Consemnează Anișoara Munteanu, wall-street.ro

Automatizarea la eMAG

“Partea de dezvoltare este foarte importantă pentru noi, de aceea avem un program pentru tinere talente, la doi ani lansăm un concurs intern prin care angajații se înscriu. De fiecare dată am avut peste 200 de oameni înscriși în program, din care am ales 25. Ei învață prin acest program cum vor fi joburile de viitor. Educația din România poate nu este așa pregătită și vrem să pregătim noi acești oameni pentru joburile viitorului.

Trebuie să verbalizăm de ce ne este teamă de automatizare în fiecare industrie, să încercăm să vedem ce aduce automatizarea cu bune și rele. Fiecare dintre noi trebuie să învețe și să se adapteze la ce se întâmplă.

Dacă ne raportăm la istorie vedem că de fiecare dată când s-au pierdut anumite joburi, s-au creat altele noi. Avem tendința să ne panicăm și să spunem că într-o zi ne vom trezi și nu vom mai avea mii de joburi. Lucrurile se vor întâmpla treptat și vom fi pregătiți pentru asta. Dacă ne uităm la copiii de acum vedem că deja ei își doresc altfel de joburi, mai creative”, susține Delia Sofonea, people director eMAG.

"Nu te uita la meserie ca la una pe viață"

Oana Craioveanu, co-fondator și CEO Impact Hub Bucharest, spune că pentru a afla impactul pe care îl poate avea automatizarea, trebuie să avem un dialog între industrii.

“Trebuie să verbalizăm de ce ne este teamă de automatizare în fiecare industrie, să încercăm să vedem ce aduce automatizarea cu bune și rele. Fiecare dintre noi trebuie să învețe și să se adapteze la ce se întâmplă. Nu putem controla procesul de automatizare, acesta se va întâmpla fie ne place, fie nu. Vor fi pierzători în acest proces, însă trebuie să ne gândim că vrem să fim competitivi ca companie, industrie sau țară și atunci pe termen scurt vor fi pierzători, iar pe termen lung vom câștiga. Nimeni nu trebuie să se uite la meseria pe care o are în prezent că o va face pe viață!”, spune Oana Craioveanu.

UiPath: "Joburile nu vor dispărea, dar se vor schimba"

Lavinia Vladu, co-fondator cv30, este de aceeași părere cu Oana Craioveanu, susținând că pe de o parte vor dispărea joburi din anumite industrii, însă se vor crea noi joburi și trebuie să ne adaptăm acestui fenomen.

“Ok, studiile arată că multe joburi for fi eliminate de automatizare în anumite domenii, însă joburile nu vor dispărea, doar se vor schimba. Trebuie să eficientizăm partea de producție. Cine vine la muncă și spune <<vai, este a 526-a zi de când fac același lucru, de abia aștept să ajung la muncă>>? Nimeni nu o să spună acest lucru, toată lumea vrea să facă ceva creativ, care să o pună în valoare. Oamenii se vor îndrepta spre joburi pe care știu să le facă, un robot nu poate să ia decizii creative, un robot nu poate să vorbească cu oamenii sau să înțeleagă oamenii”, explică Alexandru Stație, pre-sales leader UiPath.