Zepelin Media, compania lansată de Viorela și soțul său, Răzvan, oferă servicii audio-video, de la branding pentru companii, filmări, producții complexe. Totul a fost pornit din experiența lor de ani de zile în PRO TV, de unde a plecat în 2015, respectiv 2018. S-au decis amândoi că la 40 de ani e o vârstă propice să o ia pe cont propriu.
Zepelin Media se ocupă de producție TV, branded content, corporate video production, marketing și branding, campanii sociale și live entertainment.
Dar Viorela e o antreprenoare care a avut dificultăți în a se desprinde de rolul său de angajat, pentru că spune că PRO TV nu a fost doar un loc de muncă, ci un stil de viață.
"A fost locul unde am visat, am creat, am ținut brandurile sus 14 ani, coordonând echipe de creație și, la un moment dat, întregul departament de marketing PRO TV", spune Viorela. A durat doi ani ca să se despartă de PRO și să se alăture "acestui mic Zepelin creativ al nostru”, o casă de producție pentru clienți externi.
"A fost ca un divorț profesional, pentru că acolo inventaserăm piața media. Gândește liber era
în ADN, nu era un slogan. Era un spațiu de creație nelimitat. Eu spun de multe ori că a fost Hogwarts-ul meu, fabrica de visuri și magie", mărturisește Viorela.
De la companie mare la un Zepelin mic
Viorela spune că începuturile Zepelin au fost mai ușoare, pentru că veneau cu o reputație din zona de televiziune. "Foarte greu a fost să menținem continuitatea business-ului. A venit și pandemia, dar ne-a folosit pentru că ne-am dat seama că noi facem mai mult decât producție video. Nu eram doar un băiat cu o cameră și o fată care scrie copy-uri de televiziune. Eram niște oameni care fuseserăm în boardul PRO TV, eram la discuții, la bugetare. Aveam experiență", spune Viorela.
De altfel, în timpul interviului această dualitate apare. Viorela a avut un rol esențial în PRO TV, dar vorbește și despre sindromul impostorului în antreprenoriat și în domeniul creativ, lucruri ce apar destul de des în conversație.
"Am considerat că nu e cazul să ieșim în față. Ni se părea o formă de aroganță, sindrom al impostorului", spune ea.
"E foarte important să comunici. Nu comunici, nu exiști. Îți iau fața oamenii mai puțin competenți doar pentru că sunt mai vizibili și mai prezenți", explică Viorela.
Astăzi Zepelin Media a ajuns la afaceri de aproximativ 80.000 de euro în 2024, în creștere cu 42% față de anul anterior.
Ce nu se vede în antreprenoriatul creativ
Zona creativă e greu înțeleasă de multe ori. Efortul, modificările, bugetele implicate. Ce nu se vede din antreprenoriatul creativ în spațiul public?
"Nu se văd orele de pregătire și pre-producție ale unui proiect. La o filmare nu vii de pe stradă cu o cameră în spate, ci cu un plan bine stabilit, un proces de flow al filmării. Indiferent de ce filmăm, spunem o poveste. O poveste are o structură. Și nu este întâmplătoare. Și e o muncă de editare uriașă", spune Viorela.
De asemenea, uneori nici discuțiile cu clienții nu sunt simple. Mai ales despre conținut, căci se fac cantități uriașe astăzi.
"Toate această inflație de conținut ne-a ajutat să ne clarificăm unde vrem să mergem și pe ce vrem să ne nișăm. Astăzi am auzit de ideea de conținut perisabil, care sună ca și cum ar fi un deșeu media. Dar e ca și cum te-ai duce la magazinul din colț cu papucii rupți și în pijama. Eu cred că va trece acest val și brandurile și companiile își vor da seama că trebuie să se diferențieze prin ceva, iar lucrurile se vor reașeza", explică Viorela.
Business și societate civilă
Experiența anterioară în televizune a fost folosită de Viorela și pentru a se implica în societatea civilă. E printre cei care promovează Special Olympics în România, iar Zepelin Media îmbină zona comercială cu cea de societate civilă.
Inspirația a venit tot din PRO TV, unde a participat la campanii din cadrul "România, te iubesc" sau campaniile de brand ale știrilor.
"Partea aceasta am dus-o mai departe în proiecte cu societatea civilă, adaptându-ne la nivelul lor de bugete și la cerințele lor. E un binom foarte organic. Pentru că e o satisfacție foarte mare să faci lucruri pentru categorii vulnerabile, în gălăgia aceasta care ne omoară pe toți", spune Viorela.
Ce e plăcut și ce nu în antreprenoriatul creativ
Viorela spune că-i place libertatea antreprenoriatului și lipsa șefilor, dar și posibilitatea de a alege clienții cu care să lucreze, tipul de oameni.
"Ce nu-mi place e lipsa de predictibilitate. Antreprenoriatul l-am învățat văzând și filmând", spune ea. Îi mai place ceva. La PRO TV, mărturisește, era ținută într-un turn creativ în care era cunoscută de foarte puțină lume.
"Antreprenoriatul m-a făcut să-mi dau seama că am mai multe resurse decât îmi imaginam. Am devenit un foarte bun negociator, un vânzător și îmi place foarte mult", spune Viorela.
A învățat antreprenoriatul treptat și a făcut și greșeli. Inclusiv faptul că nu a ieșit prea mult în față. "Stabilește-ți clar misiunea, viziunea, construiește un brand de companie. Noi suntem oameni de marketing și nu am făcut asta. Am fost croitorul fără haine. Ne-am făcut site în pandmeie. Ne-a fost greu să facem exercițiul de marketing pentru noi, dar cred că ne-ar fi ajutat", spune ea.
Leapșa Antreprenorilor
Finalul oricărui interviu din seria Leapșa Antreprenorilor e special. Îi rugăm pe invitați să ne recomande alte două persoane pe care le respectă și le cunosc, pentru a le invita. Ca să creăm un bulgăre de zăpadă cu antreprenori care merită să-și spună povestea și să-i cunoști.
Andrei Georgescu, Grațiela Lupu - White Image. "Prima agenție de email marketing din România, în 2003. Andrei a lăsat un job într-o corporație, noi am zis că este nebun pentru că a văzut conceptul din străinătate că prinde contur"
Horea Pascu, Blue Island Music. "Blue Island Music" este o platformă de muzică pentru producțiile audio-video. A intrat între casele mari, compunând muzică pentru reclamă. În 2006 a făcut o bancă de muzică pe piața locală și e un business care are succes. Compozitorii români sunt duși în cataloage și în librării muzică internaționale"