Paul Pop, Patric Fulop și Remus Pop au cofondat Neurolabs în momentul când erau studenți la Universitatea din Edinburgh (Marea Britanie). Studiau computer science și inteligență artificială și au gândit o soluție care să automatizeze experiența de la casele supermarket-urilor. Într-un singur an au reușit să formeze o echipă de 12 profesioniști, ingineri IT și oameni de business, alături de 3 consilieri de strategie cu experiență în zona tehnică.
Neurolabs a dezvoltat o soluție prin care poți să pui produsele la casă la supermarket, ele sunt recunoscute automat și la final doar plătești, fără nevoia de a autoscana sau de a avea un angajat. De asemenea, poate fi folosită la cantine, pentru recunoașterea preparatelor din farfurie și la final doar să plătești. În plus, Neurolabs dezvoltă și soluții de inteligență artificială pentru rafturile supermarket-urilor.
Practic, tinerii clujeni vor să automatizeze supermarket-ul, fără să ia însă din plăcerea tradițională a descoperirii produselor și a testării lor. Clujenii au câștigat premiul Best Innovation Startup la competiția de startup-uri Startup Spotlight din cadrul evenimentului How to Web 2019.
Tot anul trecut a fost unul plin de programe pentru Neurolabs. Au participat la acceleratorul Fast Track Malmo, la Data Pitch Londra, Station F Paris și Bind 4.0 în Țara Bascilor. Au fost modalități prin care să ajungă mai aproape de investitori, dar și de piețe noi.
Tehnologia rezolvă criza de personal
„Lucrăm la dezvoltarea unei tehnologii unice de recunoaștere de obiecte, care depășește prin acuratețe, scalabilitate și viteza soluțiile existente pe piață.
Misiunea Neurolabs este de a automatiza sarcinile vizuale repetitive, pentru a permite alocarea personalului în activități cu valoare adăugată mai mare”, explică Nicoleta Proștean, business development manager la Neurolabs.
Ea explică în cadrul unui interviu cu start-up.ro că în domeniul relațiilor cu clienții există o fluctuație de personal mare, iar cantinele și supermarket-urile sunt printre acele companii care se confruntă serios cu această problemă.
„Chiar dacă au introdus automate de precomandă în locație sau soluții mobile pentru a prelua comenzile clienților, operatorii cantinelor nu reușesc să optimizeze rata de servire. Clienții pierd prea mult timp la coadă, atât pentru comandă, cât și pentru plată”, spune Nicoleta.
Cu ajutorul tehnologiei de inteligență artificială create, Neurolabs au creat ZIA, o casierie automată și autonomă, care identifică toate produsele de pe tavă, elimină scanarea codurilor de bare și reduce timpul unui proces de încasare de la 61 la 15 secunde per tranzacție.
De asemenea, pentru că algoritmii lor de inteligență artificială pot avea o arie mai extinsă de folosire, s-au extins și pe monitorizarea produselor la raft, iar retailerii pot accesa direct de pe un smartphone informații real-time despre disponibilitatea din raft.
În momentul de față, startup-ul românesc a testat soluția în România, Marea Britanie și Țara Bascilor (Spania).
De la cantină la supermarket
Dacă Neurolabs a testat prima oară algoritmul la cantine, unde mâncarea era identificată automat și plătită, au decis să se ducă și în zona de monitorizare a produselor de la raft.
Nu vorbim de un serviciu automatizat în totalitate, așa cum este magazinul experimental Amazon Go din Statele Unite, care nu are niciun angajat și unde pui produsele în pungă și ieși din magazin, iar plata se face automat în aplicația Amazon Go. „Soluția Neurolabs ZIA pentru retail se distinge de Amazon Go prin problema pe care o rezolvă: identificarea produselor la checkout vs identificarea și monitorizarea clienților și produselor pe tot parcursul lor în magazin. Pasul către supermarket-uri l-am planificat deja și e o chestiune de timp până când vom avea capacitatea de a detecta cu acuratețea promisă zeci de mii de produse”, explică reprezentanții Neurolabs.
Planurile Neurolabs în 2020
În 2019, Neurolabs a reușit să strângă 200.000 de euro în granturi și convertible notes de investiție.
„În momentul de față avem o rundă de finanțare deschisă și ne bucurăm să primim confirmarea investitorilor care vin alături de noi să îndeplinim promisiunea de a livra cea mai bună tehnologie de recunoaștere de obiecte. Suntem în discuții cu business angels din România și străinătate, dar și cu fonduri de investiții din Londra”, spune Nicoleta Proștean.
În anul care urmează, Neurolabs vor să fie prezenți într-una dintre cantinele din România unde au avut deja un proiect pilot și implementează tehnologia și pentru monitorizarea la raft într-un lanț de supermarketuri din Țara Bascilor.
„Țintim în continuare piețele europene și ne concentrăm activitățile din primul trimestru pe implementarea de noi proiecte pilot în cantine din afara României. Borna noastră finală va fi de 100 de puncte de operare în cantine anul acesta”, a declarat reprezentanta Neurolabs.
Pentru a implementa soluția de monitorizare a produselor la raft, costul este de aproximativ 50.000 de euro pentru 10.000 de produse distincte. Cu ajutorul acestei soluții, supermarketurile pot să monitorizeze fără ajutorul angajaților disponibilitatea de la rafturi și pot optimiza mereu lucrurile, ca produsele favorite ale oamenilor să nu dispară.
„Piața pe care am intrat cu tehnologia noastră este destul de incipientă, iar numărul de competitori destul de mic. Neurolabs se diferențiază de competitorii săi prin viteză, scalabilitate, acuratețe, compatibilitate și integrabilitate. De menționat sunt Deepomatic sau Mashgin, care au reușit să iasă recent pe piață după mai mulți ani de dezvoltare a primelor lor kioskuri”, explică Nicoleta Proștean.
Conform celor de la Neurolabs, retailerii sunt mereu interesați de soluții tehnologice inovatoare care să le permită creșterea productivității și profitabilității. De asemenea, procesul de încasare a rămas neschimbat în ultimii ani.
„Oferim un sistem care elimină codurile de bare și orice intervenție umană în scanarea produselor (n.r. - din partea angajaților sau clienților). Implementarea algoritmilor noștri va genera rezultate în creșterea profitabilității, pentru că reduce costurile cu personalul”, spune Proștean.
Când vorbim de mărimea pieței unde acționează Neurolabs, aceasta este evaluată la 2.873 de miliarde de dolari, dintre care industria cantinelor este cotată la peste 223 de miliarde de dolari pe an. În același timp, piața europeană reprezintă 25% din piața globală.
„În primă fază vrem să ne adresăm primelor trei țări ca volum, Franța, Marea Britanie și Germania, unde doar cantinele corporate și industriale au o cifră de afaceri de 124 de milioane de euro”, spune Nicoleta Proștean.