Unii susțin că scuterele electrice ne-ar putea scăpă de mai multe bătăi de cap atunci când vorbim despre naveta zilnică de acasă. În plus ar fi o metodă bună să ajutăm la protejarea mediului și reducerea cheltuielilor cu transportul. Sebastian Scherl este managing director al Electric Mobility Distribution, companie prin care sunt distribuite scuterele electrice NIU în România. Găsești toate modelele pe site-ul Niumania, care este disponibil aici.

NIU este cel mai bine vândut brand de scutere electrice din lume cu peste 1 milion de unități vândute la nivel mondial și peste 100.000 de scutere în Europa.

Birocrația, problema românească

NIU a intrat pe piața locală în septembrie 2018, însă planul inițial de intrare era pentru mai 2018. Această întârziere a apărut din cauza birocrației din România, conform lui Sebastian Scherl. Scuterele electrice, spre deosebire de trotinetele electrice care încă nu au o reglementare clară, pot circula pe stradă și, drept urmare, trebuie să respecte legislația rutieră a României. Totuși, pentru că trăim în România, nu există un proces standardizat de reglementare pentru toate sectoarele din București.

"Procesul este diferit în fiecare oraș și timpii de așteptare sunt diferiți. Am avut clienți care se întorceau să-și ridice scuterele cu plăci de înmatriculare noi, la două ore după ce l-au achiziționat și am avut clienți care au trebuit să aștepte două săptămâni din cauza incompetenței din primării", povestește Scherl.

Totuși, managerul apreciază că această întârziere a fost și una benefică pentru că "ne-a permis eficientizăm activitatea de distribuție, ce poate deveni complexă foarte rapid. Ne-a luat destul de mult timp să ne pregătim pentru procesele cerute în industria auto și pentru a satisface cerințele de reglementare"

NIU s-a extins în șapte orașe din România, iar acum se uită la Sibiu ca posibilă țintă de extindere deoarece văd o cerere mare de acolo. "Inițial doream să ajungem în patru locații până la finalul anului 2019, dar cererea și interesul au fost atât de mari, încât a făcut ca NIU să se extindă mai mult în țară".

Sebastian Scherl nu divulgă numărul de scutere vândute în România, dar precizează că este mulțumit de ritmul de dezvoltare al companiei pe plan local. "Am văzut o creștere mare în țările vecine României, iar în comparație cu București, rata de adopție este ceva mai accelerată, dar vom ajunge acolo curând”.

Românii care vor să conducă scutere electrice trebuie să dețină un permis de conducere B, nu este necesar unul de motociclete, dacă vor un model mai lent, dar care se descurcă bine în oraș. Compania are în portofoliu scutere electrice care depășesc 80 de kilometri la oră, dar pentru acestea trebuie să deții un permis de conducere categoria A, adică motociclete. "Sperăm ca în 2020, guvernul din România va sincroniza cerințele locale cu standardele europene, ceea ce le va permite clienților să-și cumpere NIU N-GT fără să fie nevoie să-și actualizeze permisul de conducere".

Motivele pentru care ai da mașina pe un scuter electric

Clienții NIU sunt interesați de mobilitate și sunt pasionați de tehnologie. "Ei citesc recenzii, se uită la clipuri cu scuterele și fac o documentare serioasă înainte să vină pentru un test drive".

De ce ar fi românii interesați de un scuter electric și de ce ar avea nevoie de așa ceva în România? Sebastian Scherl spune că distanțele pe care românii trebuie să le parcugă în fiecare zi până la serviciu sunt scurte, mai puțin de 6 kilometri, dar chiar și așa mulți aleg să meargă cu mașina, ceea ce duce la un trafic mare și la aglomerație pe străzi, mai ales între orele 16 și 21.

"Poți ajunge în câteva minute din punctul A în punctul B și poți parca oriunde, iar din moment ce scuterele noastre nu fac zgomot și nici nu poluează nu deranjezi pe nimeni dacă parchezi chiar în fața unei clădiri".

Mumbai este cel mai aglomerat oraș din lume din punct de vedere al traficului auto, dar nici Bucureștiul nu stă foarte bine. Capitala țării se află pe locul 11 la nivel global în acest top realizat de TomTom Traffic Index. Statisticile colectate arată că bucureştenii petrec cu 48% timp suplimentar în trafic în fiecare zi.

În Bucureşti, cele mai aglomerate perioade ale zilei sunt dimineaţa, când şoferii pierd în trafic cu 89% mai mult timp, şi seara, cu o medie de 94%. În general, bucureştenii pierd aproape 30 de minute blocaţi în trafic, dimineaţa şi seara.

Faptul că te-ai putea strecura cu scuterul prin traficul bucureștean înseamnă timp câștigat, pe care l-ai putea petrece altfel decât stresat în mașină. “Nepal, o țară cu o infrastructură foarte proastă, a fost o piață fantastică pentru NIU, ceea ce dovedește că scuterele sunt potrivite oriunde”, explică managerul Electric Mobility Distribution.

O funcție a scuterelor, pe care Sebastian o dă exemplu, este faptul că aceste au senzori și sunt conectate la cloud pentru a permite localizarea scuterului în timp real și primesc notificări pe telefon, chiar și atunci când acesta nu mai are baterie. Astfel poți să vezi unde se află scuterul tău, chiar și când ești plecat din țară.

Scuterele electrice ocupă spațiul dintre trotinete și mașini în această ecuație a mobilității urbane. Totuși, poate cel mai important motiv pentru care ai vrea un scuter electric ar fi costul. Sebastian Scherl spune că dacă mergi pe un scuter electric costul pentru 100 de kilometri ajunge la 1 leu. Deoarece poți să încarci bateria acestuia acasă sau la birou la o priză normală. După ce parchezi scoți bateria și o pui la încărcat, la fel cum ai face cu un smartphone sau cu un laptop.

Ridesharing pe scutere

România, în special Bucureștiul, a fost invadată de către serviciile de ridesharing de trotinete electrice. Instalezi aplicația, scanezi și mergi unde ai nevoie și apoi plătești. NIU a vrut să facă ceva similar în România, dar cu scuterele electrice, însă lucrurile nu au mers conform planului.

“Eram gata să lansăm un asemenea serviciu în vara lui 2018, dar, din păcate, partenerul nostru de infrastructură a anulat proiectul în ultimul moment. Tot timpul am vrut să le facem pe ambele, ridesharing și distribuția de scutere, dar în ultimă instanță ne-am concentrat pe ultima”.

Totuși, dacă vrei să încerci un scuter electric poți să folosești serviciul de ridesharing Blinkee. Compania are 47 de scutere electrice în București și serviciul funcționează similar cel de pe trotinetele electrice, doar că pentru Blinkee ai nevoie de un permis de conducere. Poți să inchiriezi vehiculul pentru o zi și te costă 99 de lei sau poți plăti 0,79 de lei pe minut, iar costul parcării este de 0,09 lei.

“Vrem să convingem oamenii să-și lase mașinile acasă și să aleagă vehiculele electrice. Nu este doar un trend și suntem convinși că există o audiență îndeajuns de mare în România pentru un astfel de transport. Vrem să crește business-ul în țară și să rămânem lider de piață pe segmentul scuterelor electrice”, spune Sebastian Scherl.