De la conectivitate și competențe digitale la serviciile publice, țările UE au făcut progrese față de anul trecut, care a marcat lansarea de către Comisia Europeană a Strategiei privind piața unică digitală pentru Europa. Chiar dacă este pe ultimul loc la performanță digitală în UE, România compensează prin clasarea pe poziția a cincea la capitolul creșterii de la an la an.
Comisia Europeană a publicat astăzi rezultatele Indexului privind economia și societatea digitală (Digital Economy and Society Index - DESI) din 2016. Acestea arată că, de la publicarea de către Comisie, anul trecut, a Strategiei privind piața unică digitală pentru Europa, statele membre au înregistrat progrese în domenii cum ar fi conectivitatea și competențele digitale, precum și serviciile publice.
Andrus Ansip, vicepreședinte al Comisiei și comisar responsabil cu piața unică digitală, a declarat: „Din ce în ce mai multe persoane, întreprinderi și servicii publice trec la tehnologia digitală. Totuși, prea multe dintre acestea continuă să întâmpine probleme precum lipsa accesului la internet de mare viteză sau a serviciilor de guvernare electronică transfrontaliere, precum și dificultăți legate de cumpărarea și vânzarea dintr-o țară în alta. Trebuie să remediem această situație. Strategia privind piața unică digitală pentru Europa vizează tocmai acest lucru. Primele propuneri din cadrul strategiei vor stimula comerțul electronic și conectivitatea. Toate propunerile noastre vor fi prezentate în cursul acestui an și încurajez statele membre ale UE să le susțină cât mai rapid posibil. Aceste propuneri vor contribui la îmbunătățirea performanțelor lor în domeniul digital și la impulsionarea economiilor lor”.
Günther H. Oettinger, comisar european pentru economie și societate digitală, a declarat, la rândul său: „UE face progrese, însă prea încet. Nu putem să ne complacem în situația actuală. Trebuie să depunem eforturi dacă vrem să recuperăm decalajul față de Japonia, SUA și Coreea de Sud. În luna mai vom prezenta, pe baza indexului publicat astăzi, recomandări concrete adresate statelor membre ale UE în vederea îmbunătățirii performanțelor lor naționale. Sunt sigur că aceste propuneri, coroborate cu eforturile noastre pentru crearea unei piețe digitale, vor face ca UE în ansamblul său și statele sale membre să obțină rezultate mult mai bune în următorii ani”.
Principalele constatări ale Indexului privind economia și societatea digitală (DESI)
- UE face progrese, dar într-un ritm lent: UE în ansamblu a obținut un punctaj de 0,52 din 1, ceea ce reprezintă o îmbunătățire față de punctajul de 0,5 obținut anul trecut. Punctajul a crescut pentru toate țările din UE, în afară de Suedia.
- Danemarca, Țările de Jos, Suedia și Finlanda continuă să se afle în fruntea clasamentului DESI.
- Olanda, Estonia, Germania, Malta, Austria și Portugalia au înregistrat cele mai rapide progrese, câștigând avans. Mai multe informații privind performanțele fiecărei țări se găsesc în profilurile de țară și în această fișă informativă.
- Acțiuni necesare pentru a urca în topul mondial: Pentru prima dată, Comisia realizează, de asemenea, o comparație între UE și unele dintre cele mai digitalizate țări din lume (Japonia, SUA și Coreea de Sud). Rezultatele preliminare indică faptul că cele mai performante țări din UE sunt, de asemenea, pe primele locuri din lume în ceea ce privește domeniul digital.
- O conectivitate mai bună, dar insuficientă pe termen lung: 71 % dintre gospodăriile din Europa au acces la bandă largă de mare viteză (cel puțin 30 Mbps), față de un procent de 62 % anul trecut. Numărul abonamentelor la servicii mobile în bandă largă este în creștere rapidă, trecând de la 64 de abonamente pentru fiecare 100 de persoane în 2014 la 75 de abonamente în prezent. UE trebuie să fie pregătită să răspundă cererii viitoare și să ofere rețele de comunicații de nouă generație (5G).
- Competențele digitale trebuie îmbunătățite: În timp ce numărul absolvenților de facultăți din domeniul științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii (STEM) a crescut ușor în UE, aproape o jumătate dintre europeni (45 %) nu au competențe digitale de bază (utilizarea unei adrese de e-mail sau a aplicațiilor de editare ori instalarea de noi dispozitive). Comisia va aborda tema competențelor și a formării în domeniul digital în cadrul Agendei UE privind competențele, care va fi lansată în cursul acestui an.
- Comerțul electronic, o oportunitate neexploatată de către micile întreprinderi: 65 % dintre utilizatorii de internet din UE fac cumpărături online, însă numai 16 % dintre IMM-uri vând online, iar mai puțin de jumătate dintre acestea vând online la nivel transfrontalier (7,5 %). Pentru a aborda această problemă, Comisia a prezentat în decembrie propuneri privind contractele digitale, în scopul de a proteja mai bine consumatorii care fac cumpărături online și de a ajuta întreprinderile să își dezvolte vânzările online. În luna mai, Comisia va prezenta un pachet legislativ care va oferi un nou impuls comerțului electronic. Pachetul va include măsuri care vor combate geoblocarea nejustificată, vor îmbunătăți transparența piețelor de coletărie transfrontaliere și vor asigura o mai bună aplicare a normelor UE în materie de protecție a consumatorilor în context transfrontalier.
- Numărul serviciilor publice online a crescut, dar acestea sunt insuficient utilizate:Indicatorii arată că administrațiile publice oferă o gamă mai largă de servicii online (permițând cetățenilor să le comunice prin internet informații privind schimbarea domiciliului, nașterea unui copil sau alte evenimente importante). Cu toate acestea, numărul utilizatorilor de internet care interacționează online cu administrația lor rămâne constant (32 %).
Indexul privind economia și societatea digitală (DESI) este un instrument on-line pentru măsurarea progreselor realizate de statele membre ale UE în direcția unei economii și a unei societăți digitale. Ca atare, acesta reunește o serie de indicatori relevanți privind mixul de politici digitale actuale din Europa.