Acceleratorul BCR-InnovX a ajuns la ultima cohortă, cea de Scale-Ups, dar programul va reveni și anul viitor, însă sub altă formă.

Noi am stat de vorbă cu Daniel Dumitrescu, CEO InnovX, despre cum se va transforma unul dintre cele mai importante acceleratoare locale în 2020, dar și despre concluziile trase după primele opt luni ale programului.

Începând de anul viitor, programul de accelerare rezultat din colaborarea dintre Banca Comercială Română și InnovX se va extinde în alte două orașe din România, adică Cluj și Iași. Mai mult, ”regulile jocului” se vor schimba, iar acceleratorul va fi unul competitiv.

”Ceea ce se va schimba este elementul de competitivitate din cadrul acceleratorului. Nu va mai fi o singură sesiune, ci vor fi trei etape - începem cu o pre-accelerare sau incubare în cele trei regiuni ale țării din care vom selecta un număr destul de mare de startupuri, începând de la un pitch; apoi vom începe, ușor-ușor, din timpul să le definim business-plan-ul; în baza acestui business-plan vom selecta dintre ei și îi vom invita la HQ-ul InnovX din București pentru perioada de 6 săptămâni de accelerare, dar iarăși va fi o competiție, astfel încât cele mai bune dintre ele, în baza livrabilelor și a rezultatelor, vor fi premiate și vor putea pleca la Startup Grind, dar și la alte competiții de profil.

Deja de anul acesta, cei care au avut rezultate au fost duși la cea mai mare conferință de VR din Europa (IndexAR), dar vom avea startupuri trimise la evenimente de EduTech (IziBac). Schimbarea, în primul rând, va fi competitivitatea”, a declarat Dumitrescu.

Concluzia generală, după primele 8 luni de accelerator și 25 de startupuri care au trecut prin accelerator este ”că se poate”.

”În primul rând, am tras concluzia că se poate și că startupurile din România au potențialul să devină campioni europeni. Lucru pe care l-am și dovedit, în mod obiectiv, prin rezultatele obținute atât în competițiile europene, cât și prin participarea la conferințele Startup Grind din Londra și Tbilisi. Asta înseamnă că se poate, că există potențial de inovare aici, că există tineri și profesioniști care pot trece din zona de corporate în zona de antreprenoriat. Există și tineri care pot veni din zona universitară cu subiecte de cercetare pe care le pot transforma în spin-off-uri de succes și mai există corporații mari, precum BCR-ul, care pot veni și pune la dispoziția acestor startupuri întreaga lor infrastructură relațională, de clientelă și tehnologică. Ne-am dat seama că, într-adevăr, ceea ce am crezut am înfăptuit și se poate și că la anul va fi și mai bine”.

Printre cele mai importante lecții pe care le-au învățat startupurile se numără nevoia de extindere și pe alte piețe, nevoia de a coopera cu alte startupuri și, nu în ultima rând, necesitatea unui site în limba engleză.

”Primul lucru pe care îl învață startupurile este să își facă site-urile în limba engleză. E un lucru pe care l-am observat și astăzi, la unele firme din alte țări care- deși vor să se extindă global - încă au site-urile limba nativă. În al doilea rând, este acest mindset pe care l-am propovăduit de-a lungul acceleratorului - ideea că se poate și că trebuie să se uite la piața externă, nu să se limiteze doar la cea din România. Iar, în al treilea rând, ceea ce am demonstrat și astăzi, este că în Europa Centrală și de Est există alte startupuri care vor să coopereze pentru a deveni mai puternici, o singură voce la nivel global”, a punctat Dumitrescu

CEO-ul InnovX a vorbit și despre lucrurile care, din păcate, lipsesc ecosistemului românesc de startupuri, punând accentul pe o slabă susținere din partea guvernului, dar și pe o nevoie de colaborare.

”Pentru a răspunde acestei întrebări, vă voi zice câteva dintre concluziile pe care le-am tras la Summitul Acceleratoarelor din Europa Centrală și de Est, unde am fost invitați din partea României, luna trecută, la Varșovia. Ceea ce vedem foarte clar este că piețele locale sunt destul de mici - deci primul lucru pe care l-am identificat este nevoia de a colabora între noi, acceleratoarele din Europa Centrală și de Est, pentru a face schimb de experiențe, dar și pentru a ne pune la dispoziție, unii altora, baza de clientelă și intrarea pe piețe, astfel încât împreună să fim mai puternici la nivel global”, a explicat el.

Daniel Dumitrescu a dat și câteva exemple de colaborări de succes între mediul privat, cel de stat și instituțiile financiare internaționale, menționând că ”am dori și noi, în România, cât mai multe astfel de inițiative să aibă sprijinul financiar al guvernului, dar și al instituțiilor financiare internaționale. Ne-am dori să existe această colaborare între mediul privat de finanțare și mediul public de finanțare și instituțional”.

CEO-ul InnovX a vorbit și despre colaborarea cu BCR, explicând această colaborare într-o singură propoziție: ”Niște tipi foarte cool, cu care ne înțelegem foarte bine și despre care cred că se înțeleg bine cu noi. De când suntem împreună, amândoi - și eu și Ionuț (n.r. Ionuț Stanimir, Director of Marketing & Communications BCR), avem hanorace. Deci am dat jos partea de costume și purtăm hanorace. Se pare că ne potrivim”, a conchis acesta.