Probabil că nu ai observat foarte des că atunci când ieși în oraș te conectezi la o rețea numită Free WiFi sau la alte rețele de internet care-ți cer apoi să te autentifici. Vrei să navighezi, așa că o faci rapid. Dar în spatele acestei ferestre spre lume se află o companie din București care oferă o soluție simplă de conectare la internet, iar în schimb oferă informații complexe barurilor, cafenelelor sau mall-urilor despre clienți sau vizitatori. FreeWiFi e noul trend din domeniul mobile marketing-ului.

Stalp-inside

Free WiFi s-a născut în cadrul agenției de marketing AnyMedia, fondate de Laurențiu Cenușă și partenerii săi. Au și acum un business de marketing prin SMS, dar simțeau că nu au cu ce veni în plus. „Ideea noastră a fost să creștem profitabilitatea business-ului de SMS-uri. Pe piața de notificări bătălia se dă în continuare în preț și nu ai de unde să vii cu ceva în plus“, spune Cenușă. Acum un an era conștient că nu poți aduce plus valoare clienților decât cu o aplicație online sau cu rapoarte mai bine realizate. În schimb, serviciile au margini de profit de 3-5%. „Noi aveam nevoie de un produs cu valoare adăugată care să ne ajute să creștem prețul“, povestește Laurențiu.

Așa s-au gândit la un serviciu de WiFi care să colecteze date de la utilizatori, iar apoi comerciantul să le poată folosi pentru a putea să trimită mesaje mai personalizate. Ceea ce a început ca un serviciu de SMS marketing mai precis s-a transformat într-o unealtă de marketing modernă, care folosește tehnologia WiFi pentru a-i aduce pe clienți mai aproape.

Astăzi au 45.000 de oameni în București care s-au conectat la rețelele lor și până in 100 de cafenele, localuri și magazine care folosesc soluția, plus două mall-uri care deja au implementat soluția FreeWIFi.

Cum funcționează FreeWiFi?

Sistemul e destul de simplu. FreeWiFi vine la o cafenea, centru comercial, bancă sau clinică medicală, montează echipamentele proprii, care au un soft special și pun pe picioare rețeaua. Vizitatorii au parte de internet gratuit dacă se autentifică prin numărul de telefon sau cu o rețea socială, în timp ce proprietarii locului pot avea la dispoziție o bază de date reală, formată din clienți proprii, cărora să le ofere mesaje personalizate, oferte, iar pentru mall-uri să existe posibilitatea de a vedea unde sunt localizați pe harta centrului comercial și care sunt punctele „hot”, cel mai des vizitate de posesorii de smartphone-uri.

„Avem două direcții spre care mergem - partea de small businesses, unde sunt afaceri din zona horeca - restaurante și baruri. A doua direcție este cea de retail. Avem în rețeaua noastră două mall-uri din afara Bucureștiului și vrem să adăugam și magazine“, explică Cenușă.

Iar mall-ul poate să-ți pună la dispoziție o colecție de vouchere la care oricum are acces. Asta înseamnă fidelizare, iar lucrurile acestea chiar se întâmplă

Pentru restaurante și baruri contează foarte mult fidelizarea - „îți faci o bază de date și poți să trimiți notificări atunci când ai o ofertă pentru acea zi către clienții care chiar au mai fost la tine în bar. Beneficiezi de date reale ale oamenilor care vin la tine. Nu e o bază de date cumpărată de la un prieten, ci clienții tăi reali“, mai spune Laurențiu.

Un scenariu în care poate fi folosit Free WiFi se referă la momentele importante din an, la sărbători. Dacă utilizatorul se autentifică folosind conturile sale sociale (Facebook, LinkedIn, Twitter, Trip Advisor sau Foursquare) proprietarul WiFi-ului știe email-ul, numele real, data de naștere, sexul și localitatea în momentul conectării la rețea. „Dacă săptămâna viitoare e Sfântul Ion, barul poate să-ți spună La mulți ani! și să-ți ofere o reducere. Iar mall-ul poate să-ți pună la dispoziție o colecție de vouchere la care oricum are acces. Asta înseamnă fidelizare, iar lucrurile acestea chiar se întâmplă“, a mai spus Laurențiu Cenușă.

Soluții pentru mall-uri

Pentru centrele comerciale mari, soluția oferă alte avantaje, mai ales că și echipamentele sunt diferite. De altfel, pentru a diferenția între clienți, Free WiFi își va schimba metoda de licențiere în curând deoarece modalitatea actuală este foarte greu de explicat clienților mari. Noua strategie va fi una axată pe un cost per utilizator.

