De curând a apărut o știre, pe care ați putut să o citiți și pe start-up.ro, că două startup-uri românești, AppSeed și Creative Tim au încheiat un parteneriat prin care își propun să ofere aplicații web cu un design superior și o arhitectură flexibilă, ready to use.

De exemplu, fară a fi necesare cunoștințe de programare, peste o temă creată de Creative Tim se aplică automat motorul AppSeed și este generat un website complet și care poate fi editat grafic fară modificări ulterioare de cod.

Creative Tim oferă unelte diverse. Nu numai teme de site-uri, ci interfețe de administrare, kit-uri de interacțiune cu utilizatorul, teme premium, landing page-uri, site-uri de ecommerce, calendare, formulare de login sau componente din site.

Interviul cu unul dintre cofondatorii Creative Tim, Alexandru Păduraru, a fost făcut înainte de acest moment.

Începuturile din facultate

"Am început în 2013 ca o mică agenție de web design. Am făcut diverse proiecte prin prieteni, iar apoi am prins un proiect pentru cineva din Germania, iar el ne-a angajat pentru un an", povestește Alexandru. A ajuns acolo printr-o referință, un profesor de facultate și atunci și-a făcut și firma, ca să poată să încaseze banii printr-o factură.

Așa începe un business. Forțat de împrejurări să nu mai fie doar un proiect hobby, ci o firmă în toată regula.

Proiecul a început să curgă bine și să vină și mai multe comenzi. Atunci Alexandru și colega sa, Cristina Conăcel, au realizat că făceau de multe ori aceleași lucruri, repetitiv. "Și ne-am dat seama că nu are rost să facem roata de fiecare dată. Am mers către ideea de teme ușor de folosit", spune Păduraru. De acolo, s-au extins către ideea pe care o descrie ca o pizza.

Pizza pentru programatori

Programatorilor le place pizza. Și mai mult le plac uneltele ușor de folosit și care nu-i pun la muncă de două ori, pentru ceva care e deja disponibil și nu poate fi inovat. Aici intervine Creative Tim. Ei oferă toate ingredientele dintr-o pizza. Și-l voi lăsa pe Alexandru să explice această comparație.

"Tu vrei o pizza și trebuie ingrediente. Noi ne duceam la pizzeri pe vremuri și le dădeam doar măslinele. Dar oamenii le aveau deja. Ne-am dat seama că putem să facem ceva mai mult, un kit complex, ca o temă cu toate elementele. Și de acolo a venit ideea de a vinde kit-uri web complete de dezvoltare", spune Alexandru Păduraru. Practic, pentru dezvoltatori, Creative Tim nu oferă doar o temă, ci un kit complet ready made care trebuie doar actualizat cu informațiile diferite ale fiecărui site.

Începuturile au fost mai grele. Au intrat pe Twitter, pe LinkedIn, pe Dribble, pentru a promova și a le scrie tuturor celor care păreau interesați. Spune sincer că "Am continuat și noi cu tradiționalul spam ca să promovăm kitul". Momentul de cotitură pentru afacerea lor, important în dezvoltarea oricărui business, a fost atunci când au fost observați de un influencer și au fost postați pe Product Hunt, acolo unde sunt publicate cele mai interesante proiecte online. În prima zi au avut 12.000 de vizitatori, au ajuns în newsletterele online și au început să aibă un trafic stabil pe site.

Dar pe vremea aceea încă aveau firma de web design și lucrau pe proiecte. Nu știau ce strategie de preț să folosească. Alexandru spune că au avut prima comandă în prima zi și au făcut 39 de dolari. L-a surprins, mai ales că s-a uitat la concurență pentru a vedea ce preț să pună, că nu știau.

"Am renunțat la clienții agenției de web design la un an după prima vânzare", explică Alexandru.

De la agenție la startup

Schimbarea a fost dificilă, mai ales că agenția le aducea un venit stabil, pe când Creative Tim nu era un succes garantat.

"Făceam 1.500 de euro pe lună, eram trei oameni, un birou low-cost, dar puteam să avem focus 100% pe startup. Am dezvoltat mai multe produse, scriem content pe blog, am făcut parteneriate și ne-am dat seama că putem să facem growth marketing fără costuri mari", spune Păduraru.

Cum s-au promovat? Păi făceau parteneriate cu hackathoane din România și ei ofereau 20 de licențe gratuite, fiecare de câte 300 de dolari fiecare. Acest lucru i-a ajutat pe awareness, mai ales că erau parteneri principali cu această valoare, fără să plătească, ci doar să-și ofere din produs.

În momentul de față, Creative Tim realizează și kituri de dezvoltare pro, dar și unele gratuite, pe care le distribuie și pe alte site-uri. În momentul de față sunt nouă oameni.

Au depășit 500.000 de dolari ca cifră de afaceri

Ce sfat oferă el pentru tinerii care dezvoltă un startup? "Am muncit 3 ani ca să primim un răspuns de la InVision (n.r. - o unealtă online de prototipare). Doar trebuie să te bagi în seamă. Din punctul acela m-am gândit că pot ajunge unde vreau dacă muncesc suficient de mult și insist", spune Păduraru.

A făcut însă și greșeli.

"Am greșit când am plătit niște lucruri, niște campanii, în speranța că băgăm bani și facem bani. O altă greșeală e că nu am angajat seniori, dar nu aveam venituri, așa că începi business-ul cu oameni mai mici ca tine", crede el.

În momentul de față Creative Tim are 442.000 de conturi, 777.000 de download-uri și 124 de evenimente sponsorizate.