Alături de acest body mic și compact, japonezii au lansat și cel mai mic și mai ușor obiectiv zoom standard din lume, FE 28-60 mm F/4-5.6.

Cu dimensiuni de doar 124.0mm x 71.1mm x 59.7mm și o greutate de 508 grame, camera Alpha 7C este similară ca mărime și greutate cu modelele de cameră APS-C, cântărind cu doar 1% mai mult decât Alpha 6600. De fapt, camera arată ca una din seria Alpha 6000, însă la interior este ascunsă mai multă tehnologie și un senzor mai mare.

Avem de-a face cu o cameră mică, mai compactă decât mă așteptam (după ce o văzusem în poze și video) cu un grip destul de ok, însă nu este cel mai confortabil pentru o utilizare îndelungată. Vizorul nu este pe mijloc ci în partea din stânga. Este foarte mic și mie nu mi-a plăcut deloc să-l folosesc pentru fotografii. Am preferat ecranul. Apropo, acesta este rabatabil, la fel ce cel de pe A7SIII și Sony se modernizează. Te poți filma mai ușor, indiferent că e vorba de un vlog sau de un clip clasic de vorbit la cameră. De asemenea, slotul pentru microfon este deasupra balamalei așa că nu te deranjează când întorci ecranul spre tine.

În partea de sus avem o rotiță pentru diferitele moduri de filmare/fotografiere, o rotiță pentru compensarea expunerii, un buton de declanșare și un buton dedicat înregistrării video. Pe spate avem butoanele clasice, rotița, buton de playback și așa mai departe. Ai un singur butom custom, iar butonul de meniu are cel mai prost amplasament, pe centru deasupra ecranului, iar asta face ca de fiecare dată când apeși cu mâna stângă să se stingă ecranul pentru că treci mâna prin fața vizorului.

Per total, la capitolul manavrabilitate, utilizabilitate, camera A7C este în regulă, având în vedere dimensiunile reduse. Este o cameră ușoară pe care poți să o bagi într-o geantă sau buzunar de geacă (dacă ai obiectivul de mai sus). Totuși, eu prefer stabilitatea pe care ți-o oferă un full-frame mai mare ca A7III.

Specificații Sony Alpha 7C

Cameră are un senzor de imagine full-frame Exmor R CMOS cu iluminare din spate de 35mm de 24.2 MP și un procesor de imagine BIONZ X, iar Sony ne promite un interval dinamic extins de 15 trepte. Intervalul standard ISO este extins până la 51,200 și poate ajunge la ISO 50-204,800. Adică poți filma/fotografia chiar și în condiții foarte proaste de iluminare și vei obține rezultate bune cu destul de puțin zgomot în imagine, însă nici nu mă așteptam la altceva având în vedere că vorbim despre Sony.

Camera are un sistem de autofocalizare cu 693 de puncte de detecție a fazei care acoperă aproximativ 93% din suprafața imaginii, cu 425 de puncte suplimentare de detecție a contrastului, ceea ce înseamnă că nu vei avea probleme în a realiza focalizarea unde vrei tu cu acest aparat. Am filmat și m-am filmat cu A7C și nu am avut niciun moment când nu am fost în focus sau să întâlnesc un moment când mi-a căutat foarte mult punctul care voiam să fie în clar.

La nivel de fotografie, camera poate filma în rafală de până la 10 cadre pe secundă cu AF/AE activat și are un buffer de 223 de imagini JPEG sau 115 în format RAW comprimat sau 45 RAW necomprimat. Nu este cea mai rapidă cameră de pe piață, dar cred că e suficient de rapidă pentru a suprinde copii la joacă, animale de companie și poate, de ce nu, și sportivi în mișcare.

Toate clipurile și fotografiile din acest test au fost realizate cu obiectivul 28-60mm F/4-5.6, care este foarte compact și mic. Calitatea materialului nu este extraordinară și se vede că este făcut din plastic, însă asta îl face foarte ușor. 28mm nu este chiar distanța focală ideală pentru vlogging și ar fi fost mai bun un obiectiv puțin mai larg și cu o diafragmă capabilă să lase mai multă lumină. Însă chiar și așa, la F/4 am rămas plăcut surprins de bokeh-ul de calitate pe care-l poți obține, iar aici se vede avantajul pe care-l oferă un senzor full frame asupra unuia APS-C sau micro4thirds. Aici găsești câteva exemple de fotografii realizate cu A7C și obiectivul din dotare.

