Abonează-te la canalul nostru de YouTube pentru a vedea aceste materiale video în avanpremieră. Ai acolo review-uri la produse digitale, gadgeturi, dar și interviuri și reportaje.


Marius Nedelcu a lucrat multă vreme pentru World Class, una dintre cele mai cunoscute săli de fitness din România, iar apoi a fost membru al cunoscutei trupe pop Akcent. Dar nu s-a văzut îmbătrânind în industria muzicală și a ținut contact mereu cu zona de business.

În 2016 a aplicat pe LinkedIn la un job la Londra care căuta un român. Așa a ajuns Country Manager al TransferGo, un fintech ce oferă servicii de transfer de bani folosit pe scară largă de românii din Marea Britanie.

Fără experiență în zona de fintech-uri, s-a adaptat și a devenit Brand Director pentru întreg grupul, iar din decembrie a devenit Chief Marketing Officer TransferGo pentru toate piețele unde aceștia activează.

Am discutat cu el în cadrul unui interviu de la distanță și am vorbit despre parcursul lui, despre ce înseamnă românii din străinătate și de ce aceștia ar trebui să valoreze mai mult pentru țară, dar și despre planurile TransferGo pe viitor.

De la fitness și muzică la fintech

Marius Nedelcu e cunoscut și ca director de marketing sau country manager în trecut al World Class, cea mai mare rețea de săli de fitness din România, dar și ca membru al trupei Akcent.

„Am împletit cele două lucruri, apoi m-am concentrat pe cariera muzicală și am avut o carieră internațională. M-am întors la fitness, pentru că-n permanență mi-am dorit să stau aproape de business și să am un impact în acest sens. Cariera muzicală a fost o surpriză frumoasă. Nu-mi pare rău de nimic, dar nu am văzut niciodată în cariera muzicală un viitor pentru un om care trece de 40 de ani, cum sunt eu acum”, spune Marius despre mixul inedit pe care l-a avut în carieră.

În 2016 a aplicat, cum spuneam, la un job la TransferGo. „Am avut două interviuri foarte simple, după ce am luat jobul s-a întâmplat Brexitul. M-am mutat la Londra, am fost country manager inițial pentru România. Rolul meu era să cresc România ca piață, în special coridorul UK-România. Ei și-au asumat un risc, pentru că puteau să ia pe cineva din banking, dar au luat pe cineva care venea din fitness și muzică. Deci o decizie puțin ciudată pentru un fintech în UK, dar ei au vrut de la mine ceva creativ, out of the box. Au vrut să creez un playbook și să folosesc România ca test”, spune Nedelcu, ajuns acum coordonatorul global al marketing-ului la TransferGo.

România, o piață esențială pentru TransferGo

TransferGo are 2,5 milioane de clienți în toată lumea și facilitează transferuri de bani online în 40 de monede diferite și are acoperire momentan în 66 de țări. Principalele coridoare de transfer pentru România sunt cele din Marea Britanie și Germania, dar și Spania sau Italia.

TransferGo este activ pe piața din România din iunie 2015, iar în 2019 a atins totalul de un milion de utilizatori pe plan local.

România era o piață importantă pentru TransferGo atunci când Marius a ajuns în fintech, mai ales pentru că avem 5 milioane de cetățeni în Diaspora. Dar piața era la început și nestructurată, creată de nevoia oamenilor, care au început să folosească produsul din recomandări.

Marius a pornit atunci să scrie un playbook, o strategie pentru dezvoltarea României în cadrul TransferGo, care să poată fi aplicată apoi și pe alte țări.

„Când vine vorba de România vrem să ne păstrăm autoritatea în UK unde avem un market share excelent. Considerăm că Germania e un teritoriu interesant. Germania e o țară foarte orientată către cash. Germania va avea parte de o creștere în această privință pentru că foarte mulți vor căuta joburi acolo, nu doar români. Poate și din cauza Brexitului, dar noi spunem că Germania va fi un teritoriu important, iar România va vedea multe transferuri de acolo”, spune Marius Nedelcu.

De asemenea, TransferGo se uită și la Spania și Italia, chiar dacă acestea au suferit scăderi din cauza pandemiei de coronavirus.

