În weekendul care a trecut am fost la primul act al închiderii unui loc din apropierea Bucureștiului. Mai exact, la Moșia Corbeanca, pariul a doi antreprenori care au crezut și au și reusit să creeze un spațiu care să adune comunitatea celor care caută puțină liniște, dar nu sunt pregătiți să facă o mutare la sat sau departe de capitală.
Acest spațiu de evenimente, restaurant și grădină cu ieșire la lac se închide. Viitorul ei este acum la decizia unor alți proprietari.
Dar nu despre asta voiam să îți spun acum, ci despre importanța comunității, pe care am resimțit-o în timp ce Vița de Vie făcea un ultim concert la apus pe pajiștea moșiei.
Aici m-am simțit ca și când trupa cânta în curtea unui prieten. Pentru că o comunitate asta trebuie să facă. Să îți dea familiaritate, confort și să te facă să simți că ai nimerit în locul potrivit. Pe scurt, că aparții de locul în care ești sau de produsul pe care-l folosești.
Comunitatea este una dintre dezirabilele oricărui business, fie că vorbim de tech sau afaceri fizice. Iar dacă la cele din urmă e ușor să vezi cum se strânge comunitatea și să iei pulsul, mă gândeam la startupurile tech și cum își fac ele community check-ul.
O dată am văzut că se poate întâmpla asta la evenimente și la acceleratoare. Dar aici e o comunitare la comun, pe care o cam împart cu toți jucătorii din ecosistem.
Apoi am mai văzut crâmpeie de comunitate în social media, acolo unde veștile sunt primite cu brațele deschise.
Dar așa cum povestea și Irina Scarlat la workshopul din tabăra noastră, un startup își poate face verificarea comunității și cerând feedback. Fie că vorbim de completarea unui formular, abonarea la un newsletter sau un share de informații. Aici, dacă nu e nicio reacție, e nevoie de un community building puternic.
Comunitățile sunt mai ușor de construit în jurul lucrurilor pe care oamenii le înțeleg ușor sau le consumă des. Dar cum face un startup tech să-și adune oamenii alături?
Ajută-ne să înțelegem mai bine dacă startup-urile au comunități, avem și un formular unde o poți face:
De asemenea, dacă ai un exemplu bun de startup tech care are o comunitate deja închegată, aștept mesajul tău ca și când.
Îl poți trimite la [email protected] sau la [email protected].