Integratorul francez Archos ne-a obișnuit până acum cu telefoane mobile, tablete și alte obiecte conectate. Ultima lansare pe piața din România este Archos Citee, o trotinetă electrică ce se vrea o alternativă la transportul în comun, mai ales pe timp de vară. Dar să vedem dacă a livrat ceea ce promite și să începem cu designul.

Design Trotinetă Electrică Archos Citee

Aspectul general al Archos Citee amintește de produsele Ninebot sau Xiaomi, cu un ghidon rotund și gros care conține sigla Archos, dar și farul pentru iluminare.

Suportul pentru picioare este creat din metal și dintr-o suprafață care nu permite alunecarea, în spate avem și frâna de picior, ce acoperă și roata. Roțile au jante închise, din metal, iar lângă mecanismul de rabatare există un cric, pentru a putea să susții trotineta când este în picioare.

Per total aspectul e unul plăcut, dar are și defecte. De exemplu eu nu am găsit modul în care poți să ridici ghidonul, iar la înălțimea mea de 1.81 mi s-a părut tot timpul că sunt pe un mijloc de transport mai mic decât trebuie, ceea ce cauza și instabilitate și o ținută de mers neplăcută. Poate nu am înțeles eu care e mecanismul, dar și așa, nu e un plus.

De asemenea, un alt minus este mecanismul de rabatare pe care, din nou, ori nu l-am înțeles, ori pur și simplu e foarte complicat. Practic, pentru a rabata trotineta ca să o transporți trebuie să ridici de o tijă și apoi să mai ridici și un mecanism de siguranță. Înțeleg că asta e bine ca să nu ți se închidă trotineta din mers, ceea ce am pățit pe un alt model pe care l-am testat, dar Archos Citee mi-a provocat bătăi de cap încercând să înțeleg cum funcționează rabatarea și m-am și murdărit des de ulei pe mâini. Nici la ridicarea trotinetei nu e o misiune mai ușoară. De obicei, lucrurile acestea se fac prin apăsarea unei tije cu piciorul.

Caracteristici tehnice

Dacă am vorbit un pic despre design, să trecem și la "motorizare" ca să-i zicem așa, adică puterea pe care o poate dezvolta trotineta.

Are un motor de 250 de wați amplasat în cadrul central și ajunge la viteze de 22-25 de kilometri pe oră, potrivit fișei tehnice, cu ajutorul unei cutii cu trei trepte. Poate urca pante maxime de 15 grade.

Cu toate că nu e o viteză maximă mică, simți nevoia să o conduci mereu în treapta a treia de viteză, la 24 de kilometri pe oră, viteza maximă pe care am atins-o la greutatea mea. Acest lucru vine și din faptul că trotineta nu este deloc ușoară, are 11,5 kilograme, iar încărcătura maximă este de 100 de kilograme.

La viteză maximă, ținuta de drum e afectată de înălțimea mică a ghidonului, dar roțile de 8 inci sunt destul de late și rezistente ca să te simți în siguranță. La trecerea peste obstacole de viteză am avut o jenă, dar a fost vina poziției, nu a roților. Se simte însă lipsa unui amortizor pe termen lung, ceea ce scoate în evidență alte modele, cum ar fi cele de la eTwow.

Așadar, la caracteristici tehnice, putem să spunem că e un model de clasă medie, cu viteză relativ bună, dar o greutate mare și probleme de ținută de drum.

Autonomie

Un lucru esențial atunci când vorbești de o trotinetă electrică este autonomia. Așadar, să vedem cum stăm aici.

Personal, am pretenția de la o trotinetă să mă ducă de acasă până la muncă, acolo unde să o pun la încărcat. Cel mai bun model testat până acum e eTwow Booster, care avea peste 20 de kilometri autonomie și era o plăcere să-l conduci cu 30 de kilometri pe oră.

Archos Citee m-a dezamăgit. Am făcut un drum de 4-5 kilometri până în centrul orașului și mai mult de jumătate din baterie se consumate la viteza de 24 de kilometri pe oră. Din păcate autonomia la viteză maximă este de maximum 9 kilometri, ceea ce este extraordinar de dezamăgitor și nu o recomandă ca o trotinetă de oraș foarte bună. I-aș zice că e mai degrabă o trotinetă pentru plimbări prin parc sau pentru orașe mici.

Preț și disponibilitate

Am trecut prin câteva aspecte esențiale ale funcționării ei, dar să trecem și la preț. Nu văd Archos Citee ca pe o opțiune pentru peste 20 de ani.

Costă 1.550 de lei pe piața din România, mai puțin decât modelele mai performante, dar asta aduce și foarte multe compromisuri.

Și dacă am vorbit de compromisuri, să trecem la puntele pro sau contra.

Puncte Pro:

Preț avantajos

Structură rezistentă

Puncte Contra:

Performanțe limitate

Autonomie absurd de mică

Ghidonul nu se înalță

Rabatarea se face foarte greu și experiența de utilizare e complicată

Stabilitate redusă la viteze mari

Așadar, Archos Citee e o încercare interesantă a francezilor de a intra în lumea dispozitivelor de transport, dar dezamăgește la capitole esențiale pentru o trotinetă electrică, adică autonomia și stabilitatea. Așteptăm să testăm și varianta smart a acesteia, care are un display cu Android, pentru a trage o concluzie definitivă.