Poți asculta interviurile start-up.ro în avanpremieră ca podcast dacă te abonezi la Startup Mashup pe platformele de streaming favorite.


Ringy a pornit în 2020 și s-a dezvoltat în cadrul acceleratorului Startup Wise Guys. Fondatorii vor să facă un adevărat hub care să colecteze, să recondiționeze și să revândă dispozitive. Compania a fost fondată de CEO-ul Kristo Kraft, de CPO-ul Taavi Tuisk, Ionuț Iordăchescu, în calitate de CTO și Oliver Lall drept COO.

„Sistemul e simplu. Avem o soluție de buy back, cine dorește își poate vinde telefonul, noi îl evaluăm, dacă clientul e mulțumit ne trimite telefonul. Apoi acesta e trimis la partenerii noștri care-l recondiționează, iar noi punem pe piață device-uri recondiționate de acești parteneri. Nu numai dispozitive pe care le colectăm noi, ci și device-uri pe care le colectează prin alte metode decât Ringy”, explică Ionuț Iordăchescu. Sistemul seamănă cu cel de la Flip.ro, de exemplu, cei care au dezvoltat această piață în România.

Dispozitivele de la Ringy sunt verificate, trec prin 25 de teste la ei, iar partenerii care chiar le recondiționează fac și mai multe teste pentru ca dispozitivele să fie ca noi.

„Nu vindem telefoane care au condiția bateriei mai mică de 85%. Verificăm toate componentele telefonului sau laptopului sau tabletei”, spune Iordăchescu.

Povestea lui Ionuț și drumul spre Estonia

Cum ajunge un CTO român la un startup estonian? Ionuț e IT-ist, iar ultima sa funcție în țară a fost de CTO în cadrul grupului MediaPro. Dar e și implicat în acțiuni ale ONG-urilor, fiind cofondator al Let's Do It Romania. În fiecare an ONG-ul se duce în Estonia și așa a avut prima sa legătură cu această țară. O poveste de dragoste mai târziu și o întâlnire cu ceilalți oameni care au cofondat Ringy și a ajuns să se implice într-un startup.

Odată ce s-a întâlnit cu ceilalți fondatori, Ionuț s-a apucat să facă un prototip pentru produs, cel care a fost prezentat la Startup Wise Guys într-un track de sustenabilitate.

„Am pivotat de la ideea inițială în accelerator. Am fost ajutați foarte mult de oamenii din SWG. Am fost luați la nivelul zero și am fost ridicați extraordinar de mult pe toate nivelurile de care ai nevoie într-un startup. Ne-am dat seama că ideea noastră de atunci nu avea piață și am pivotat de două ori până am ajuns la ideea curentă”, explică acesta.

În septembrie 2021 au reușit să lanseze opțiunea de vânzare prin site-ul propriu și prin site-uri partenere.

Pașii pentru lansarea Ringy

Înainte să se apuce să vândă, fondatorii Ringy au lucrat la a înțelege mai bine piața.

„Primul pas e să găsim parteneri cu care să recondiționăm și recicla. După care am încercat diverse campanii. Am avut o campanie foarte mare aici în Estonia. Am colectat dispozitive în toată Estonia. În felul acesta am ridicat informația că se poate face cu echipamentul electronic”, spune Ionuț.

Și-au dat seama că problema există și în țările cele mai dezvoltate. Estonia are o rată de reciclare de 95% pentru plastic, dar o rată mică de reciclare a dispozitivelor electronice, pentru că oamenii nu știu că pot să facă acest lucru. Din acest motiv, la nivelul Uniunii Europene peste 800 de milioane de dispozitive electronice stau abandonate prin dulapurile sau depozitele oamenilor.

Odată ce au studiat această piață, au început să colecteze dispozitive. Au câteva reguli destul de simple. Dacă un om are un iPhone 11 și vrea să-l vândă către ei, o poate face, iar ei îi oferă bani, așa cum o face și Flip.ro. Dar dacă pe lângă acel iPhone care are valoare de piață mai ai și 6 Nokia în dulap, atunci poți să le trimiți și pe acelea pentru a putea fi reciclate de către partenerii Ringy.

