Black Friday 2017 se apropie cu pași repezi, iar unii retaileri, precum Flanco, au dat deja drumul la campanii de reduceri. Pentru a veni în sprijinul clienților și Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) a publicat ghidul pentru Black Friday 2017, care conține sfaturi și indicații pentru o experiență cât mai plăcută.

Ghidul pentru Black Friday este adresat retailerilor, dar și clienților cu scopul de a le facilita informarea înaintea celui mai important eveniment de shopping al anului. Acesta cuprinde informații specifice pentru fiecare stadiu al procesului de cumpărare, de la faza de prospecție, planificare și derulare a achizițiilor în cazul clienților, la organizarea cataloagelor de produse, a stocurilor, plăților și livrărilor, dar și a procesului post-vânzare.

Estimări pentru Black Friday 2017

”Vorbim de câteva mii de magazine online angrenate în fenomenul Black Friday, milioane de produse cu preț redus, mii de angajați implicați, de la faza de planificare la cea de execuție, deci un efort logistic considerabil concentrat într-o singură zi. Totodată, având în vedere creșterile înregistrate de Black Friday în fiecare an, atât din perspectiva numărului cumpărătorilor, cât și a valorii vânzărilor, considerăm esențial să asigurăm o bună informare a retailerilor relativ la provocarea organizării evenimentului de shopping astfel încât să ofere cu fiecare an o experiență cât mai bună clienților”, a declarat Florinel Chiș, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online.

Anul trecut, vânzările de Black Friday au depășit 120 de milioane de euro, în creștere cu 20% față de 2015 și cu 60% mai mari față de 2014.

”Comerțul online în România are un potențial foarte bun de creștere așa cum o arată și cifrele post-Black Friday. Explicația e simplă - clienții au acces la o gamă vastă de produse, pot face comparație de prețuri, este așadar un canal perfect transparent, beneficiază de servicii cu valoare adăugată și, în plus, economisesc timp și bani. Pentru magazine, avantajele sunt legate de investiția inițială minimă în deschiderea magazinului, costurile reduse de operare și accesul la un număr mult mai mare de clienți”, a mai adăugat Florinel Chiș.

Anul trecut comerțul online din România a avut un avans de 38% la o valoare de 2,05 miliarde de euro, conform raportului european privind comerțul electronic realizat de Global Ecommerce Association. România s-a clasat astfel pe primul loc în Europa după rata de creștere și pe locul doi la nivel global, după Australia, care a înregistrat un avans de 40%.

Pentru anul în curs, ARMO estimează o valoare a retailului online autohton de peste 2,5 miliarde de euro și un potențial de dublare a acestei valori până în 2020.

Printre magazinele membre ARMO se numără: AVStore, F64, Elefant, FashionUp, evoMAG, SevenSins.ro, eMAG, PC Garage, Romstal.

Sfaturi pentru Black Friday 2017 din ghidul ARMO

Ghidul pentru Black Friday 2017 pus la dispoziție de ARMO conține informații legate de stocuri, de infrastructură, de modul de prezentare a produselor pe site. De asemenea, există și un paragraf dedicat prețurilor. Câteva pasaje extrase din ghidul de Black Friday:

- Prețul produselor de Black Friday - Un subiect dezbatut des în perioada promoțiilor. Prețul promoțional trebuie să fie cel mai mic preț din ultimele 30 de zile, conform legii 650 (în special articolul 34). Clienții așteaptă Black Friday tocmai pentru că există reduceri semnificative. Atenție la alinierea politicii de reduceri cu legislația.

- Catalogul de produse la promoție - Asigurați-vă că informațiile produselor afișate în magazinul online sunt complete și oferă suficiente detalii pentru client, astfel încât să ia o decizie și să nu fie necesare întrebări suplimentare sau sunat. Astfel se va reduce volumul de interacțiune cu clienții în procesul pre-sales și numărul de retururi va fi mai redus.

- Stocurile produselor aflate la reducere de Black Friday 2017 - Clienții așteaptă ca produsele expuse pentru Campania de Black Friday să fie disponibile în stoc. Negociați cantități bune și asigurați-vă că oferiți informație real-țime despre disponibilitatea produselor. Produsele să fie în stoc, disponibile pentru livrare imediată sau conform disponibilității anunțate.

- Infrastructura - Black Friday se diferențiază printr-un trafic semnificativ mai mare decât în restul anului. Iar comportamentul consumatorilor este unul tranzacțional, adică nu doar vor naviga ci și vor plasa un număr de comenzi semnificativ mai mare.Asigurați-vă că atât hardware-ul cât și software-ul este pregătit să susțină atât volumul de trafic cât și volumul de comenzi. O modalitate de a vă asigura este load testingul, utilizând scenarii cât mai aproape de realitate, nu doar navigare. O abordare eficientă pentru infrastructură de Black Friday este folosirea unei platforme Cloud care va permite o scalare dinamică a resurselor. Investiția trebuie privită din perspectiva oportunităților și beneficiilor pe care le aduce business-ului și flexibilitatea pe care o oferă.

- Catalogul de produse la promoție de Black Friday - Asigurați-vă că informațiile produselor afișate în magazinul online sunt complete și oferă suficiente detalii pentru client, astfel încât să ia o decizie și să nu fie necesare întrebări suplimentare sau sunat. Astfel se va reduce volumul de interacțiune cu clienții în procesul pre-sales și numărul de retururi va fi mai redus.

Ghidul poate fi descărcat de aici.