Totuși, pe partea de Buds încă nu au găsit succesul pe care-l căutau, dar asta s-ar putea schimba cu cea mai nouă pereche: WF-1000XM4.

Să începem cu designul, apoi o să vorbim de muzică, facem câteva teste și la final vedem punctele pro și contra pentru aceste căști.

Față de modelul anterior, Sony a reușit să reducă dimensiunile carcasei cu 40%, fără să afecteze autonomia. Modelul anterior avea o carcasă mult prea mare pentru asemenea căști și mă bucur că Sony a decis să reducă dimensiunile. Autonomia noului model este de opt ore de ascultate cu noise cancelling și alte 16 ore sunt oferite de carcasă. Asta înseamnă 24 de ore de ascultare cu funcția de anulare a zgomotului activată sau 36 de ore fără. Modelul anterior oferea tot 24 de ore cu ANC, dar 32 fără ANC. Autonomia extinsă, chiar și prin reducerea dimensiunilor, se datorează procesorului mai eficient energetic.

Revenind, carcasa are o formă dreptunghiulară rotunjită pe la colțuri. Are un port de încărcare USB-C la spate, care oferă 60 de minute de autonomie cu cinci minute de încărcare, iar în față este un LED mare. La interior vedem căștile care au o formă ovală și sunt ținute de magneți puternici. Acestea sunt disponibile pe negru și argintiu cum zice Sony, dar mie îmi par mai degrabă gri. Atât căștile, cât și carcasa au un finisaj mat și un aspect premium.

Un lucru interesant pe care l-a făcut Sony aici este faptul că a ales să folosească dopuri realizate din spumă de memorie, nu din silicon, cum fac toți ceilalți producători. De ce? Pentru că astfel dopul poate umple mai bine urechea și poate asigura o izolare mai bună. Pentru a se asigura că toată lumea beneficiază de o izolare bună, Sony include trei mărimi: mici, medii și mari. Eu le-am testat pe toate și cele medii mi se potrivesc cel mai bine, iar asta fost confirmat chiar de aplicație.

Acestea stau bine în ureche și nu am simțit niciodată că o să-mi cadă pe jos, decât atunci când nu aveam dopul potrivit. Chiar poți să alergi cu ele, mai ales că au și rezistență la apă. Totuși, având în vedere mărimea căștilor, tot timpul când le-am purtat eram conștient de existența lor. Nu „dispăreau” precum alte căști mai mici și mai ușoare. Înainte să trecem mai departe, vreau să menționez și packaging-ul folosit de Sony pentru aceste căști: este reciclabil, minimalist și îmi place această direcție și sper ca mai multe companii să o adopte.

Este clar că la capitolul design Sony a progresat cel mai mult și acum avem o carcasă micuță care încape ușor în buzunar, dar și niște căști ceva mai frumoase, care nu arată ca o cască bluetooth pentru apeluri. Totuși, mi-aș fi dorit ca aceste căscuțe să fie ceva mai mici. Și acum să vorbim despre calitatea sunetului și funcțiile oferite de Sony.

Sony WF-1000XM4 - funcții și calitatea sunetului

Dacă este să vorbim despre calitatea audio, mai întâi trebuie să intrăm puțin în detalii despre componentele de la interior. Sony a adus procesorul V1 care nu doar că elimină mai eficient zgomotul de fundal, dar și are un consum de energie mai redus. Căștile au și un driver nou de 6 mm și au o suprafață magnetică cu 20% mai mare față de modelul anterior, ceea ce înseamnă o reproducere mai bună a sunetelor joase. Iar asta se poate observa de la început. Sunetul este plin, iar basul este prezent. Poate chiar mai mult decât mi-aș dori. Pentru mine, profilul de sunet care mi s-a părut cel mai echilibrat este cel Bright deoarece mai reduce din sunetele joase, însă asta rămâne la latitudinea fiecăruia.

Pentru a analiza bine sunetele din jur și pentru ca apoi să le elimine, fiecare cască este dotată cu două microfoane care receptează zgomotele din jur. Drept urmare, ANC-ul de pe aceste căști este probabil unul dintre cele mai bune din această categorie.

