În această dimineață, reprezentanții companie au anunțat faptul că Revolut a primit o finanțare în valoare de 250 de milioane de dolari, startup-ul devenind unicorn - este evaluat la 1,7 miliarde de dolari. În total, în cei trei ani de existență, Revolut a primit finanțări în valoare de 340 de milioane de dolari.

Am stat de vorbă cu Adrius Biceika, Head of Country Managers în cadrul Revolut, prezent la București săptămâna trecută pentru a anunța și deschiderea unui birou local. De fapt, după cum avea să ne explice, e impropriu spus birou, cel puțin pentru moment: Revolut își asigură prezența în țară printr-un angajat, care va avea funcția de country manager și va asigura atragerea unui număr cât mai mare de noi clienți români.

Mișcarea nu este una specifică doar României. După cum ne-a detaliat Andrius, aceasta este strategia Revolut pe fiecare piață nouă pe care o vizează.

”În Franța, de exemplu, care este a doua cea mai mare piață pentru noi, am intrat tot cu o singură persoană care făcea tot: PR, evenimente, social media”, afirmă Andrius.

De ce tocmai această strategie? Pentru a economisi cât mai mult din resursele financiare. Asta deși, până în acest moment, Revolut a reușit să atragă finanțări în valoare de circa 90 de milioane de dolari.

Extindere inteligentă

”Noi suntem săraci, iar atunci când ești sărac și nu ai ce să mănânci găsești metode pentru a-ți asigura hrana”, spune glumind reprezentantul Revolut. Imediat adoptă un ton serios și explică faptul că Revolut își dorește prezența globală, chiar și prin reprezentanți locali, însă nu face un scop din deschiderea unor subsidiare. Și, în plus, deși dorește să acopere cât mai multe țări, nu ține la extindere ”cu orice preț”. Ci făcută smart.

”Și în România este mai mult o prezență locală decât o firmă înregistrată în țară. Nu are sens pentru noi să ne împovărăm cu chestiuni administrative. Cu cât suntem mai lean, cu atât suntem mai eficienți, și cu atât e mai bine pentru clienții noștri, pentru serviciile pe care le oferim și la care lucrăm pentru viitor. Nu vrem să avem mii de angajați, nu asta e miza noastră”, afirmă Andrius, precizând, totuși, faptul că în momentul în care vor avea mai mulți angajați la nivel local și în funcție de reglementările de pe piața românească, vor lua în considerare deschiderea unei subsidiare Revolut în țara noastră.

Cu cât suntem mai lean, cu atât suntem mai eficienți, și cu atât e mai bine pentru clienții noștri

Momentan, după alăturarea country managerului pentru România, începând cu luna mai a acestui an, reprezententanții Revolut plănuiesc extinderea echipei și cu un community manager sau un PR manager în cel mult 3 luni.

Revolut în România

În esență, country managerul din România se va ocupa și de extinderea bazei de clienți, care în aproape un an (serviciile startup-ului fintech cu sediul la Londra au început să fie disponibile românilor din luna mai a anului trecut) a ajuns la circa 25.000 de persoane. Totul fără investiții în publicitate, ci doar prin ceea ce americanii denumesc ”word of mouth”: clienți care au încercat serviciile Revolut și le-au recomandat și grupului de prieteni sau cunoștințe.

Dacă băncile ar fi creat ceva cool, noi nu am mai fi existat

Odată ce startup-ul fintech își va lansa și prezența fizică în țara noastră, baza de clienți români ar putea ajunge la 100.000 de persoane până la finalul anului în curs. Andrius este convins că e posibil ca Revolut să ajungă să aibă la finalul lui 2018 în jurul a 200.000 de clienți în România.

Ce-l face să fie atât de sigur? În primul rând faptul că Revolut câștigă teren, cu preponderență, în țările care au monedă proprie. ”Nu facem analize și cercetări foarte detaliate privind țările în care să intrăm. Cheltuim degeaba bani. Revolut este bun pentru toată lumea, fie că sunt tineri sau bătrâni, este un produs care se potrivește oricum și oricui. Revolut este cunoscut, încă, ca un companion pentru cei care călătoresc pentru că oferă rate de schimb valutar foarte bune. De exemplu, România are leul și nu mai e nicio altă țară care să folosească această monedă. Atunci când călătorești ești expus imediat la acest risc al monedei locale”, explică Andrius Biceika.

