Cândva în august, undeva în spatele Facultății de Arhitectură. Am aflat de la un fost coleg de niște băieți foarte pasionați de tehnologie și de design care fac un fel de roboțel care servește drept asistentul tău personal. Un fel de AI mai dezvoltat decât cel tradițional de pe smartphone-uri. Astfel că m-am întâlnit cu Eduard și cu Octavian să-mi povestească despre AIAI. Se pare că e mai mult decât un simplu device.

Intru în restaurantul unde trebuia să ne vedem. Amândoi mă așteptau, la patru ace. Tocmai terminaseră de mâncat. Eu, în șort și în tricou. Sunt ziarist, era cald, cum ar fi trebuit să merg? Mă așez, comand veșnicul Pepsi cu lămâie, iar Eduard Cristea preia frâiele conversației. Este un băiat aranjat, știe să se poarte. E designer de interior. S-a lăsat de școală încă din vremea liceului, nu cum e cool, din vremea facultății. Și-a luat viața în propriile mâini și a plecat în străinătate să-și facă un nume. A reușit și îi merge destul de bine. ”Am fost designer de interior cam peste tot în lume, Monte Carlo, Paris, Londra etc. De asemenea sunt pasionat de tech de când eram mic. În perioada în care mă mutasem în LA am zis să-mi deschid propriul startup și am început să inventez și să creez dispozitive pe partea asta, de tehnologie”, îmi spune tânărul.

În partea cealaltă a mesei, Octavian Tiucă. Dacă Eduard e CEO-ul companiei-mamă, Ation Labs, Octavian este CTO. El a terminat liceul la Vianu și este student la Arhitectură. Acum spune că vrea să folosească cunoștințele dobândite în alte scopuri decât cele tradiționale. Vrea să se axeze pe ceva de viitor: ”Eu am terminat liceul (râde), și acum fac Facultatea de Arhitectură, dar de la un punct înainte să zicem că nu am mai fost satisfăcut de arhitectură ca și job. Am vrut să aplic pe alte domenii, pe ceva actual, Arhitectura era frumoasă acum 50 de ani. În vremea liceului am fost chiar la intensiv-informatică, făceam vreo cinci ore pe săptămână. Acum le mai știu doar la nivel de principiu, însă dacă m-ai pune să codez, mi-ar fi mai greu un pic, însă aș putea”.

RAD_8532
Octavian Tiucă (stânga), alături de Eduard Cristea. Pe masă, AIAI

Cei doi s-au cunoscut prin intermediul unui prieten comun. Au constatat că îi unește pasiunea pentru design și pentru frumos, în general, și au decis să-și unească forțele. Octavian lucra la vremea aceea la un proiect de design și a descoprit mai multe despre Eduard pe parcursul conversației. Și-a dat seama că e un om care are dorința de a face lucruri, calitate pe care nu o întâlnești la oricine. ”Am fost genul de persoane care nu au adus doar niște concepte care au rămas acolo. Am zis să le facem, să le avem făcute, apoi să le prezentăm. Că așa, idei, toată lumea are. Dar e mai greu să le pui în practică, să le vezi realizate. În momentul de față avem 3 proiecte mai mari: unul dintre ele, care e și cel mai relevant, e AIAI. E un asistent de birou care are la bază un algoritm foarte complex, pe care am început să îl dezvolt acum cinci ani de zile. Am lucrat la el part time, ca să zic așa. Dar acum iată-mă ajuns la momentul în care pot să mă dedic total”, îmi spune Eduard.

”E un concept în care, cu cât hrănești algoritmul cu mai multe date, cu atât poate să facă mai multe lucruri. E deștept în sensul în care tu nu trebuie să scrii 10.000 de algoritmuri pentru alte lucruri, acesta se folosește deja de cele existente. Spre exemplu, tu vrei să cumperi un bilet de avion. Tot ce trebuie să faci este să îi zici «Ok, vreau să plec la Milano, mâine seară, găsește-mi un bilet». El deja se conectează pe conturile puse de tine, îți dau un exemplu aici, Skyscanner, și ia keyword-urile spuse de tine. Spre exemplu: miercuri, seara, unde seara e un definitiv între 16:00 și 20:00, să zicem, sau între 16:00 și 22:00. El ia cuvintele astea cheie și găsește cel mai mic preț. Dacă însă vrei clasa întâi, specifici asta, dar, de obicei, îți găsește cel mai ieftin preț”, a mai adăugat tânărul.

