești și la felul în care acesta va fi perceput de societate și să te gândești dacă gradul de utilitate iînvinge rezistența la adoptare. Unele lucruri nu ai cum să le controlezi și chiar și anumite produse pe care azi le folosim zilnic (vezi smartphone-ul sau căștile/walkman) au fost văzute cu ochii răi la început.

Întreabă, testează, creează un produs unic, inovator, dar și extrem de util și, de ce nu, cool. Altfel, s-ar putea să treacă ceva timp până când să găsești succesul dorit și poate trebuie să găsești un influencer de nivelul regelui Angliei. Cine ar fi în prezent? Cristiano Ronaldo? Ariana Grande?