Drumul Ringy din Estonia, România și toată Europa

Ringy a pornit din Estonia și ca orice țară mică, aceasta nu poate fi o piață pentru startup-uri. E doar punctul de plecare. Din acest motiv Ringy se uită la o dezvoltare în toată Europa.

„Startup-urile din Estonia când pleacă la drum cu ideea că nu trebuie să dezvolte un produs pentru țară sau pentru Baltice, ci pentru toată piața din Europa. Asta a fost mentalitatea noastră din mai 2021. Noi nu dezvoltăm doar un produs pentru Estonia, aici doar învățăm și scalăm funcționalitățile în alte țări”, spune Ionuț Iordăchescu.

„Avem parteneri din Centrul și Vestul Europei. În România există companii care fac ceva similar, cum ar fi Flip. Dar din total vânzări de echipamente electronice din Uniunea Europeană, refurbished înseamnă doar 1%. Există țări unde acest procent atinge 10%. România, Estonia și Țările Baltice sunt sub 1%, creștere există deci. Competiție ne bucură să existe. Dacă nu ai competiția care să educe cetățeanul că produsul refurbished e un produs viabil e greu să fii singur”, a mai explicat acesta în cadrul interviului.

Ținta actuală e să meargă spre piețele din Estul Europei.

Cum poți să te diferențiezi pe piața de dispozitive recondiționate?

Piața de dispozitive recondiționate este încă mică, iar oamenii preferă să cheltuie banii în magazinele obișnuite. Dar trendul avansează. Și odată cu el apar și mai multe startup-uri care fac acest lucru. Așa că l-am întrebat pe Ionuț cum poate să se diferențieze pe piață.

„Vrem să îmbunătățim zona de Buy Back și vom veni în România cu formula noastră de Buy Back, un lucru care nu există la competitori. Vrem să lansăm această zonă până la finalul anului în România”, spune Iordăchescu.

În plus, față de alți competitori, Ringy vrea să vândă și pe canalul propriu, dar și pe alte canale și să fie un furnizor de business pentru companiile care recondiționează dispozitive, nu doar telefoane, dar și laptopuri sau tablete.

„Ne-am integreat tehnologic cu partenerii noștri, cele mai mari probleme sunt cele de logistică dintre noi și clienții persoanele fizice. Avem un termen de livrare de 48 de ore și facem livrări în toată Europa. Trebuie să fim foarte punctuali cu împachetatul”, spune cofondatorul Ringy.

Astfel, Ionuț descrie Ringy drept un hub. „E un hub în care am conectat toți partenerii, de la partenerii de vânzare, la partenerii de achiziție. Și parteneri de vânzare/widget de Buy Back e chiar acest marketplace al nostru. Core-ul este un hub”, explică acesta.

Cifrele și perspectivele Ringy

În momentul de față Ringy are o creștere de 10-15% de la lună la lună și au ridicat o rundă de pre-seed de 500.000 de euro investiție. Cofondatorii se pregătesc să lanseze o nouă rundă de investiție pentru 3 milioane de euro ca să accelereze creșterea.

„Am salvat până acum 280 de tone de dioxid de carbon prin serviciile pe care le avem”, explică Ionuț Iordăchescu.

De asemenea, o direcție spre care vor să se ducă este cea de B2B către companii, prin care să ajute companiile să recicleze dispozitivele și poate să achiziționeze unele la un preț corect. Dar aici există provocări.

„Problema cu companiile mari e că nu sunt sigure ce se întâmplă cu device-urile lor. Au procedurile lor de securitate interne. Și chiar dacă le spunem că respectăm anumite standarde internaționale de ștergere a datelor, e dificil procesul”, spune Ionuț Iordăchescu.

Cu toate acestea, au avut deja un prim contract cu o bancă din Estonia, ceea ce demonstrează faptul că pot îndeplini criteriile de securitate ale unei asemenea companii. Iar drumul pe această direcție va continua.

Ringy are în momentul de față 9 angajați, dar vor să se extindă.

„Vedem oportunitatea în criza mondială de componente. De asemenea, în Europa a apărut legea de obligativitate a repărării telefoanelor și echipamentelor. Pentru noi, cei care recondiționăm, este o oportunitate. Putem avea acces și mai ușor la dispozitive”, explică Ionuț Iordăchescu.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.