Tendința ascendentă de la începutul lui 2022, întrerupt brusc în ultima săptămână din februarie, a fost reluat treptat, atingând un vârf în numărul de comenzi plasate în luna mai, arată datele colectate la nivelul celor peste 1.500 de magazine online ce folosesc MerchantPro, furnizor de soluții SaaS pentru eCommerce.
Astfel, în perioada analizată, creșterea YOY în numărul comenzilor plasate a fost de peste 10%, cu un vârf de 24% în luna menționată. Valoarea medie a comenzilor a fost de 52 de euro, o creștere de 8% față de anul precedent.
Impactul conflictului din Ucraina s-a reflectat mai întâi în achizițiile clientului final, care au scăzut brusc, cu peste 20% în ultima săptămână din februarie. Chiar în aceste condiții, la nivel de lună s-a înregistrat o creștere de aproape 15% în numărul tranzacțiilor încheiate și o creștere de peste 30% în valoarea acestora.
Trendul ascendent a fost mai temperat în următoarele luni, însă s-a menținut la o valoare medie de +11% YOY.
Cea mai redusă creștere s-a înregistrat în luna martie, pe fondul incertitudinilor geo-politice, iar cea mai mare în luna mai, când numărul comenzilor plasate la celor peste 1.500 de magazine ce folosesc MerchantPro a crescut cu 24% comparativ cu mai 2021.
O creștere s-a observat și în media comenzii – care la nivelul perioadei analizate a atins constant valori similare cu perioadele de vârf din 2021 -, dar și în valoarea totală a acestora, care a crescut cu peste 20% în februarie – august, comparativ cu perioada similară din 2021.
”Era de așteptat ca actualul context politico-economic să aibă un impact asupra economiei globale și asupra eCommerce-ului din România, iar efectele s-au observat mai întâi la nivelul clientului final, care a încetinit brusc ritmul achizițiilor, însă pentru o perioadă scurtă de timp. Apoi se poate observa impactul dinamicii prețurilor globale, scumpirile la transporturi, utilități, materii prime care se reflectă în valoarea totală a comenzilor, ce a crescut într-un ritm mai accentuat decât tranzacțiile. Este însă evident că românii rămân fideli comportamentului de consum digitalizat adoptat în ultimii doi ani, apelând tot mai des pentru achiziții la magazinele online”, a precizat Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
La nivelul comercianților, mai ales în ultimele trei luni, marcate organic de o temporizare a comenzilor pe fondul perioadei de vacanță, s-a remarcat o tendință de consolidare a prezenței online în zona de backend, cu optimizări și automatizări ce pregătesc magazinele pentru perioade de vârf – sezonul reducerilor, Black Friday și sărbătorile de iarnă.
”Ținând cont de perioada pe care o traversăm, când provocările menținerii unui business profitabil sunt evidente, la nivelul magazinelor de pe platformă s-au înregistrat tot mai multe solicitări de automatizare a proceselor, optimizarea fluxului de back-office, integrări ERP, creșterea vitezei de încărcare a site-ului, cu impact direct în economia business-ului, în conversie și retenție. Declanșarea conflictului din Ucraina a venit cu incertitudini, cu riscuri, consumatorii au devenit mai exigenți cu achizițiile online, mai atenți. În aceste condiții, accentul este pus pe creșterea indicatorilor de profitabilitate a magazinelor online, iar focusul nostru a fost, bineînțeles, să susținem optimizarea platformei, să fim proactivi și cu un pas înaintea concurenței”, a mai precizat Arthur Rădulescu.
Printre funcționalitățile implementate recent de MerchantPro cu impact puternic asupra creșterii volumului de vânzări înregistrate de magazinele din platformă se numără programele de loialitate, automatizările dedicate creării și lansării de promoții personalizate, landing page-urile de tip satelit ce pot fi create cu doar câteva click-uri, introducerea de metode de plată populare printre consumatori, precum Apple Pay, One-Click Payment sau Buy Now Pay Later, precum și automatizările extinse pe segmentul de procesare a comenzilor și a retururilor.