Este un obiectiv standard, capabil, ce reușește să ofere imagini detaliate și-l recomand celor care vor un obiectiv compact sau celor care nu mai au niciun alt obiectiv cu montură E. Altfel, în funcție de nevoie, poți să montezi unul cu zoom mai mare sau cu o diafragmă mai mare.

La fel ca și în trecut, citirea pixelilor are loc pe tot cadrul, fără pixel binning permite captarea unui volum de date mai mult decât dublu comparativ cu cel necesar pentru înregistrarea video 4K (QFHD: 3840 x 2160), care, ulterior, este supraeșantionat pentru a produce clipuri video 4K. Deci clipuri 4K foarte bune, dar fără posibilitatea de a filma la 60 de cadre pe secundă. Dacă vrei slow-motion trebuie să folosești Slow & Quick Motion sau înregistrare FHD până la 120 de cadre pe secundă.

Am filmat la interior într-un mediu nu chiar bine iluminat și am rămas suprins de calitatea imaginilor obținute, în ciuda faptului că obiectivul are doar F/4. Am ieșit și prin cartier și am tras câteva samples de video ca să vedeți și voi ce poate face. Imaginile sunt realizate pe modul standard (deci nu am umblat cu S-Log ca apoi să le editez mai târziu etc).

O funcție interesantă pe care o au doar trei camere din portofoliul Sony (ZV-1, A7SIII și A7C) este stabilizarea în post producție cu ajutorul datelor adunate de un giroscop încorporat în body. Astfel, ai putea să stabilizezi imaginea și mai mult în post-producție cu soft-ul Catalyst Browser al Sony. Procesul este simplu, iar rezultatele sunt uimitoare. Totuși, pierzi și ceva. Ca să stabilizeze, software-ul trebuie să facă un crop imaginii și mai pierzi din cadru, dar eu aș fi fericit cu asta având în vedere rezultatele.

Autonomia bateriei NP-FZ100 este destul de bună și vei putea filma fără griji mai mult timp. Sony spune că oferă suficient de multă putere pentru captarea unui număr de 740 de imagini. De asemenea, încărcarea se face cu bateria în aparat cu un cablu UBS-C.

A7C vs A7III

După lansarea lui A7C mulți s-au întrebat care este rostul acestei camere deoarece este foarte similară cu vechiul A7III. În primul rând, A7C este mai mic și mai compact decât A7III. Asta ar putea fi important mai ales pentru persoanele care folosesc gimbal-uri mici și au nevoie de aparate compacte. Ai mai puține butoane și un control mai puțin precis pe A7C față de A7III.

O altă diferență notabilă este vizorul electronic. Deși ambele camere au vizor cu aceeași rezoluție, pe A7C îți va fi mai greu să vezi ce se întâmplă atunci când faci o poză. Display-ul de pe A7III se rabatează doar în sus, pe când A7C are acel ecran care se întoarce spre tine. O veste bună pentru cei care filmează este faptul că A7C nu are limită de înregistrare, în timp ce A7III se oprește automat după 30 de minute.

Însă poate cea mai mare diferență, este faptul că noua cameră Sony are eye tracking continuu în modul video, ceea ce nu vei găsi pe vechiul model. De asemenea, autofocusul pe A7C ar trebui să fie ceva mai bun. Pentru fotografi, aceștia trebuie să știe că A7III este ceva mai rapid cu un shutter maxim de 1/8000 în timp ce A7C poate doar 1/4000. Ambele camere pot filma 4K la 30/25 fps și FHD la 120 fps, însă A7III are două sloturi pentru carduri.

Am făcut această comparație deoarece mi se pare relevantă atunci când vei decide să achiziționezi A7C, mai ales că se vinde la un preț similar cu A7III.

Puncte Pro

  • nu are limită de filmare
  • stabilizare cu ajutorul giroscopului
  • compactă
  • imagini de calitate
  • autofocus excelent

Puncte Contra

  • nu are 4K@60 fps
  • obiectivul kit are doar f/4 și un interval de distanță focală limitat

Un kit format din camera compactă full-frame Alpha 7C și obiectivul zoom FE 28-60mm F4-5.6 costă 11600 lei, iar doar body-ul lui A7C este 10200 de lei. În același timp un kit de A7III costă 9350 de lei sau doar body-ul 9000 de lei. Prețul este ridicat, dar atât trebuie să plătești dacă dorești o cameră full-frame.

În funcție de nevoile tale, vei decide dacă un Sony A7C este mai potrivit decât A7III. Eu cred că această nouă cameră Sony este una foarte bună. Mi-a plăcut foarte mult imaginea obținută, coloristica, însă sunt dezamăgit că la acest preț nu avem filmare 4K la 60 fps.