Băncile, un partner mai puțin cool

Un alt motiv care duce la expansiunea serviciilor oferite de companie este faptul că băncile, deși foarte bune la livrarea unor produse, după cum spune Andrius, nu sunt eficiente din punct de vedere al relației cu utilizatorii. ”Dacă băncile ar fi creat ceva cool, noi nu am mai fi existat. Având în vedere modul în care lucrează și cum se mișcă, băncilor le este imposibil să se miște în direcția în care ne mișcăm noi și cu aceeași rapiditate”, completează Andrius.

Totuși, oficialul Revolut nu exclude parteneriatele cu bănci, fie ele din România sau din străinătate. Cu o condiție: să fie flexibile, agile și dispuse să adopte rapid schimbările. ”Pentru ca noi să putem emite IBAN-uri românești, trebuie să facem un parteneriat cu o bancă de aici. Căutăm acum cel mai bun partener, atât în România cât și în alte țări. Asta pentru a putea să le oferim clienților și acest serviciu, de a putea avea salariile pe cardurile Revolut”, adaugă el.

Carduri co-branded cu retaileri

În ceea ce privește dezvoltarea business-ului din România, country managerul va avea sarcina și de a dezvolta parteneriatele locale. Iar acest lucru implică să găsirea unui partener pentru lansarea unor carduri co-branded. ”Să zicem că vorbim cu un mare lanț de retail care ar vrea să lanseze un card de cumpărături co-branded cu Revolut pentru a le oferi clienților o valoare sporită. Le putem oferi un produs excepțional și apoi să primim un procent din vânzări. Pe noi ne-ar ajuta pentru că ne-am putea crește baza de clienți de aici”.

Referitor la clienți, oficialul Revolut este încrezător la faptul că va ajunge la 5 milioane de persoane, global, până la finalul acestui an. Global, pentru că pe lângă restul țărilor europene pe care le mai are în cătare, Revolut va începe din această vară și ofensiva în afara Europei.

Going global

Astfel, compania lucrează de mai bine de o jumătate de an la extinderea pe piețe precum Statele Unite, Asia, America Latină, Australia sau Oceania. ”În SUA vom ajunge în vara asta. Canada, Australia, Noua Zeelanda, Japonia, Hong Kong, Brazilia, Mexic, Singapore sunt pe listă până la finalul anului. Și India, deși acolo este posibil să dureze puțin mai mult”, afirmă Andrius.

În esență, fintech-ul creat de doi foști manageri cu experiență în banking își dorește să ajungă, în primul val de extindere, în orice țară care are peste 10 milioane de locuitori. Excepție face, la acest moment, Lituania, unde Revolut s-a extins în toamna anului trecut chiar dacă sunt sub 3 milioane de potențiali clienți și a ajuns, în mai puțin de 4 luni să aibă deja mai mult de 100.000 de utilizatori. ”Lituania este pe locul trei în rândul piețelor pe care suntem prezenți”, spune reprezentantul Revolut.

Banca Revolut

De altfel, Lituania este țara care le va oferi posibilitatea de a intra pe o nouă linie de business. În esență, să devină o bancă în adevăratul sens al cuvântului, având posibilitatea de le oferi clienților și credite, pe lângă toate celelalte servicii, care variază de la transfer rapid de bani, schimb valutar, la asigurări de călătorie cu geolocație sau criptomonede.

Încă din toamna anului trecut, Revolut a aplicat pentru a lua licență bancară în Lituania, decizia urmând să vină în următoarele 2-3 luni. Pe lângă faptul că, odată intrat în posesia acestei licențe startup-ul fintech va putea oferi servicii ca orice altă bancă din Lituania, licența va putea fi folosită și la nivelul Uniunii Europene. Adică și în România.

”Cred că în vreo jumătate de an de la momentul în care vom avea licența de bancă vom putea începe să acordăm credite și în România”, afirmă Andrius, adăugănd faptul că licența este oferită de Banca Centrală Europeană și tocmai de accea va avea posibilitatea de a funcționa ca instituție bancară în UE.

