Filtrele de particule au fost implementate la nivel european începând cu anul 2009 și norma de poluare Euro 5 pe vehiculele diesel, deși unii producători le-au instalat chiar cu câțiva ani mai devreme, pentru limitarea emisiilor de eșapament.
Motoarele pe benzină au primit acest upgrade abia în anul 2018, odată cu norma Euro 6d, cu toate că primul producător care a implementat acest sistem pe o mașină de serie a fost Mercedes-Benz cu modelul S500 în anul 2014.
Pentru că aceste filtre previn eliberarea de gaze poluante în atmosferă ca urmare a rulării mașinilor pe combustibili fosili, ele se pot înfunda atunci când motoarele nu funcționează la temperaturi suficient de mari pentru a facilita arderea acestor depuneri.
De aceea, mașinile care merg foarte mult în oraș, la viteze și turații mici, au probleme cu filtrele de particule, care trebuie curățate profesional sau chiar înlocuite, iar aceste componente nu sunt deloc ieftine.
De asemenea, eliminarea filtrului de particule este ilegală și este sancționată diferit în funcție de fiecare stat membru UE, însă una dintre lucrurile pe care anularea DPF-ului sau GPF-ului le atrage după sine este neîncadrarea vehiculului respectiv într-o normă de poluare Euro. Astfel, dacă ai de exemplu o mașină diesel din 2020 care în mod normal este Euro 6, anularea filtrului de particule o va transforma într-un vehicul non-euro.