Lectură de 7 min

Ciprian Borodescu, Underline Ventures | "Ca antreprenor aș filtra din start investitorii care împart lumea în alb și negru" . De ce crede că nu avem nevoie de mai mulți unicorni neapărat

Abonează-te pe  
Ciprian Borodescu, antreprenor care a cofondat startup-ul MorphL, vândut ulterior către francezii de la Algolia, a părăsit anul acesta compania care i-a cumpărat startup-ul. Într-o nouă formă de "sabatic”, Ciprian s-a alăturat fondului de investiții Underline Ventures ca Entrepreneur in Residence. Ciprian caută să ajute startup-urile nu doar atunci când e ușor, ci chiar atunci când contează. Despre acest parcurs am discutat cu el în timpul unui interviu.

Ascultă podcastul

Ascultă interviurile în avanpremieră în format audio pe orice platformă dorești - Apple, Spotify sau altele.

Abonează-te la podcast

Borodescu a fondat în 2018 startup-ul MorphL, care folosea inteligență artificială pentru a analiza traficul magazinelor online. În ianuarie 2021 compania a fost achiziționată de Algolia, firmă fondată în Franța și cu sediul în Statele Unite, iar Ciprian și Alexandra Anghel, cofondatoarea sa, s-au alăturat echipei.

După patru ani, au decis că e timpul să ia o pauză. Muncesc încă de pe băncile facultății, iar după patru ani de companie mare au zis că e momentul să facă un pas în spate. Dar Ciprian nu stă degeaba. S-a alăturat Underline Ventures, fond românesc de investiții fondat de Bogdan Iordache, pentru a ajuta startup-urile cu sfaturi, dar și pentru a se implica în analiza companiilor în care fondul ar putea investi.

„Am învățat mult în 4 ani. Ne-a ajutat și faptul că nu eram într-un moment în care voiam să vindem, nu voiam să scăpăm de startup. Am intrat în Algolia cu intenția de a învăța și am contribuit la lansarea de noi produse care generează milioane de euro companiei. Dar după 20 de ani de grinding, de muncă asiduă, pentru că muncim de pe băncile facultății, am decis că merităm un sabbatical", spune Ciprian Borodescu.

De la un startup la o un scaleup fără "post-exit stress syndrome"

În momentul în care s-a alăturat echipei Algolia compania avea 300 de oameni, iar între timp a scalat înspre 700 de angajați. Descrie compania ca fiind între ceea ce în lumea startup-urilor se numește "între pirat și Navy”, adică o firmă în care apar procese, se exprimă, se experimentează, dar nu e încă o corporație. "Exista flexibilitate și loc de inovație, chiar dacă m-am disciplinat. Statistic vorbind multe dintre achiziții eșuează. Se creează uneori o anumită tensiune care se manifestă în cadrul companiei-mamă, dar prin care noi nu am trecut", menționează Ciprian Borodescu.

De ce apar tensiuni când un startup este achiziționat de o firmă mai mari și fondatorii rămân în firmă? Ciprian consideră că acest eveniment vine cu o anumită validare pentru fondatori, care duce, dincolo de creșterea contului din bancă, la o umflare a egoului.

"Pe fondul acesta când intri într-o companie mare, modul de lucru se schimbă. Dai de reguli, procese, roluri bine puse la punct, organigramă, dar și agende personale. E un pic de politică. Ca fondator nu ești învățat să ți se spună nu de prea multe ori. Așteptările tale sunt ca lucrurile să se execute cu o anumită viteză, fără multe argumentări, tergiversări. Ca fondator ești învățat să lupți cu clienți, parteneri, investitori, dar nu intern. Cu această tensiune, mulți fondatori nu reușesc să trăiască", explică antreprenorul.

Pentru acest lucru există și un termen. "Post-exit stress syndrome".

Plecarea lui Ciprian și a Alexandrei din Algolia nu a ținut doar de perioada numită de vesting, în care fondatorii firmei achiziționate sunt obligați contractual să rămână în companie pentru a nu avea penalități financiar, pentru că o depășiseră, ci despre nevoia de a lua o pauză.

Ce poți să iei într-un startup "virgin" dintr-o companie mare

Ciprian nu știe "dacă mai are un startup în el", deși nu exclude posibilitatea de a lansa în viitor noi inițiative. Cu toate acestea, consideră că a învățat în scaleup-ul francez multe lucruri care pot fi aplicate într-o companie mai mică.

"Unul dintre primele lucruri pe care le-am observat a fost organizarea echipelor de produs. A fost reorganizată echipa de ingineri care se concentrau doar pe anumite produse și caracteristici importante, nu erau mutați de la un task la altul sub o formă matricială. A dus la autonomie și rapiditate", explică Ciprian.

Acest lucru l-a învățat importanța descentralizării echipelor de produs și oferirea de autonomie, mai ales în startup-uri unde fondatorii au foarte mult control.

De asemenea, l-a atras procesul de recrutare care la Algolia este format din cinci pași, o modalitate bună de filtrare.

"Algolia a reușit să angajeze oameni foarte buni, care să fie aliniați profesional și cultural cu valorile companiei. Am auzit de la foarte mulți fondatori, nu doar din România, care se plângeau de calitatea candidaților. Dar ei angajau rapid, după 1-2 intervuri, și lăsau programatorii să se descurce singuri, iar cine rezista după perioada de probă era angajat", explică Ciprian.