În acest moment, Revolut are posibilitatea de a oferi credite, însă doar în Marea Britanie și doar cu ajutorul unui partener.

Odată cu licența, conturile clienților Revolut ar urma să intra sub incidența European Deposit Protection și să fie asigurate. În traducere, dacă Revolut se va închide, Uniunea Europeană va acoperi fondurile pierdute și le va da utilizatorilor despăgubiri de până la 100.000 de euro/persoană.

Londra este un loc extraordinar pentru a dezvolta un startup fintech

Pentru Revolut licența bancară ar însemna noi clienți și pe partea de creditare, posibilitatea ca utilizatorii să-și ia salariile pe cardurile Revolut (având IBAN-uri asociate – un feature care în România nu este încă disponibil - momentan, fintech-ul are IBAN pentru lire și euro), și mai ales, să renunțe la parteneri care-și iau cota lor din profit și să păstreze doar propriile servicii.

Și nu în ultimul rând această licență ar fi și o plasă de siguranță în vederea finalizării procedurii de Brexit. ”Londra este un loc extraordinar pentru a dezvolta un startup fintech. Dacă nu se va întâmpla ceva care să ne forțeze să plecăm de acolo, nu avem niciun motiv ca să plecăm. Însă nimeni nu știe cât de rău va lovi Brexitul. Dacă nu vom putea aduce licența și în Marea Britanie, e ok, o vom avea pentru restul Europei. Un alt motiv pentru care am aplicat pentru licența de bancă a fost și pentru a minimiza riscul în caz că se va întâmpla ceva rău acolo”, a precizat Andrius Biceika.

Plus 30% în fiecare lună

În prezent Revolut are aproximativ 1,8 milioane de clienți. Poate chiar 2 milioane, după cum îmi spune zâmbind Andrius când vorbim despre momentul în care va apărea acest material. ”Țelul nostru este de a intra pe cât mai multe piețe, de a atrage cât mai mulți clienți și de a lansa produse noi”, declară managerul Revolut.

Iar în ceea ce privește valoarea transferurilor, acesta precizează că a atins nivelul de 1,8 miliarde de dolari pe lună, cu un procent lunar de creștere de circa 30%.

Tot cu 30% crește lunar și numărul de clienți noi pe care compania îi are din România. ”România este una dintre primele 3 țări pentru noi ca și procent de creștere”, afirmă Andrius, iar serviciul de tranzacționare a monedelor digitale a prins chiar foarte bine la români. ”Este folosit de 5-10% dintre clienții de aici. Litecoin este cel mai folosit în România pentru că este și cea mai ieftină monedă virtuală”. De altfel, pe zona de criptomonede, Revolut adaugă și Ripple, disponibil și în țara noastră.

Și, pentru că discutăm despre apetitul românilor pentru tehnologii și gadgeturi noi, încerc să aflu și dacă România va deveni vreodată - în momentul în care va fi o subsidiară în adevăratul sens al cuvântului - un hub pentru o echipă tehnică a Revolut. ”Nu sunt planuri încă pentru asta. Poate ceva operațional, dar rămâne de văzut. Românii sunt foarte buni pe proiecte de outsourcing”, spune el. Echipele de dezvoltare a aplicațiilor Revolut se află în acest moment în Londra, Cracovia și la Moscova.

România este una dintre primele 3 țări pentru noi ca și procent de creștere

Revolut este un startup londonez lansat în 2015 de Nikolay Storonsky și Vlad Yatsenko. Storonsky, fost bancher de investiții în cadrul Credit Suisse, a renunțat la jobul său de pe Wall Street pentru a deveni antreprenor. Alături de Yatsenko, un fost programator în cadrul Deutsche Bank, Nikolay a creat Revolut.

Startup-ul fintech oferea initial carduri prepaid de debit (MasterCard) care aveau o cotație mai bună la plățile în altă valută decât ofereau băncile.

Revolut oferă servicii precum debit direct, depozite de economii inteligente “Vaults”, asigurare de călătorie bazată pe geolocalizare și expunere exclusivă la criptomonede, utilizatorii Revolut se bucură de tehnologie de ultimă generație. Aceștia pot până și să cumpere și să tranzacționeze Bitcoin, Litecoin și Ethereum prin simpla apăsare a unui buton, direct din aplicație.