Din datele Rottaprint, pe fondul pandemiei, cele mai multe companii au ales să nu își extindă portofoliul cu noi produse, ci să se concentreze pe păstrarea și fidelizarea consumatorilor existenți.

Această tendință este dictată și de comportamentul consumatorilor care în această perioadă sunt mai rezervați în a încerca produse noi, achiziționând preponderent produse cunoscute pe care le-au utilizat și în trecut. Excepție au făcut doar companiile care au introdus anul acesta produse din categoria dezinfectanților în oferta lor, pe care înainte de pandemie nu le produceau.

În ceea ce privește categoria de ambalaje și etichete destinate campaniilor promoționale, brandurile au încercat menținerea acestora chiar și în contextul actual, oferind reduceri sau cantități mai mari de produse pentru același preț.

De asemenea, se evidențiază o cerere mai mare pentru produsele cu un preț mai mic sau care pot fi vândute pe bucăți, consumatorii fiind mult mai atenți la sumele pe care le alocă cumpărăturilor.

„Anul acesta asistăm la o orientare clară către mediul online, mai ales în ceea ce privește promoțiile care sunt concepute în funcție de tendințele date de retaileri. De asemenea, observăm că pandemia a adus o serie de schimbări în comportamentul de consum atât al brandurilor în relația cu furnizorii, cât și în cel al clienților finali. Pentru prima categorie, se observă o tendință de precauție în ceea ce privește cantitățile mari de stocuri, fără o previziune pe o perioadă lungă de timp. Aceeași tendință se observă și pentru consumatorii finali, care se orientează către produsele pe care deja le cunosc sau pentru cele care au un preț semnificativ mai mic”, a declarat Cristi Nechita-Rotta, Director General Rottaprint.

Creștere a mărcilor private din retail

Potrivit reprezentanților companiei, se observă o creștere accentuată a mărcilor private dezvoltate de marii jucători din retailul autohton. Aceeași tendință este prezentă și în țări precum Ungaria, unde retailerii se orientează către dezvoltarea mai multor sortimente de produse cu marcă proprie, însă cu un număr de tiraje mai mic.

Din datele Rottaprint, domeniile care au înregistrat scăderi pe parcursul anului, dar și pe final de an rămân în continuare HoReCa și industria evenimentelor, influențând astfel și vânzările furnizorilor de materie primă care asigurau produse alimentare precum conserve, sosuri, carne, lactate, preparate din carne etc, dar și comenzile producătorilor de vinuri și băuturi alcoolice.

Segmentul de produse din carne, atât procesate, cât și neprocesate, a fost cel mai puțin afectat de scăderea consumului, însă și aici există excepții, mai ales în cazul furnizorilor de produse pentru HoReCa. În ceea ce privește segmentul de sănătate și îngrijire personală, accentul s-a mutat vizibil în zona de produse pentru creșterea imunității.