UPDATE: Soleadify a primit 1,5 milioane de dolari finanțare de la GapMinder Venture Parters și DayOne Capital, precum și de la o serie de angel investors care au investit prin intermediul platformei de equity crowdfunding Seedblink

Sorina Vlăsceanu, Florin Tufan și Mihai Vinaga, fondatorii Soleadify, au început lucrul la acest proiect în toamna anului trecut, iar platforma Innovation Labs i-a ajutat să perceapă drumul dintre o idee și realitate, permițându-le, printre altele, să-și valideze potențialul pe care îl poate avea produsul lor software.

În esență, Soleadify este o aplicație destinată agențiilor care oferă servicii de marketing digital, ajutându-le să ajungă mai rapid la potențialii clienți în funcție de tematică, tehnologii folosite sau alte trăsături specifice industriei.

Un agent de vânzări cu o bază de date mare

Aplicația funcționează ca o bază de date care accesează o gamă variată de website-uri care ar necesita îmbunătățire într-un anumit domeniu. Printr-o astfel de aplicație, dezvoltatorii web sunt conectați cu potențiali clienți prin aplicarea anumitor algoritmi și filtre personalizate care să țină cont de interesele și competențele digitale ale acestora. Totodată, aplicația economisește timp în identificarea beneficiarilor: în loc să stai să cauți pe Google potențiali clienți și să faci o listă nesfărșită de firme, ai totul la o căutare și câteva butoane distanță.

”Să spunem, de exemplu, că ai o companie care produce software sau servicii de SEO. Ai 3 dezvoltatori de Java, 4 de Java Script, 2 oameni de SEO. Ești o companie de dimeniuni mici sau medii și ai nevoie de un flux predictibil de clienți, pentru că trebuie să aloci resurse, trebuie să știi cum și când, dacă mai trebuie să angajezi. Noi îți dăm posibilitatea ca tu, configurând niște filtre care sunt fix orientate pe ce îți trebuie ție, îți găsești potențiali clienți care, pe piața digitală nu au o prezentă suficient de bună. Mă refer la site-uri prost făcute, pe care nu le poți accesa de pe mobil, nu au prezență pe Facebook, pe Twitter, pe Instagram. Îi poți contacta fix cu nevoile lor, nevoi exacte. Îi poți zice ce probleme au și cum îi poți ajuta”, îmi explică Sorina.

De principiu, Soleadify utilizează un fel de inteligență artificială, care pune în legătură specialiștii din domeniul digital cu business-urile care au nevoie de ajutor în optimizarea unor feature-uri online. ”Noi le dăm problemele, localizarea și industria. Avem o bază de date mare de site-uri, din Statele Unite, Canada și Europa”, complează Florin.

O afacere locală pentru tot Mapamondul

Cei trei tineri vizează direct creșterea globală a business-ului Soleadify, ținând cont că în State și Europa au cel puțin 100.000 de agenții de digital și de publicitate, la nivel mondial numărul lor fiind de aproximativ o jumătate de milion.

În acest moment au demarat testarea conceptului cu utilizatori din SUA și Canada, lansând recent varianta de closed beta. ”Vor avea o perioadă de testare de o lună, fără bani, iar apoi, din conversația cu ei ne vom da seama dacă avem ce trebuie acum, dacă e ușor de folosit, dacă trebuie să schimbăm ceva”, adaugă Florin.

Nu ar fi pentru prima dată când au refăcut conceptul ținând cont și de feedback-ul primit de la oameni cu mai multă experiență în dezvoltarea unui business.

În luna noiembrie, când s-au apucat de lucru la Soleadify, aveau o listă întreagă de posibile alte afaceri și aplicații: un serviciu care să te anunțe dacă mailul tău intră în spam, un CRM pntru săli de fitness, un marketplace pentru hostese. Unele aveau potențial, și încă ar putea fi realitate, așa ca un proiect secundar, altele erau doar idei venite la întâmplare. Cu toate acestea, Florin încă păstrează lista pe telefon.

Au hotărât să meargă pentru departe cu Soleadify pentru că această platformă a reușit să îmbine câteva criterii pe care celelalte idei nu le aveau. Astfel de criterii sunt în mintea tinerilor care se apucă de afaceri, lucruri măsurabile, care pot să le schimbe viața, dacă nu și lumea.

”Trebuia să fie un produs care să fie ușor de dezvoltat în câteva luni, să aibă potențial de a ajunge mare, să aibă sens pentru noi să-l transformăm într-un job full-time. În plus, aceeași soluție software pe care o facem o dată să fie foarte ușor de ajustat pentru a fi mutată într-o piață nouă sau să adreseze un grup nou de utilizatori, să nu rămânem blocați în lucrul cu care începem”, povestește Florin.

