Cristina Șerban, Director, Product Marketing la Bitdefender, și Mihaela Păun, Senior Vice President, Sales & Marketing la Bitdefender, au discutat în cadrul evenimentului How To Web 2025 despre cum poți construi competențe și abilități practice nu doar în locuri unde ele nu există, ci și în timpul unei ere care se bazează pe inteligența artificială.

„Cea mai mare parte a abilităților mele a venit din activitatea de zi cu zi. Iar în ultimii șase ani, ca parte din Bitdefender, învățarea prin practică și confruntarea cu diverse provocări mi-au adus, de fapt, cea mai amplă experiență posibilă,” ne spune Cristina Șerban, Director, Product Marketing la Bitdefender, în cadrul panelului „Breaking the ice: How Do You Build Skills and Expertise Where None Exist” din cadrul How To Web 2025.

În plus, Cristina ne spune că cel mai important este să împrumuți competențele din experiențe anterioare și să le aplici în locurile unde acestea nu pot fi găsite momentan, fie că vorbim de echipă sau de piață.

Cum înveți competențe de product marketing în România

Cristina și-a început cariera în companii globale de tehnologie, unde deja existau departamente bine stabilite pentru marketing și management de produs. Ea ne spune că a urmat, de asemenea, multe cursuri de specializare, dar că nimic nu se compară cu experiența practică și competențele dezvoltate organic.

Cu toate acestea, pe lângă ce ne poate oferi experiența, Bitdefender a văzut nevoia de a crea competențe acolo unde piața nu le oferea încă. Așa a apărut Bitdefender Academy, o inițiativă amplă care reunește mai multe proiecte dedicate formării următoarelor generații de specialiști în managementul și marketingul produselor tech.Mihaela Păun, Senior Vice President, Sales & Marketing la Bitdefender, spune că a observat nevoia de a forma specialiștii viitorului încă din 2020: „În același timp, aveam o altă inițiativă numită Bitdefender Voyager Ventures, prin care sprijineam diferite startupuri, cărora trebuia să le oferim mentorat și să le dezvoltăm competențe în domenii precum product management, product marketing și altele. Atunci ne-am dat seama că echipa noastră internă nu avea suficientă capacitate pentru a acoperi toate aceste cereri și așa am decis să extindem setul de competențe de pe piață.”

Poți afla mai multe despre academie și competențele oferite în cadrul inițiativelor, în acest articol.

Marketing de produs în era inteligenței artificiale

Într-o eră profund digitală, unde inteligența artificială devine indispensabilă, rolul managerului de produs se schimbă.

Mihaela povestește că AI-ul a devenit o parte importantă din viața ei în ultimele luni, pe parcursul cărora a încercat să înțeleagă cum schimbă și afectează inteligența artificială procesele din managementul de produs. Deși este un ajutor imens care a accelerat anumite proceduri, ea spune și că rămâne în continuare un domeniu în care omul trebuie să fie cu un pas înainte din perspectiva competențelor.

„În trecut exista o separare clară între roluri, dar cred că acum toate aceste roluri din product management și product marketing ar trebui să lucreze mult mai strâns împreună. În trecut exista o delimitare clară, se știa câte luni trec de la o etapă la alta. Acum granițele nu mai sunt la fel de clare, iar AI a accelerat toate aceste procese.”

Pe final, ea spune că trebuie să menții o mentalitate deschisă în cadrul companiei și să dezvolți constant setul de abilități.

„Noi încercăm să avem tot mai mulți colegi care participă la training-uri sau care, de exemplu, folosesc instrumente de analiză predictivă generate de AI, pentru a integra aceste procese în GTP și GTM și pentru a ajuta produsul să „traverseze prăpastia” de la concept la client, mai repede decât în trecut.”

Lansată în 2024, Bitdefender Academy for Product Management and Product Marketing este un program dedicat formării specialiștilor în tehnologie și marketing de produs. Luna trecută, inițiativa a încheiat cu succes cea de-a doua ediție și oferă tinerilor și profesioniștilor șansa de a învăța de la experți din domeniu și de a-și dezvolta competențe relevante pentru piața globală de tehnologie.