69 de parlamentari au depus un proiect de lege pentru reglementarea activității de ridesharing în România. Proiectul are susținere pluripartinică, adică PSD, UDMR și PMP.
Cum este definit ridesharing-ul de proiectul de lege care a intrat în dezbatere la Senat? Ca „deplasarea împreună a persoanelor, cu ajutorul unui autovehicul, în baza unui contract de ridesharing încheiat între pasager(i) și șoferul autovehiculului, care este facilitat de o întreprindere autorizată conform prezentei legi, printr-o platformă/ aplicație tehnologică online”. Practic, în acest moment se oferă un cadru legislativ pentru servicii de non-taximetrie, dar definite ca ridesharing, ceea ce introduce mențiunea de aplicație online.
Conform proiectului de lege, platforma software este definită ca acea aplicație folosită pentru intermedierea comenzilor. Din acest punct de vedere, nu doar Uber și Taxify intră aici, ci și Clever Taxi sau Star Taxi. Contractul de ridesharing înseamnă faptul că ai acceptat termenii și condițiile platformei.
Cum s-ar desfășura ridesharing-ul legal?
- poate fi accesat de pasagerii care caută o cursă sau de către șoferii care oferă o cursă prin intermediul platformelor tehnologice. Autostopul sau oferirea de curse în afara aplicației nu sunt considerate ridesharing și sunt în continuare interzise.
- cei care fac ridesharing nu beneficiază de facilitățile transportului public - benzi dedicate, stații de taxi. Preluarea se va face doar unde este voie să oprești.
- prestarea de servicii de ridesharing pe raza unei autorități administrativ-teritoriale locale va fi supusă autorizării de către autoritățile administrației publice locale ce adminstrează unitatea administrativ-teritorială respectivă.
Obligațiile Uber sau Taxify conform proiectului
- ține evidența automată a datelor de expirare a permiselor de conducere și documentelor. Notifică șoferul pentru actualizarea documentelor
- oferă informații privind metoda de calcul a tarifului estimat. Metoda este comunicată înaintea cursei
- afișează numele și fotografia șoferului, numărul de înmatriculare și calificativul
- calculează și afișează traseul optim utilizând tehnologie bazată pe GPS
- monitorizează GPS toate cursele
- permite pasagerilor să dea calificative
- permite pasagerilor să raporteze incidente
- furnizează suport 24/7
- să păstreze detaliile cursei timp de doi ani
- să păstreze datele financiare și cu caracter personal ale șoferilor timp de doi ani
Uber sau Taxify, adică cei care facilitează ridesharing-ul, vor fi obligate să păstreze pe toată perioada în care sunt pe teritoriul României un birou de reprezentanță. De asemenea, toate veniturile vor fi impozitate conform cu legislația fiscală din România.
Obligațiile șoferilor
- să aibă minimum 21 de ani
- să aibă atestat profesional
- permis categoria B cu vechime de minimum un an
- nu trebuie să aibă în cazier infracțiuni contra siguranței pe drumurile publice și consum de droguri
- nu trebuie să fi avut infracțiuni sexuale
- autovehiculele nu vor fi mai vechi de 15 ani
- ITP la 12 luni
Obligațiile șoferilor în cursă
- odată acceptată cursa să nu refuze efectuarea acesteia în condițiile inițial agreate (de văzut aici dacă e vorba de sunatul pasagerilor sau alte motive invocate de șoferi sau taximetriști sau și de posibilitatea anulării cursei după preluarea comenzii)
- să nu solicite alte sume de bani în afară de cele agreate în aplicație
- să transporte pasagerul pe traseul optim și solicitat de acesta
- să nu ducă mai mulți oameni decât e legal
- să aibă asigurare RCA
Consultă propunerea de lege și sancțiunile pe care le pot primi firmele care angajează șoferi Uber și fac această activitate. Ai documentul mai jos.
Proiect de lege Ridesharing by Vlad Andriescu on Scribd
Expunerea de motive poate fi citită aici.
Expunere de Motive - Ridesharing by Vlad Andriescu on Scribd