Astfel, printre mall-urile care le sunt clienți se află și Jupiter din Pitești. Un asemenea centru comercial are alte nevoi, pe lângă cele de fidelizare a clienților. Astfel, cu ajutorul echipamentelor se poate face WiFi Tapping, adică identificarea echipamentelor care au WiFi pornit și sunt în interiorul mall-ului. „Știi câte device-uri sunt în clădirea ta, unde se află și cât timp petrec în anumite zone, cu o marjă de eroare de 1-4 metri în funcție de arhitectura pereților“, explică Cenușă.

Dacă ai un smartphone user, tradițional considerat ca un om cu mai mulți bani și predispus să cheltuie mai mult, care se plimbă într-o anumită zonă, vei ști să-ți poziționezi produsele mai scumpe în acea zonă

În plus, ceea ce diferențiază soluția bucureștenilor de un alt furnizor clasic de WiFi sunt datele colectate si modalitatea prin care aceste date pot fi folosite în beneficiul clienților și utilizatorilor. Prin analizarea acestora se pot realiza statistici relevante despre ceea ce fac clienții unui mall în interior. „Pe retailer îl interesează zonele hot, unde se duc cei mai mulți clienți. Dacă ai un smartphone user, tradițional considerat ca un om cu mai mulți bani și predispus să cheltuie mai mult, care se plimbă într-o anumită zonă, vei ști să-ți poziționezi produsele mai scumpe în acea zonă“, mai spune co-fondatorul Free WiFi.

Viitorul tehnologiei

Laurențiu Cenușă e încrezător că tehnologia are un viitor solid în România, dar și în afară. Dacă în primul an de când s-au fondat a însemnat consolidarea poziției pe piața locală, prin atragerea a 100 de clienți plătitori, 2016 ar putea marca și extindere internațională, deși acolo concurența este mai mare. „Avem concurenți. În Marea Britanie există doi jucători puternici, dar soluția noastră e peste a lor deoarece verifică toate datele, spre deosebire de ei. La noi orice date sunt reale“, explică Cenușă. Co-fondatorul Free WiFi consideră că în momentul în care startup-ul se va extinde la nivel internațional, România va reprezenta un procent scăzut din cifra de afaceri.

Până acum investiția se ridică la zeci de mii de euro, dincolo de timpul acordat proiectului, mai ales că a fost dezvoltat intern, pe lângă business-ul propriu-zis.

Pentru marketing, o soluție ca Free WiFi poate îmbina câteva lucruri esențiale - performanțe excelente, targetare precisă a clienților și oferirea unui serviciu adăugat vizitatorilor, adică WiFi. „E quality versus quantity. În trecut trimiteam 100.000 de SMS-uri și aveam un anumit Return of Investment (ROI), în timp ce acum pot să trimit 100 de SMS-uri și să am aceleași performanțe. Una e să alergi după prepelițe pe câmp și alta e să te duci direct la magazinul de prepelițe“, mai spune Cenușă.

La București sunt cam aceiași oameni care ies tot timpul în oras, iar o dată la doi ani ești forțat să te reinventezi. Poți să schimbi conceptul, meniul sau adresa

Odată cu schimbarea modalității de licențiere, Free WiFi va oferi anumite caracteristici afacerilor mici și unele speciale pentru mall-uri. Laurențiu consideră că tehologia are viitor, mai ales pentru orașe cum ar fi Bucureștiul. „La Paris fluxul de turiști e atât de mare încât sunt restaurante care nu au mai fost renovate de 30 de ani, iar acum sunt numite „vintage cafes”. La București sunt cam aceiași oameni care ies tot timpul în oras, iar o dată la doi ani ești forțat să te reinventezi. Poți să schimbi conceptul, meniul sau adresa. Cum anunți clienții tăi că ai făcut modificările acestea? Ai nevoie de un instrument și nu poți să te duci la un furnizor de SMS-uri ca să cumperi 100.000 de mesaje“, explică Cenușă.

De asemenea, pentru viitor Free WiFi dorește să introducă și o soluție care să poată fi folosită pe echipamentele clientului, doar prin reinstalarea softului de funcționare. În plus, mall-urile vor avea echipamentele în proprietate în viitor, iar afacerile mai mici le vor lua în chirie.