2020, un an de creștere pentru TransferGo și multe transferuri de bani

2020 a fost un an complicat pentru toată lumea, dar TransferGo a văzut o creștere de 60% a transferurilor.

Marius Nedelcu, Chief Marketing Officer la TransferGo, spune că fintech-ul a contrazis previziunile World Bank care anunțau o scădere masivă. Creșterea TransferGo a fost de aproximativ 60%, pe măsură ce oamenii au fugit de cash și s-au îndreptat către digital.

De asemenea, spune Marius, rudele din România aveau nevoie de bani, iar românii din străinătate știu că nu contează dacă plouă, ninge sau e pandemie.

„Orice criză produce acest trafic, oamenii pleacă din țările mai puțin dezvoltate spre țări cu mai multe posibilități. În Europa granițele sunt deschise, iar oamenii au aceste oportunități, pot pleca undeva la muncă și pot încerca. Nu se va opri acest lucru, decât dacă închidem granițele și transformăm toată lumea într-un Brexit, ceea ce sper să nu se întâmple. În continuare aceste transferuri de bani vor fi importante pentru cei care lucrează peste hotare și vor crește de la an la an”, spune Nedelcu.

„Vom avea de-a face cu schimbări. Vor fi grupuri care se vor întoarce acasă, pentru că au migrat acum mulți ani, grupuri care nu mai au motive să trimită bani acasă. Dar vor fi alte grupuri care explodează. Ucrainienii au mers în număr foarte mare în Polonia, Germania, Cehia, Ungaria. Iar lucrurile se vor întâmpla în permanență. Nu cred că avem de-a face cu o nișă periculoasă, e un domeniu excelent. Cred că este foarte mult loc. Avem bănci care transferă bani, avem alte fintech-uri care fac același lucruri, avem fintech-uri care au renunțat la travel și încearcă transferurile de bani. E foarte mult loc pentru mai mulți jucători pe piață”, a mai spus acesta.

Cum reușește TransferGo să trimită bani dintr-o țară în alta așa rapid?

TransferGo e o aplicație pe care o poți conecta la contul tău bancar sau la card, pui banii acolo și-i transferi ori pe card, ori pe contul bancar al cuiva. Totul se poate produce foarte rapid, spre deosebire de transferurile internaționale tradiționale care durează foarte mult.

Cum se poate întâmpla asta? Avantajul tehnic e că TransferGo „trimite bani fără să trimită bani”, după cum explică și Marius Nedelcu.

„Noi nu trimitem exact banii tăi. Noi ne asigurăm că avem bani. E un sistem numit local in / local out. Înseamnă că noi primim banii tăi în contul nostru din UK. Dar apoi nu trebuie să transferăm acei bani exact. Avem un cont în România și îți livrăm exact cât ai comandat tu. Îi trimitem din contul din România. Totul se întâmplă foarte rapid”, spune acesta.

El spune că un avantaj pentru TransferGo de-a lungul timpului a fost faptul că aplicația e în română și e ușor de înțeles de toți oamenii. Spune că până și el are dificultăți în online banking în Marea Britanie. Iar un român abia ajuns la muncă, poate care nu știe engleză foarte bine, ar avea mari dificultăți să înțeleagă altfel cum să trimită bani acasă.

Cât de mult valorează Diaspora pentru românii din țară?

TransferGo a lansat pe 1 decembrie 2020 o campanie numită „Valorez pentru România”, prin care a vrut să transmită ce însemnă românii din străinătate pentru economia locală.

46% din români consideră că diaspora are o contribuție la economia locală mică sau foarte mică, 30% nu știu care e valoarea transferurilor către România, iar 43% subestimează valoarea reală a acestora, potrivit unei cercetări comandate de TransferGo și derulate la începutul lui 2020.

„De pe vremea când locuiam în România, am fost în permanență deranjat de această reputație a românilor. De ce avem această imagine? De ce se spun aceste lucruri despre noi? Chiar suntem așa cum suntem descriși de cei din vest? Și noi ne trăgeam în jos reputația spunând tot felul de lucruri. Nu ne-am lăudat singuri și ar trebui să facem asta mai mult”, a spus Marius Nedelcu.

Campania a fost gândită de TransferGo tocmai pentru „a ne lăuda singuri”, noi ca popor. Iar Marius spune că cifrele arată importanța Diasporei pentru economia românească.