La Innovation Labs au intrat pe lista de participanți din București aproape de termenul limită pentru finalizarea înscrierilor cu gândul că un hackathon de 24 de ore le-ar fi util pentru evoluția proiectului.

BRD este unul dintre partenerii Innovation Labs, pentru cel de-al doilea an consecutiv, fiind și primul în care susțin o categorie dedicată sectorului financiar-bancar. Intenția BRD este să contribuie la dezvoltarea și consolidarea ecosistemului antreprenorial românesc, prin produse tech pentru sectorul bancar.

În primul rând pentru că vor cunoaște specialiști la care nu ar fi avut, altfel, acces, pentru oportunități și pentru a avea o viziune de ansamblu. ”Am primit mult feedback valoros care pe mine m-a ajutat foarte mult pe partea de dezvoltare a platformei, de UX. Am făcut redesign de două ori în urma Innovation Labs. A fost util pentru că aveam niște persoane care ne puteau ajuta și cu care puteam sta efectiv de vorbă despre problemele noastre. E foarte greu când ai un cerc închis de persoane cu care interacționezi. Discutam mereu între noi și ni se epuizaseră soluțiile. E nevoie să te duci 3 pași în spate ca să vezi imaginea de ansamblu”, spune Sorina.

“Programatorii nu ar trebui lăsați singuri la o aplicație”

”Programatorii nu ar trebui lăsați singuri să lucreze la o aplicație. Ei asociază succesul tehnic cu succesul unei aplicații”, completează Mihai.

De asemenea, participarea la programul de pre-accelerare Innovation Labs i-a motivat să livreze mult mai rapid produsul la care se angajaseră. ”Am subestimat mult de tot fiecare lucru pe care l-am făcut, am subestimat complexitatea. Eu trebuia să țin echipa mai organizată și nu am știut să o fac”, afirmă Florin, care și-a luat, cumva, rolul de lider al echipei. Sau, cum spun ei amuzați, ”administratorul firmei” (au creat și entitatea juridică pentru a rezolva aspectele legale și financiare ale business-ului).

Chiar dacă toți trei sunt parteneri egali, și-au împărțit rolurile în dezvoltarea Soleadify: Sorina și Mihai lucrează pe partea de web development, iar Florin se ocupă de business development și marketing.

Dacă i-ar fi întrebat cineva acum vreo 5-6 ani pe unde se vedeau, răspunsurile ar fi fost, cel mai probabil, total diferite. De exemplu, Sorina (25 de ani) a descoperit că este extrem de pasionată de zona de web development abia prin anul 3 de facultate, chiar dacă studia la Politehnică, la Calculatoare în limbi străine, după ce a făcut practică. ”Nu mi se părea că e o satisfacție prea mare să scrii două linii de cod și să vezi un răspuns în consolă. Când am început să fac web și am văzut ce se întâmplă și că poți să vezi în browser, că ai output, mi s-a părut extrem de interesant”, își aduce ea aminte. Acum lucrează la Fitbit.

Florin (25 de ani) este absolvent de marketing cu un parcurs profesional cel puțin interesant. Pentru a se întreține pe perioada facultății a lucrat ca ospătar, barman sau manager de restaurant. ”După aceea mi s-a părut interesant pe partea de customer service, de care sunt fascinat”, spune el. A lucrat pe vânzări, s-a angajat și într-o agenție de digital – el este legătura lor cu acest domeniu acum, în dezvoltarea Soleadify - unde a fost account și apoi project manager, iar acum lucrează la T-Me Studios.

Acolo l-a întâlnit pe Mihai (29 de ani), seniorul echipei lor. Și Mihai a terminat Calculatoare la Politehnică, însă a învățat programare încă din liceu. Deși era unul dintre elevii buni la programare, la finalul liceului a fost cât pe ce să rateze o carieră în acest domeniu. ”După Bac, pe timpul verii am lucrat undeva pe șantier ca să fac bani. Eu nu am vrut să fiu barman, m-am dus să car saci”, povestește el amuzat. Deși terminase liceul cu o medie mare, 9.30, nu se decisese ce facultate ar putea urma. ”La un moment dat mă sună un prieten și mă întreabă unde vreau să mă înscriu. El mi-a zis că dă la Calculatoare. Așa că am zis <hai că vin și eu>”, adaugă Mihai, care lucrează tot ca programator web la T-Me Studios, însă pe partea de back-end.

