Conform rezultatelor, 54% dintre companiile din Europa se așteaptă să atingă un nivel avansat al adopției tehnologiei până în 2020, dublu față de proporția celor care sunt la acest stadiu în acest moment, 27%, potrivit unui studiu realizat de ISG, companie globală de cercetare și consultanță tehnologică.

Îmbunătățirea exprienței clienților și eficientizarea operațiunilor financiare interne sunt principalele motive care stau la baza motivației pentru majoritatea dintre cele 500 de business-uri intervievate. Astfel, 43% dintre respondenți au afirmat că utilizarea de RPA ar avea impact asupra activităților orientate spre client, în timp ce 42% consideră că operațiunile financiare și de audit ar beneficia cel mai mult din implementarea de RPA.

Studiul ISG a aflat că au crescut bugetele pentru implementarea RPA, în medie, cu 9% față de anul precedent, cu mult peste creșterea medie a cheltuielor pentru generale în IT. În plus, mai mult de jumătate din buget a fost alocat către terți, cum ar fi consultanți IT și furnizori de servicii.

„Această tehnologie are potențialul de a revoluționa serviciul de relații cu clienții și funcțiile de back-office, dar organizațiile ar trebui să aibă grijă să nu cadă în capcana RPA. Decizia de a implementa soluțiile de RPA ar trebui tratată drept o inițiativă strategică de afaceri, cu obiective și măsuri definite. Fără acestea, crește riscul de eșec”, a declarat Andreas Lueth, partener la ISG.

Principalele obstacole menționate de companii în utilizarea de RPA sunt securitatea (42%), lipsa bugetului și rezistența la schimbare deopotrivă (33%).

Nu mai este vorba despre înlocuirea oamenilor cu roboții sau eficientizarea investițiilor, ci cum să scoatem robotul din oameni. Oamenii vor fi creativi, iar roboții vor face muncile grele. De această părere sunt și antreprenorii români, care au introdus roboți pe linia de producție sau care produc acei roboți.

„Mie nu mi se pare asta o muncă umană, ci mi se pare că este o muncă de sclav. Cred că ar trebui înlocuită cât mai repede cu roboții”, afirmă Cristian Covaciu, fondatorul IPEC, o companie românească producătoare de articole de menaj din ceramică și unul dintre principalii producători din Europa.

Această idee este împărtășită și de Daniel Dines, CEO-ul UiPath, primul unicorn românesc. Compania realizează roboți software prin care pot automatiza procese repetitive. El consideră că „nu se pune problema de a da pe cineva afară, ci se pune problema productivității”.