asdasd
Hello, AIAI

”Apoi îți spune «uite, ți-am găsit la ora 18:30, costă 600 de euro, vrei să ți-l cumpăr?» Și îți arată vizual. Dacă ești conectat deja cu contul tău de Skyscanner și ai acolo datele tale bancare, automat îți folosește direct cardul, primești o confirmare de plată pe mail și asta e tot. În felul ăsta e inteligent. De obicei, toți încearcă să rescrie totul de la zero. Și e păcat să rescrii totul de la început, când e deja acolo. Skyscanner e un algoritm destul de complex care caută date de la toate companiile aeriene. E ceva destul de greu de scris și de codat, de ce să nu te folosești de el? Așa totul merge mai departe cu Amazon, Facebook, LinkedIn, cu ce vrei tu. De ce e inteligență artificială în asta? Pentru că, practic, codul se scrie singur. Pe măsură ce îi dai comenzi, începe să te învețe, să învețe ce îți place, ce preferi, se updatează tot timpul. La un moment dat ajunge să îți facă sugestii pe care le înțelege de-a lungul timpului, cu specificațiile date de tine. Cu cât comunici mai mult cu el, cu atât mai multe știe despre tine”, mi-a spus și Octavian.

Subiectul ”inteligență artificială” e foarte complex. Nu există momentan, și va mai trece mult timp până fie creat ceva aproape de inteligența artificială în adevăratul sens al expresiei. În prezent, vorbim despre procedee care ușurează interacțiunea cu tehnicul respectiv - Octavian Tiucă

Eduard mi-a detaliat și el stadiul în care se află în momentul de față inteligența artificială. Spune că e pe bază de algoritmi, iar cheia e ca programele să devină mai inteligente, să învețe de la utilizator, să se autoeduce: ”Nivelul la care e inteligența artificială e în felul următor. Uite îți dau un exemplu de algoritmi de AI folosiți la momentul de față. Netflix, e probabil cel mai ușor de explicat. Ce face? Uite, tu te uiți la fel. Și după ce vede la ce filme te uiți, el începe să învețe ce îți place, și în comparație cu datele preluate de la alți utilizatori de Netflix, vede că dacă ție îți place filmul ăsta și nu îți place celălalt. Iarăși, mai sunt alți utilizatori ca tine care preferă același lucru. E ceva de bază, dar în același timp e Biblia lui. Învață, nu e ceva scriptic. Pe măsură ce avansează, el schimbă lucrurile, vede și îți arată prin săgeți. Și asta se întâmplă și cu Facebook. Și el evoluează constant”.

Cât despre AIAI, Octavian ne spune că va avea un număr limitat de task-uri în primă fază, însă acestea se vor înmulți odată cu timpul. Pe viitor vor să adauge un fel de magazin de funcții, pe sistemul în care se prezintă App Store sau Google Play. De unde utilizatorii AIAI să își poată descărca task-uri cu care să își îmbunătățească experiența: ”În primă fază va avea un număr de task-uri, noi ne gândim la 100, 100 și ceva, cu care să demonstrăm că se poate lucrul ăsta. Task-uri care urmează să fie updatate constant. Adică, gândește-te la un soft căruia îi dai update constant. Și lucrurile vor progresa pas cu pas, până vor fi cât mai centrate pe utilizator, din ce în ce mai aproape de inteligența artificială în adevăratul sens al expresiei”.

Pentru mine, viitorul, atunci când vorbim despre tehnologie ca input, este voiceing-ul - Eduard Cristea

Minutele trec, devin din ce în ce mai interesat. Eduard începe să-mi explice mai pe înțelesul tuturor cum funcționează AIAI: ”Ideea e că următorul pas, bine, istoric, dacă o iei așa, mai întâi au fost calculatoarele alea mari cât dulapul, apoi s-a trecut la sistemele personale cu tastatură, pentru ca ulterior să se introducă și mouse-ul. Apoi în 2009, mi se pare, a fost introdus și SIRI, care era voiceing-ul. Pentru mine, viitorul, atunci când vorbim despre tehnologie ca input, mi se pare voiceing-ul. Să cumperi un bilet, să reprogramezi o întâlnire, nu știu, sunt chestii care îți iau timp să le faci și nu îți sunt neapărat utile. Adică pierzi zece minute aici, 15 minute acolo, se strâng câteva ore pentru niște lucruri pe care poți să le îndeplinești prin niște comenzi simple, «fă-mi aia, aia», iar tu poți să te ocupi de lucrurile importante. La asta ne referim când spunem că e foarte util. Dacă te uiți la exemplele care spun ei că sunt smart, nu sunt chiar așa. Bun, îți schimbă culoarea la un bec, îți schimbă temperatura. Bun, astea sunt chestii foarte, foarte basic. Am făcut chiar și un video de comparație cu Siri și cu Google, ca idee, să vadă lumea despre ce e, că nu e același lucru. Și în videoul ăla am pus întrebarea «Ce ar trebui să îi iau lui Adrian de ziua lui?». Bineînțeles că nici Siri, nici Google nu au avut nicio idee”.

”Programul nostru a intrat pe Facebook la mine și a observat persoanele cu care vorbesc cel mai mult. Una dintre ele este Adrian Sava, un prieten foarte bun. Observând asta, m-a întrebat «E vorba de Adrian Sava?» și am zis «Da». Și apoi ia keyword-uri specifice de pe profilul lui. Adică dacă a dat like la pagini de călătorii, la filme, el scanează și vede ca procentaj, ok, 47% e vorba de călătorii, 20% de filme, înseamnă că merge pe travelling. Când face chestia asta, îmi dă ca rezultat travelling ideas, și dă un search pe Amazon, în același timp. Și vede că, nu știu, un cadou potrivit e un jurnal de călătorie. Și îmi spune: «I see that he likes travelling. What about a travel journal?». Și îi zic «Ok, poți să îmi cauți unul?». Și atunci se conectează la Amazon, care e deja logat pe contul meu. De acolo intervine inteligența lor. Amazon găsește cel mai bun preț, cele mai bune recomandări. Apoi îmi spune «Am găsit travel journal, la 8,99 dolari», îmi arată și o poză cu el, mă întreabă dacă îl vreau. Îi zic «Order», iar într-un minut primesc mail de confirmare de la Amazon cum că obiectul a fost comandat și că sosește mâine. E atât de simplu!”, mi-a explicat Eduard.

Accesibilitate, comoditate, rapiditate, productivitate

AIAI este făcut în primul rând pentru accesibilitate și pentru economisirea timpului. Într-o lume tot mai agitată începe să intervină din ce în ce mai des prioritizarea activităților. Scopul roboțelului e să te scape de astfel de probleme, să te ajute să fii mai productiv. ”Poate să fie cea mai simplă variantă de asistent personal, poate să îl aibă oricine, e foarte accesibil”, îmi spune Octavian. ”Ne gândim și la persoanele în vârstă, care nu prea se pricep la tastat. Pur și simplu, poți să îi pui orice întrebare și îți face task-ul respectiv, fără să trebuiască tu să bagi multe date. Ideea e să îți facă viața mai ușoară, să ai mai mult timp pentru familie și prieteni. Să îți reducă timpul de stat asupra task-urilor minore.”, adaugă și Eduard.

”Momentan e în engleză. Da, cum o să îl scoatem pe piață, o să începem deja să lucrăm la îmbunătățirea lui. Prima limbă pe care o să o adăugăm o să fie româna, evident. După care, ne vom axa pe limbile care sunt cele mai folosite. Avem deja niște colaborări și o să fie și în chineză, pentru că avem piața de acolo care e destul de mare. Apoi ne vom orienta și pe spaniolă. E încă la un nivel de demonstrație, mai e de lucrat la el. Vrem să îl scoatem pe piață anul viitor (n.r. 2017) și vrem ca până atunci să rezolvăm cât mai mai multe bug-uri. Mai sunt și momente în care nu înțelege perfect anumite probleme. Dacă vorbește cineva cu o engleză mai stricată, evident că vor apărea confuzii”, a mai spus CEO-ul.

Cât despre baterie și dimensiuni, cei doi băieți îmi spun că au încercat să-l facă cât mai compact, să poată fi ușor mutat de colo-colo. Autonomia este de până la o săptămână, iar totodată se poate conecta cu variile servicii de muzică de pe piață: ”Țintim spre o autonomie foarte bună. Dimensiunea nu ne-ar permite să punem baterii destul de puternice, nu am vrea să pornim deja cu un defect, să trebuiască tot timpul să îl încarci. Cu toate astea, vrem să țină cel puțin o săptămână. Dacă vrei să îl iei la birou, să îl bagi în geantă, e foarte ușor, are un sistem de boxe incorporat, cum sunt alea mici pe bluetooth, la calitatea BOSE. E conectat și cu Spotify, Google Music, Apple Music. Funcția asta o au și anumite telefoane, dar nu există nimic pe piață sub forma asta, la nivelul ăsta de execuție. Nu am vrut să vindem cuiva ideea asta. Vrem să o producem noi. Vrem să o scoatem pe piață la un preț care chiar să fie permisibil. Ne-am gândit la vreo 300 de dolari, mai ieftin decât un smartphone bunicel”.

”Mi se pare accesibil și pentru țara noastră, și mai ales pentru Statele Unite. Cercetarea ne-a costat cel mai mult, nu produsul în sine. Tocmai din acest motiv nu am adăugat multe accesorii inutile. Are și encripție de 256 de biți, ceea ce e foarte bine. Nu pot spune că e neapărat făcut pentru shopping online. Poate doar pentru ”de-ale casei”. Sau poți căuta o rețetă, iar el îți comandă ingredientele. Suntem convinși că această piață se va dezvolta foarte tare, iar noi am ținut morțiș să fim printre primii”, mai povestește Eduard.

Idei multe, viitor interesant

Cei doi tineri nu s-au oprit la AIAI. Ei combină designul cu tehnologia și în alte două produse care vor fi lansate în curând. Unul dintre ele este un birou cu un calculator încorporat, nume de cod Skylar, a cărui suprafață este un mare ecran tactil. Ceva ce ar fi cu adevărat demn de ticăloșii din filmele Bond: ”Am mers puțin și spre piața produselor high-tech de lux. Avem un birou cu calculator încorporat, iar suprafața mesei este un ecran cu touch. Chiar dacă există mai multe pe piață, ele sunt extrem de scumpe, iar touch-ul nu este așa precis. Sistemul nostru are la bază Windows. De asemenea, el lucrează în comuniune cu Android. Nu este gândit să fie stand-alone, ci să se conecteze cu calculatorul tău pentru a-i dubla performanțele. Nu vei mai avea nevoie nici de tastatură sau de mouse. Mă gândesc și că lumea este pregătită pentru așa ceva. Biroul va fi foarte folositor, mai ales pentru arhitectură și editat. Și la jocuri se potrivește foarte bine (râde). De altfel, toată suprafața suportă wireless charging. Oriunde ai pus telefonul pe masă, el se încarcă”.

12915099_1673363619595248_1640370969_o
I've been expecting you, Mr. Bond

”Acum am ajuns în punctul în care avem nevoie de un investitor pentru proiectele noastre. Cam 60.000-70.000 de euro am băgat doar în cercetarea de la AIAI. La birou, chiar mai mult. Lucrăm cu singura companie din Europa care face ecrane atât de mari cu o asemenea precizie a touch-ului. Aici am băgat peste 100.000 de euro. Biroul va fi premium, iar materialele sunt extrem de scumpe. Va fi comercializat undeva între 15.000 și 20.000 de euro. Însă publicul nostru țintă ar trebui să și-l permită, nu l-am gândit pentru oricine. Probabil va fi cumpărat foarte mult de către firmele de arhitectură”, mai spune Eduard.

Toată informația e la picioarele noastre. Dacă chiar vrei să faci ceva, fă-o!

Un al treilea proiect la care lucrează tinerii este o husă mai specială de iPhone, aCase. Deoarece n-au reușit s-o scoată pe piață la timp cât să fie cumpărată de deținătorii de iPhone 6S, ei se concentrează pe adaptarea ei la următorul model de telefon al companiei din Cupertino: ”Noi vom concentra și pe realizarea unei huse pentru iPhone 7 cu cameră 4k frontală atașată, și baterie încorporată. Suportă încărcarea wireless și are chiar și un alt blitz, pe față, special pentru selfie-uri. Am desăvârșit totul cu un buton suplimentar pe spate, pentru a face poze mult mai ușor. Peste toate astea am atașat și un spațiu de stocare husei, de 128 de GB. Nu ar trebui să ai probleme cu pozele. În ceea ce privește design-ul, am ținut foarte tare la dimensiuni, să fie cât mai subțire”, îmi spune Tiucă.

asdasdasdas
aCase

”Mai avem și alte proiecte în lucru însă nu vrem să dăm mai multe detalii acum. Vrem să ne extindem mult în afara țării. Susținem cu sus și tare că suntem o companie românească, chiar dacă aveam posibilitatea să ne dezvoltăm în Silicon Valley, de exemplu. Nu am căutat neapărat investitori de la început. Am vrut să dezvoltăm produsul pentru ca atunci când vom căuta finanțare să avem deja ceva palpabil. Cred că în momentul ăsta trăim în cea mai bună eră posibilă. Toată informația e la picioarele noastre. Dacă chiar vrei să faci ceva, fă-o! Nu mai există scuze”, au conchis la unison cei doi tineri.