Între joburi full time și un startup

Pentru că toți trei au joburi full-time, Soleadify este, cel puțin încă vreo jumătate de an, proiectul extra. ”Suntem la birou până pe la 7 seara, ajungem acasă și de pe la 8 până pe la 12 - 1 noaptea lucrăm la proiect. Și weekendurile sunt tot pentru Soleadify”, precizează Sorina.

Momentan reușesc să dezvolte proiectul singuri, însă odată ce vor veni și primii clienți plătitori sunt siguri că vor avea nevoie de ajutor. Mai ales pe partea de marketing. ”Cel puțin încă o perioadă de minimum 6 luni vom lucra la ambele lucruri, până vom testa ideea. Vom decide dacă vom face din Soleadify un proiect full-time numai după ce vom testa”, spune Mihai.

De asemenea, dacă până acum au reușit să dezvolte produsul doar din propriile fonduri – investiția nu trece de 1.000 de euro, afirmă ei – sunt cu ochii pe alte programe de accelerare, dar și pe investitori de tip angel care i-ar putea ajuta să ducă Soleadify la următorul nivel.

Avantajul lor în fața competitorilor? ”Noi vindem către companii mici și mijlocii, iar pachetele sunt special create pentru ele”, afirmă Sorina. ”În State sunt două companii care fac aproximativ ce facem noi, peste care noi am adăugat un extra feature. Una e Similar Tech, spin-off din Similar Web. A doua e o companie care se numește Datanize, care face market research pentru software solutions. Noi ne-am dus către agenții pentru că am putut adăuga acest feature extra, prin care să ne dăm seama că are o problemă care poate fi rezolvată de un serviciu vândut de o agenție”, adăugă Florin.

Potrivit tinerilor, prețul abonamentelor pentru clienții Soleadify va fi între 70 și 260 de euro pe lună. Accesul la varianta mai mare de abonament oferă 15.000 de lead-uri, 15.000 de intrări cu toate informațiile și datele de contact.

Ca pași următori pentru dezvoltarea tool-ului cu care au fost prezenți și la Innovation Labs, cei trei fondatori ai Soleadify trebuie să se asigure că datele pe care le preiau au un grad mare de precizie. ”Probabil vom încerca diferite implementări să încercăm să dăm greș cât mai puțin și cât mai rar. Luăm date de pe milioane de site-uri, e foarte greu să ne asigurăm că datele acelea sunt de o calitate foarte mare. Și implică foarte multă muncă manuală în studierea cu alte tool-uri. Cred că primul pas e să ne asigurăm că facem foarte bine profilarea companiilor. După aceea vom căuta două lucruri: să cuplăm cât mai multe date de business din viața reală cu câți angajați are o companie, ca să ajutăm să se filtreze după un profil ideal de client. Cu cât avem mai multe filtre, cu atât va fi mai bine construit profilul respectiv. În prima fază ne-am gândit să ne parteneriem cu cineva care are astfel de date. Am vorbit deja în direcția asta. Vom încerca să oferim același gen de date pentru oameni care vând softuri cu subscription pentru website-uri, cum ar fi tool-uri de automatizare de email, diverse unelte de marketing, orice poți să pui într-o interfață web și să servim ca un tool de market research ca să le spună care sunt toți clienții lor”, explică Florin.

Nevoia unui plan B

După cum precizam, următoarea jumătate de an se va dovedi vitală pentru existența și dezvoltarea ulterioară a Soleadify. Cu toate acestea, în cazul în care afacerea nu va funcționa în varianta aceasta, și-au luat în calcul încă de la bun început și un plan B. ”Te călești în timp. Dacă nu iese, vindem cercetare de piață în domeniul IT. Vindem studii către oamenii din presă. Având deja datele va fi ușor. Vom face diagnostic pentru site-ul tău, pentru site-urile clienților tăi, posibilitățile sunt nenumărate”, adaugă Florin, în timp ce colegul său complează: ”Ne vom adapta în timp”.

Abordarea lor extrem de sănătoasă asupra unui eventual eșec și a modului în care se pot replia vine și din experiența lor de muncă, dar și din ceea ce au observat în jur la alte proiecte antreprenoriale. ”90% dintre startup-uri dau greș pentru că nu au un plan B. E eficient să te uiți în jur”, spune Sorina.

”La job încercăm o grămadă de lucruri încontinuu. Majoritatea nu ies. E și normal să se întâmple așa. Înveți că nu e suficient să îți placă doar ție”, completează Florin.