De la brioșe la o schimbare în industrie
De atunci până acum, timp de opt ani de zile, antreprenoarea Cupcake Philosophy a crescut de la brioșe la torturi și la deserturi cât mai sănătoase, împlinind încet și misiunea pe care și-a propus-o la începuturile business-ului, aceea de a educa industria, dar și publicul. Iar ca să facă asta, Ioana a trecut și ea la rândul ei prin lecțiile multor școli de profil și cursuri de prestigiu.
Pe scurt, CV-ul ei sună cam așa: Ioana Romanescu este manager de corporație devenit Pastry Chef, trainer, speaker, antreprenor și fondator al Cupcake Philosophy. Absolventă a Le Cordon Bleu – Paris, considerată astăzi cea mai mare rețea de școli culinare și de ospitalitate din lume, Ioana predă cursuri profesionale și ateliere practice despre tehnici și produse de cofetărie modernă, sesiuni în cadrul corporațiilor și școlilor, dar și cursuri recreative pentru copii. În 2022, a primit premiul pentru „Cel mai bun Pastry Chef” la Gala Horeca Women Awards.
Acum că v-am dat rețetarul, să vă spunem și cum ajunge un business pornit din pasiunea pentru dulciuri să genereze peste 1 milion de euro vânzări și să ajungă la peste 30.000 de clienți.
Ioana obișnuia să facă exerciții de imaginație și să se proiecteze pe sine peste 5-10 ani. Această dorință de experimentare i-a clarificat antreprenoarei ideea că nu poate fi în 2 locuri în același timp, așa că a renunțat la job și s-a dedicat 100% construirii Cupcake Philosophy.
Obiectivul pe termen scurt era să devină prima alegere a oamenilor care voiau să comande brioșe. Astfel, a început în cercul ei de prieteni și cunoștințe.
”Am fost genul de antreprenor care, timp de luni de zile, a mers cu o cutie de 12 cupcakes la corporații, la saloane de evenimente, la clienți pe care-i vedeam potențial interesați de ceea ce ofeream. Acest contact direct mi-a adus și cele mai mari satisfacții, dar și colaborări pe care le păstrez și astăzi”, își amintește Ioana.
Prima validare a venit de aici, dar Ioana încă nu se simțea complet stăpână pe calitățile ei de pastry chef. Știa partea de business, dar voia să fie în control și pe partea de cofetărie, așa că a plecat la școală.
”Știam că, pentru a îmbunătăți aceste abilități, pentru a ajunge la un nivel de profesionalism care să-mi dea putere, încredere și curaj, trebuie să învăț. Am urmat numeroase cursuri (în Marea Britanie, dar și în Franța, la Institutul Le Cordon Bleu) și continui și azi să urmez diferite cursuri, cum e cel de la Harvard University despre psihologia gusturilor. Nu doar că acest lucru m-a ajutat să fiu în control și să cred mai mult în mine, dar mi-a întărit convingerea că singura cale spre progres este învățarea continuă”, ne spune antreprenoarea.
Iar cursurile i-au oferit nu doar încredere, ci o viziune de viitor pentru afacerea pe care o pornise. Le Cordon Bleu, una dintre cele mai prestigioase școli de patiserie din lume, cu peste 125 de ani de tradiție în domeniu, i-a adus Ioanei și un câștig personal, prin care a înțeles mai bine arta deserturilor, dar și ce înseamnă meseria de cofetar la rang înalt, disciplina, rigoarea și seriozitatea cu care se coordonează un laborator și respectul pentru ingredientele folosite și produsele create.
Misiunea posibilă a deserturilor sănătoase
Ioana a înțeles importanța educației încă de când își construia business-ul. Iar acum, și-a propus să dea mai departe din ce a învățat și industriei, dar și clienților finali. Așa că s-a înrolat în misiunea deserturilor sănătoase, pe care nu doar că le pregătește, dar le și explică altora cum o pot face.
”Dezvoltarea deserturilor mai sănătoase presupune foarte multe cunoștințe și studii despre ingrediente, tehnici de cofetărie, știință și chimie. Cu alte cuvinte, trebuie să fii dispus să înveți mai mult decât o rețetă. Este un proces care necesită timp și anumite investiții în materii prime specifice. Mi-am dorit foarte mult să fac acest pas important atât pentru dezvoltarea mea ca Pastry Chef și a business-ului meu, dar și pentru că industria evoluează și există cifre alarmante la nivel global cu privire la creșterea obezității și a numărului de persoane cu diabet”, ne clarifică Ioana.