El consideră că acest model nu este unul scalabil, sustenabil și etic pentru un startup și duce la un rulaj mare de angajați care nu se potrivesc.

"Să nu mai punem cultura de pirați sub umbrela de cultură. Zicem cultură la incapacitatea noastră sau neștiința de a face niște procese", spune clar Ciprian.

De asemenea, deși de multe ori din Silicon Valley se aude sintagma "hire fast, fire fast" (n.r. - angajează rapid, concediază rapid), Ciprian spune că maximele acestea pot funcționa în SUA, unde legislația permite acest lucruri, dar nu sunt aplicabile în Europa și nici nu înlocuiesc un proces de recrutare eficient.

Entrepreneur in Residence la Underline Ventures

Astăzi Ciprian s-a alăturat Underline Ventures ca Entrepreneur in Residence. Ce înseamnă această funcție? Una aproape de jolly joker, dar care înseamnă că e cu experiența sa de antreprenor aproape de fondatori.

"Se desfășoară pe trei dimensiuni. Ajut când sunt solicitat de fondatorii din portofoliul fondului pe diferite lucruri în care am experiență, cum ar fi B2B, SaaS, AI, strategie, produs, pricing, dar și lucruri care nu se văd în pitch deck, cum ar fi dinamica din echipă și așa mai departe", explică Ciprian. În plus, se implică în analiza startup-urilor care sunt urmărite de fond.

În anunțul său de pe Linkedin care anunța că se alătură Underline spunea că vrea să ajute startup-urile nu doar când e bine, ci când contează. Așa că l-am întrebat când contează.

„Ca fondator aș filtra din start investitorii prea aroganți să răspundă la telefoane. Și cei pentru care se împarte în alb și negru, în winners and losers. Trebuie să ai o minimă abilitate de a vedea lumea așa cum este - nuanțat. Și am văzut cât de periculos este în societate să fim polarizați și toxici", spune Ciprian.

El crede că minimul suport, dincolo de cel financiar, este ca investitorul să nu pună piedici, să se dea la o parte. Dar știe că e greu de găsit tipul acesta de investitori.

În plus, el revine la metafora de pirați și marină, unde pirații sunt startup-urile la început de drum, cu haos și fără reguli, iar marina este compania ce se maturizează și are procese. "Cred că investitorii pun prea mult acces pe zona de pirat, pe zona aceasta de a face sau a închide. Oricine ar trebui să-și dorească să aibă în portofoliu fondatori capabili să crească o companie și să crească împreună cu firma", explică el. Astfel, investitorul ar trebui să fie un adevărat coach în această privință.

"Cei mai buni investitori sunt capabili să vadă nuanțat și să opereze astfel. E ușor să fii într-o extremă sau alta. Una dintre cele cinci valori Algolia era "humility". În română asta înseamnă modestie, un lucru ce este văzut negativ, poate, la noi. Când ai încredere și ești modest ce înseamnă?", spune Ciprian.

Când trebuie să fie investitorul alături de un startup

Pentru Ciprian investitorii nu trebuie să fie alături de o companie doar atunci când lucrurile sunt bune, ci și când e complicat, când trebuie să ai o conversație matură. Își amintește exemplul primit de la Techstars, program în care participase cu MorphL, din timpul pandemiei.

"Când a venit pandemia directorul de la Techstars a pus mâna pe telefon și a sunat toate startup-urile, din toate cohortele și a discutat personal atât aspecte personale, cât și profesionale. Aveau deja pregătit un ghid de situații de criză", își amintește Ciprian.

În acel moment Ciprian chiar a scris o scrisoare către alți fondatori români, publicată pe 15 martie 2020 de către start-up.ro și pe care o poți citi aici.

Nu avem nevoie de mai mulți unicorni

Ciprian consideră că ar trebui ca ecosistemul de startup-uri tech să se concentreze poate pe un alt tip de startup-uri. "Cu toții ne dorim mai mulți unicorni încurajați de succesul UiPath. Dezideratul de a ajunge la 10 unicorni în 10 ani vine mai mult dinspre investitori, decât dinspre fondatori", spune Ciprian.

De ce ne dorim 10 unicorni în 10 ani în România, se întreabă Ciprian? "Înțelegerea e că acești oameni, angajații lor, vor fi încurajați să pornească alte startup-uri și astfel se creează un ecosistem. Realitatea este însă alta", explică Borodescu. Realitatea, spune el, e că acești unicorni duc la mai mulți investitori, nu la mai mulți antreprenori. Și ar trebui ca ecosistemul să nu mai fie optimizat doar pentru excepții.

"Trebuie să încurajăm mai mult antreprenorul în formă continuată, cei care vând pe 10-30 de milioane de dolari, un exit considerat modest, dar se întorc și repetă procesul ăsta. Ar trebui să vrem să avem 100 de Vector Watch, 100 Clever Taxi, 100 Mavenhut, care să creeze în mod repetat antreprenori și un ecosistem matur", spune Ciprian.

Conform statisticilor menționate de Ciprian din unicornii din State doar 16% sunt creați de angajații din alte startup-uri care au ajuns la acest statut, în timp ce 70% au fost creați din startup-uri cu exituri modeste.

Abonează-te pe  
Pe aceeasi tema: