Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de marți, 24 noiembrie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.


Dacă ne concentrăm pe zona de startup-uri inovatoare și investiții, dezvoltări în digitalizare, lucrurile au mers bine. Nu avem încă datele finale, dar a fost unul dintre cei mai constanți și activi ani când vine vorba despre finanțarea startup-urilor tech. Fondurile din România au avut bani la dispoziție, iar startup-urile au reușit să crească pe fondul nevoilor din piață privind digitalizarea. Cel puțin o dată pe săptămână anunțăm o investiție într-un startup. Și, evident, lucrurile acestea nu marchează succesul, ci o etapă importantă în evoluție.

Cu toate acestea, mă uit din când în când pe grupuri unde se vorbește despre vânzarea afacerilor. Și am remarcat un lucru interesant și îngrijorător. Afaceri care erau la modă acum 2-3 ani, pe vremea când nu știam ce e o pandemie și când optimismul era la cote ridicate, sunt de vânzare acum.

Ce am văzut de vânzare? Cafenele, rulote de tip food truck și spații comerciale. Zonele care au fost afectate profund de lipsa de mobilitate din pandemie și de restricțiile impuse de autorități din cauza creșterii cazurilor de Covid-19. Dacă acum 2-3 ani era un vis foarte realist și mișto să îți pui pasiunea în aplicare, să devii barista, să îți lansezi un food truck, de data aceasta a devenit foarte dificil. Pentru că festivalurile cu food truck-uri nu mai sunt organizate, pentru că în continuare nu avem o legislație adaptată care să permită așezarea rulotei pe un trotuar unde să nu încurce oamenii, pentru că oamenii nu se mai plimbă așa de mult.

Multe idei extraordinare și care mi-au plăcut nu mai există astăzi pentru că piața nu a mai cerut așa ceva. Iar cei care au rămas în picioare sunt puținii antreprenori care au construit în jurul lor o comunitate, care au devenit prieteni cu cartierul, care nu au mai avut o abordare bazată pe generalism și participarea la festivaluri, ci care s-au concentrat doar pe o singură zonă. Oamenii au devenit mai intimi pe măsură ce nu au mai putut să se deplaseze la fel de mult. Și-au descoperit cartierul. Un asemenea exemplu e unul dintre food truck-urile mele favorite, Cubano. Oamenii mergeau la festivaluri, erau peste tot, se duceau și la mare. Dar s-au așezat într-un colț de București, la propriu, într-o intersecție în cartierul Timpuri Noi. Iar acolo și-au format o comunitate locală pentru a rezista acestor momente.

Cafenelele cool din București au apărut și dispărut. Cele care au continuat sunt cele cu o comunitate formată în jurul lor. La fel și magazinele de cartier.

Iar dacă e să vorbim despre spații comerciale, în weekend, bucureștenii știu, am fost în Centrul Comercial IDM. Nu mai fusesem de prin facultate acolo, dar am fost curios să văd ce se mai poate găsi în IDM în lumea cumpărăturilor online. Ei bine am găsit magazine în continuare deschise, dar un sfert dintre ele aveau semn cu „cedez spațiu comercial”. Și nici nu prea erau vizitatori într-o simplă zi de duminică.

Așadar, antreprenorii au o misiune grea. Cred că inovația va continua să atragă finanțare și să crească. Mai ales că nu are granițe. Dar pentru afacerile hiperlocale, comunitatea din jurul lor e cea mai importantă. Pentru că încă visăm la o lume în care să ne deplasăm liberi, să bem cafeaua de dimineață, să schimbă o vor