Deși la început de drum în România conform curbei de adopție, antreprenoarea înțelege că domeniul deserturilor sănătoase e un pas important nu doar pentru Cupcake Philosophy, dar pentru întreaga industrie.
De aceea, anul acesta a ținut mai multe ateliere practice pe tema „Fundamentals of Healthy Desserts” , o incursiune în lumea deserturilor mai sănătoase, fără alergeni (fără gluten, fără lactate, fără ouă), vegane (fără ingrediente de proveniență animală) și fără zahăr adăugat. Cursul este dedicat atât cofetarilor experimentați, dar și celor la început de drum sau părinți care vor să învețe să gătească un dulce sănătos pentru copiii lor.
Pare utopic să punem un semn de egal între deserturi și sănătos, dar mai mult decât atât, Ioana ne explică că mai e o provocare în această ecuație, și anume prețul pentru a face asta.
”Costurile unei afaceri cu deserturi sănătoase sunt mult mai ridicate decât cele tradiționale. Dau un singur exemplu, care se poate multiplica și la alte ingrediente: un kilogram de zahăr costă 5-6 lei, pe când un kilogram de zahăr cu indice glicemic 0 sau un zahăr natural care provine dintr-o fibră dietetică ajunge la 60 de lei.”
Lecțiile pandemiei
Până în 2020, Cupcake Philosophy furniza anual deserturi pentru peste 600 de evenimente, ceea ce reprezenta aproximativ 90% din cifra de afaceri, însă pandemia a determinat-o pe Ioana să facă livrări la domiciliu prin resurse proprii și parteneriate cu companii de transport. Această pivotare a adus bunăstare afacerii, înregistrând o creștere de 10% în vânzările către persoanele fizice, dar a și vândut cu 80% mai multe torturi, comparativ cu perioada pre-pandemie.
Pandemia e clar perioada cea mai dificilă la care se poate gândi antreprenoarea, dar cumva un astfel de moment crucial a făcut-o să ia și niște decizii importante și investiții necesare, atât în echipamente, cât și în promovare.
Tot aceasta a fost perioada în care a încercat lucruri complet diferite de viziunea ei de Pastry Chef, pe care în alt context nu crede că le-ar fi făcut, dar care i-au adus satisfacții. ”Am testat rețete noi de cozonac și pască, ușor reinterpretate, care au devenit produsele de succes în perioada sărbătorilor.”
După o adapatare într-un an greu, Cupcake Philosophy este acum pe direcția pe care și-a proiectat-o fondatoarea când a pus bazele business-ului: ”după 8 ani de activitate, pot spune că ne urmăm traiectoria stabilită. Am gândit business-ul în 3 faze: prima a fost să fim top of mind pe segmentul de cupcakes, a doua a fost să diversificăm gama de produse (avem până în prezent colecții cu peste 200 de deserturi), iar a treia – să ne îndreptăm spre zona de educație”.
Astfel, a lansat colecția „NeoTorturile copilăriei” inspirată din cinci torturi tradiționale ale copilăriei, care a trezit multă nostalgie și interes printre clienți, iar în prezent lucrează la o nouă colecție, cu șase torturi pentru consumatori cu diferite alergii sau adoptă sau vegani, produse aprope gata de lansare.
Iar conex întregii activități de patiserie-cofetărie, Ioana își propune să-și orienteze investițiile și energia în educație și în schimbarea percepției meseriei de cofetar, despre care, spune ea, nu există suficientă apreciere. De aceea își propune să organizeze conferințe și dezbateri care să atragă atenția asupra acestei teme și care să facă din această profesie una dezirabilă pentru tineri și pentru toți cei pasionați de domeniu.
”Vreau să îmi aduc contribuția la dezvoltarea industriei cofetăriei, crescând următoarea generație de cofetari și patiseri – am în plan un viitor program de mentorat. Îmi doresc, totodată, să susțin profesioniștii să își perfecționeze abilitățile, să inoveze la nivel de tehnici și produse și să practice pasiunea lor cu responsabilitate.