Sigur, tot vei avea o izolare mai bună cu niște căști over-ear, însă și în cazul de față dacă ai crescut muzica pe la 70% volum nu prea mai auzi nimic în jur. Am folosit căștile XM4 pe bulevardele aglomerate din București, la metrou și în tren și am ascultat muzică și m-am uitat la filme fără nicio problemă sau deranj. Apropo de volum, căștile oferă un volum impresionant, dar chiar și la maximum muzica sau vocile nu sunt distorsionate.

Pentru a se asigura că este redată muzica la cea mai bună calitate, căștile XM4 suportă High-Resolution Audio Wireless, datorită LDAC, tehnologia de codare audio Sony. LDAC transmite de aproximativ trei ori mai multe date (la o rată maximă de transfer de 990 kbps). În plus, căștile vin și cu DSEE Extreme, o tehnologie prin care sunetul de înaltă clasă pierdut prin compresie este restabilit cu ajutorul inteligenței artificiale. Din experiența mea, calitatea sunetului redat este ireproșabilă și m-am bucurat de muzică cu o distribuție bună a sunetelor, voci clare și bas plăcut. Am profitat de faptul că dețin și Samsung Galaxy Buds Pro și le-am folosit pe ambele în același timp și nu pot spune că Sony câștigă detașat, însă am observat un plus de claritate pentru XM4.

Bineînțeles, căștile pot fi controlate prin atingeri și eu am pus playback pe casca stângă și comutarea modului ANC și ambiental pe casca dreaptă. Dacă pui muzica la un volum acceptabil și căștile în modul ambiental îți vei auzi colegii și muzica fără să fii nevoit să le dai jos sau să le pui în cutie. Apropo de asta, XM4 vin cu funcția de speak to chat, adică microfoanele detectează atunci când vorbești și oprește muzica sau filmul. E util pentru momentele când te duci la magazin, de exemplu și vorbești cu cineva de acolo.

Apoi mai există modul Quick Attention pentru momentele când vrei să auzi un anunț când te afli în gara, de exemplu. Tot ce trebuie să faci este să apeși pe casca dreaptă și volumul se va reduce la minimum. Pe de altă parte, dacă ții apăsat pe casca stângă, asistentul vocal îmi va spune cât este ceasul și-mi va citi notificările. Pentru că asistentul vorbește engleză nu va putea citi foarte bine mesajele scrise în limba română, însă e foarte utilă pentru vorbitorii de engleză. De exemplu, ai primit un mesaj și ti-l va citi, apoi dacă ții apăsat pe cască îi vei putea răspunde vocal și asistentul va trimite mesajul mai departe.

Pentru a interacționa cu mediul înconjurător mai ai posibilitatea să-ți dai casca jos și muzica să se întrerupă. Pentru că asemenea căști nu sunt doar pentru consum media, ci și pentru apeluri, Sony a adus o tehnologie numită Precise Voice Pickup și un senzor de conducție osoasă care preia doar vibrațiile emise de vocea utilizatorilor – nu înregistrează sunetul ambiental. În teorie, în practică nu mi se pare că aduce prea mult. Am realizat apeluri în diferite situații și am fost auzit, însă nu mult mai clar față de alte căști.

Un alt lucru pe care-l găsești doar pe căștile astea este 360 Reality Audio, care permite o audiție 360 de grade și te învăluie în muzică. Este o experiență interesantă, însă pentru asta trebuie să ai abonament la Tidal sau Deezer și doar anumite albume melodii au fost compuse pentru a fi redate la 360 de grade.

Acestea fiind zise să dezvăluim prețul și punctele pro și contra.Modelul WF-1000XM4 este disponibil în două variante de culoare, Negru și Argintiu, și va putea fi achiziționat la un preț de aproximativ 1400 lei.

Puncte Pro

• Speak to Chat
  • Anularea zgomotului de fundal
  • Calitatea sunetului
  • Confortabile
  • Autonomia
  • Sunet 360

Puncte contra

• Încă sunt puțin cam mari
  • Preț piperat

Căștile Sony au într-adevăr un preț mare și în acest moment găsești destule căști wireless cu noise cancelling care sună bine, dar cu un preț mai mic. Totuși, XM4 sunt pentru cei care vor să stoarcă fiecare strop de calitate audio de la fiecare audiție, pentru cei care vor un dispozitiv premium cu tot felul de funcții speak to chat sau sunet 360. Singurul lucru care simt că lipsește de aici este posibilitatea de a conecta căștile la două dispozitive în același timp. Dacă ar fi avut asta ar fi fost extraordinar.