În al doilea episod al România Face, o serie de emisiuni susținută de BCR, am vizitat fabrica de băuturi a PepsiCo East Balkans din Dragomirești, Ilfov, ca să aflăm cum se produce una dintre cele mai populare băuturi răcoritoare din țara noastră și din lume, cu o istorie în țara noastră ce începe încă din anii 60.

Din păcate nu am aflat rețeta exactă pentru Pepsi, este un secret foarte bine păstrat, iar nicio persoană, cel puțin de la noi din țară, știe întreaga rețetă, ci doar o parte dintre ingrediente. Dar am văzut care este procesul de producție din spatele sticlelor de 500 de mililitri.

România Face: cum se produce Pepsi

Procesul de producție începe cu prepararea siropului, o rețetă secretă amestecată în tancuri mari, care este combinată cu apă și dioxid de carbon pentru a crea băutura efervescentă. Materiile prime sunt atent verificate în laborator, asigurând consistența și calitatea produsului final. Sticlele sunt realizate din preforme de plastic reciclat, care sunt încălzite și suflate pentru a lua forma finală. Întreg procesul este automatizat și controlat riguros, inclusiv etichetarea și paletizarea, iar produsele sunt apoi depozitate și expediate printr-un sistem inteligent de logistică.

Fabrica Pepsi din Dragomirești, Ilfov, este o unitate modernă și automatizată care deservește atât piața locală, cât și opt țări din Europa de Est și Balcani. Fabrica a fost inaugurată în 2009 și este un hub regional important, având șapte linii de producție cu o capacitate totală de aproximativ 500 de milioane de litri pe an.

Investiții în automatizare și sustenabilitate

Pepsi România pune un accent deosebit pe sustenabilitate: fabrica utilizează panouri solare care acoperă 5% din consumul de energie, folosește 100% PET reciclat, nu generează deșeuri și aplică tehnologii care reduc consumul de apă și energie.

”În 2023 a fost finalizat un plan de investiții pe mai mulți ani de peste 40 de milioane de dolari, inclusiv într-o linie nouă, foarte automatizată, care reduce consumul de energie electrică cu 30%, față de liniile convenționale, consumul de apă cu 30% per litru de băutură produs și cantitatea de plastic folosit cu circa 30 de tone/an”, ne-a explicat Emilian Dinică, Supply Chain Director, PepsiCo East Balkans.

În plus, compania a răspuns schimbărilor din piață prin variantele fără zahăr. De altfel, așa cum am aflat de la Emilian Dinică, compania a luat decizia rebrandingului Pepsi Max în Pepsi Zero tocmai pentru a se adapta preferințelor consumatorilor și a simplifica decizia de cumpărare a acestora.

În același timp, această adaptare este esențială într-un mediu concurențial și sensibil la schimbările legislative, precum taxele pe zahăr, care influențează direct comportamentul consumatorilor.

O altă decizie de business menită să susțină strategia de dezvoltarea a business-ului din România este legată de implementarea tehnologiilor automate pe toate etapele, de la preforme și formarea sticlelor, până la etichetare și paletizare, care optimizează productivitatea și reduce erorile umane.

Totuși, compania menține un echilibru între tehnologie și forța de muncă umană, așadar, fabrica PepsiCo din Dragomirești oferă locuri de muncă pentru aproximativ 200 de angajați și investește constant în dezvoltarea tehnologică și sustenabilă, menținând un echilibru între automatizare și păstrarea expertizei angajaților.

Rămâneți alături de noi și descoperiți noi episoade din România Face, o serie de emisiuni susținută de BCR, în care aflăm cum se produc lucrurile care fac România să se miște.