Ascultă podcastul
Ascultă interviurile în avanpremieră în format audio pe orice platformă dorești - Apple, Spotify sau altele.
Lectură de 4 min
Ascultă interviurile în avanpremieră în format audio pe orice platformă dorești - Apple, Spotify sau altele.
Primul pas ar fi să încerci să vinzi produsul, asta crede Adrian Florian, un expert în zona de dezvoltare de produse tehnologice din România. Acesta e și lucrul pe care-l zice tinerilor care se apucă astăzi de o afacere.
Wolfpack Digital este o agenție IT premiată cu birouri în Cluj și Dublin. Ce face o agenție IT? Practic ajută companiile să dezvolte aplicații, e ca un nou coleg care știe cum se construiește un produs. Nu e outsourcing, ci e folosirea experienței în beneficiul produselor lansate. Printre companiile care au colaborat cu Wolfpack se numără Voxa sau Deezer, de exemplu.
Viziunea lui Adrian este să creeze lucruri frumoase, dar să fie și un suport pentru companii care au nevoie de un partener de IT, nu doar un implementator de proiecte.
De asemenea, Adrian Florian este mentor în programul de acceelare Innovation Labs, care de 12 ani ajută tinerii să dezvolte companii printr-un program intensiv de 3 luni.
"Am început în 2015. În Cluj nu erau agenții orientate spre produs și am dezvoltat asta după ce am lucrat anterior la un startup numit Auto Uncle, care au birouri și în România, dar eu i-am cunoscut în Danemarca, acolo unde am studiat", spune Adrian Florian.
"În cazul Voxa, de exemplu, Editura Litera e investitorul principal și aveau o viziune, iar noi am realizat partea tehnică, am lansat-o și ne-am asigurat că e un startup de succes", explică Adrian Florian un pic din procesul lor de lucru.
"Am avut maximum 80 de oameni în pandemie. Acum se observă o contracție în piață, ceea ce e sănătos. Perioada actuală arată similar cu 2018-2019. E o perioadă favorabilă startup-urilor. În pandemie piața IT a fost umflată artificial, era un focus de a consuma bugete, să le ardem", spune Florian.
"În outsourcing contează să ai oameni, programatori, designeri, dar în agențiile de produs contează să faci ceva bine. Te gândești cum să faci un produs care să aibă succes, să primească și bani. Trebuie să treci prin tot procesul de definire - definești produsul, problema, piața, ca să poți să te validezi", spune Adrian Florian.
"De asemenea, mai sunt companii care nu au oameni tehnici sau care nu au un fondator priceput, așa că au un suport tehnic".
Adrian s-a implicat în Innovation Labs pentru că a văzut evoluția programului și pentru că voia să dea ceva înapoi comunității.
"Programele de succes le vezi de la an la an și au un impact prelungit. De asemenea, cred că am fost ajutați de comunitatea din Cluj-Napoca și am vrut să dăm înapoi. Ca o datorie față de alți antreprenori", spune co-CEO-ul Wolfpack Digital.
"Ai nevoie de mai multe skilluri ca antreprenor, dar și un cadru în care să te dezvolți. Curiozitate, răbdare, deschidere, disciplină. Dar mulți tineri nu știu de unde să înceapă. Programul acesta e un punct de pornire", spune Adrian Florian.
"Ai nevoie să te duci la acceleratoare, să deschizi universul, să construiești. Toate programele acestea te ajută să afli răspunsuri în 6 luni. Nu trebuie să construiesc produsul înainte să văd dacă e interes. Aș experimenta mai multe idei, dar am văzut de multe ori să zici ca fondator de startup că te duci să vorbești cu potențiali clienți și ei mereu îți spun cât de tare e lucrul pe care-l faci. Dar primul pas ar trebui să încerci să vinzi produsul înainte să-l ai", spune Adrian Florian.
Acest lucru se poate realiza printr-o pagină de precomandă sau prin campanii de crowdfunding în cazul produselor fizice.