„Am văzut români de toate categoriile. Am văzut și exemple negative, dar am văzut și mult mai mult exemple pozitive. Când mă uit la cifre și văd câți oameni trimit bani chiar prin noi către România. Am această vizibilitate. Nu mă bazez pe niște știri aruncate prin presă sau dacă am văzut pe cineva”, spune Directorul de Marketing al TransferGo.

El a spus că trebuie să scoatem România în evidență, dar și ce impact au românii din străinătate pentru cei de acasă.

„Gândește-te ce contribuție au față de rudele lor. Nu ai de cele mai multe ori o familie întreagă peste hotare. Ai un părinte. Ai o mamă sau un tată. Mulți au plecat cu un vis, să cumpere o casă. Foarte puțini români vor cetățenie străină și uită de România. Cei mai mulți zic „vreau să-mi cumpăr casă, vreau să fiu cu familia mea, cu părinții, bunicii, copiii mei vor să crească în România”, explică Nedelcu.

„Peste 70% din oamenii întrebați într-un studiu subestimează valoarea banilor trimiși de Diaspora în țară, dar peste 80% spun că-i vor pe români înapoi. Dar credem noi cu adevărat că dacă acești români ar fi în România ar produce aceiași bani? Nu merg acolo să se distreze. Ei se duc pentru sacrificii. Salvează bani, nu cumpără mașini, nu mănâncă mult în oraș. Românii de peste hotare se concentrează 100% să strângă bani. Ei bine, dacă ar fi acasă în România poate nu ar mai fi așa. Nu avem siguranța că ar mai contribui la economia României în același fel”, a mai spus în interviu Marius Nedelcu.

Conform ultimelor date, contribuția românilor din Diaspora este de 7 miliarde de dolari, adică 3% din PIB-ul țării.

Efectul Brexit

Marius a ajuns în Londra chiar în anul în care Brexitul a fost votat la referendum de locuitorii din Marea Britanie. Astăzi Brezitul a fost finalizat, iar lucrurile nu stau extraordinar. Îi e greu să spună ce urmează, dar crede că Marea Britanie nu se va descurca fără muncitorii din Estul Europei și nu numai.

„La un moment dat vor vedea că nu vor avea muncitori și vor veni cu tot felul de programe ca să importe acești oameni. Cine culege recoltele?”, spune Nedelcu.

„Am fost chiar foarte furios, pentru că a fost o decizie luată că vor accepta oameni să lucreze în Marea Britanie, dar trebuie să ai nu știu ce fel de calificări, să fie „highly skilled”. Iar eu nu am înțeles ce înseamnă asta. De ce un om în construcții nu e highly skilled? De ce trebuie să dăm doar doctori și ingineri? Dacă vrei români, ia toate categoriile”, mai spune acesta.

Din acest motiv, planifică la TransferGo chiar în perioada aceasta o campanie prin care să calculeze sau să-și imagineze ce ar însemna economia Marii Britanii fără muncitorii din străinătate.

Atragerea de noi clienți și planurile pe 2021

Pentru 2021, Marius spune că la nivel personal va fi un an de foc, pentru că nu vrea să dezamăgească din funcția nouă pe care o ocupă.

„Iar anul acesta e un an în care ne dorim o creștere rapidă, suntem foarte conștienți de tranziția de la cash la digital și vrem să mergem tot înainte și să sprijinim această tranziție”, spune acesta.

„Vrem să creștem pe coridorul Germania-România, e o prioritate acum. Vrem să lucrăm la programul de recomandări pentru toate teritoriile, vrem să-l îmbunătățim și să-l facem și mai interesant și să câștige bani prin programul de recomandări. Mai sunt câteva piețe cheie pentru noi cum ar fi Lituania, Turcia, Ucraina, Polonia, India, Nigeria și Rusia, lansate anul trecut și care merg foarte bine și vrem să obținem rezultate fantastice cu acestea două din urmă”, mai explică Nedelcu.

El menționează că TransferGo nu intenționează să devină o bancă, ci se va concentra pe transferuri de bani, dar se uită la metode prin care pot sprijini transferurile, fie printr-un card, fie printr-un portofel digital sau transferuri locale, adăugate de curând.