Smart biking, secure parking. Nevoia unei parcări sigure și monitorizate a fost punctul de plecare pentru echipa Rastel.io, care a creat o soluție prin care bicicliștii pot găsi, pot rezerva și își pot parca bicicleta în siguranță, având toate datele într-un app. După 20.000 euro finanțări, startup-ul a creat prototipul, și a produs și a instalat deja o primă parcare. Acum, planurile sunt direcționate spre creșterea comunității.
Parcările digitalizate de biciclete pot fi un benefiu oferit de administrația orașului sau de marile companii, care pot cumpăra soluția și pot oferi apoi parcări sigure celor care aleg acest mijloc de transport. Prima oară i-am văzut pe scenă pe Rastel.io la Rubik Garage Demo Day 2022, iar acum urmează să țină un pitch și pe scena virtuală a start-up.ro.
Echipa de fondatori și motivația lansării startup-ului. Principala problemă identificată în piață și pe care vreți s-o rezolvați
Suntem o echipă de patru ingineri cu experiență în software, hardware si business. Fiecare dintre noi a lucrat cu startup-uri internaționale și suntem pasionați de rezolvarea problemelor prin soluții sustenabile, cu ajutorul tehnologiei. Avem convingerea că cel mai bun mod de a rezolva probleme la scară largă este prin dezvoltarea business-urilor sănătoase care creeaza valoare pentru toate părțile implicate.
Motivația lansării startup-ului a venit dintr-o nevoie personală identificată în viața de zi cu zi. Suntem cu toții bicicliști și folosim bicicleta pentru a ne deplasa prin oraș. O problemă majoră de care ne lovim e lipsa parcărilor securizate pentru biciclete.
În fiecare an, doar in Europa, sunt furate peste 3 milioane de biciclete. Ne-am propus să rezolvăm această problemă prin crearea unei rețele de parcări securizate, ușor accesibile printr-o aplicație.
În plus, aplicația permite companiilor, autorităților și ONG-urilor să susțină deplasarea cu bicicleta, prin crearea de campanii care să încurajeze și recompenseze bicicliștii.
Stadiul în care se află startup-ul în momentul de față și care sunt planurile pentru 2022
La jumătatea lunii august am lansat aplicația și am instalat prima parcare securizată, în Cluj, în incinta Liberty Technology Park. Pană la sfarsitul anului ne propunem să mai adăugăm alte câteva locații în rețea și să dezvoltăm parteneriate cu companii și organizații care doresc să susțină deplasarea cu bicicleta.
Ce investiții inițiale pentru lansare au fost necesare și investiții căutate/primite extern în momentul de față?
Până acum am obținut finanțare de aproximativ 20.000 de euro, sub formă de premii, granturi și investiții. Am folosit o parte din această sumă pentru dezvoltarea prototipului și a MVP-ului, producția și instalarea primei parcări și cheltuieli juridice. Din suma rămasă ne concentrăm pe creșterea rețelei și a comunității de bicicliști care să folosească rețeaua.
Concurența reală din piață în momentul de față și ce face compania diferit de celelalte existente acum?
Există pe piață câteva companii, atât în țară cât și în Europa, care produc parcări de biciclete similare. Majoritatea folosesc o cheie mecanică sau o cartela electromagnetică, iar câteva dintre ele folosesc o aplicație generică de gestionare a accesului.
Diferența cea mai importantă este faptul că noi ne axăm pe crearea unei rețele de parcări și aplicația noastră nu este una generică, ci una dedicată bicicliștilor, facilitând accesul acestora și permițând companiilor să creeze campanii prin care să încurajeze și recompenseze deplasarea cu bicicleta.
Dacă ar fi să explicați unei bunici startup-ul vostru cum ați face asta în câteva rânduri
Facem o rețea de “garaje” pentru biciclete. Nu ai nevoie de cheie și nici nu trebuie să mergi la ghișeu să depui o cerere pentru a primi acces. Totul se face rapid de pe telefonul mobil. În plus, ești recompensat cu premii pentru că te deplasezi cu bicicleta.
Cel mai dificil aspect în a lansa și construi un startup în România?
În general, mi se pare că în România există o mare reticență la schimbare, o frică mai mare față de risc decât în țările mai dezvoltate și un număr mic de entuziaști care să îmbrățișeze soluții inovatoare (așa numiții “innovators” și “early adopters”).
În situația noastră specifică, unul din sectoarele căruia ne adresăm este reprezentat de autoritățile publice locale. Deși, la nivel declarativ, acestea își doresc soluții smart și mobilitate sustenabilă, în practică ne lovim de o rezistență mare la schimbare, neasumare a riscurilor, proceduri complicate și îndelungate și uneori chiar de lipsă de interes. De asemenea, România nu are încă o cultură a mersului pe bicicletă, deși în ultimii ani vedem schimbări îmbucurătoare în acest sens.
Unde va fi startup-ul în 2024? Care sunt milestone-urile pe care vreți să le atingeți?
În 2024 vrem să avem o rețea de bază de parcări în fiecare oraș mare din România și să avem parteneriate cu cât mai multe companii, ONG-uri și administrații locale. De asemenea, ne dorim să ducem aplicația în cel puțin un oraș mare din afara României, unde există deja o cultură dezvoltată a mersului cu bicicleta, și să ajungem la 5000 de utilizatori înregistrați.
Pentru asta, ne propunem ca în 2023 să avem cel puțin 50 de locații în rețea și 1000 de utilizatori.
Cea mai grea întrebare pe care v-ați pune-o voi într-un interviu către...voi?
Aș merge pe cunoscuta întrebare pusă de Peter Thiel în cartea lui “Zero to One”: “What important truth do very few people agree with you on?” (“Cu ce adevăr important sunt foarte puțini oameni de acord cu tine?”)
Un sfat pentru fondatorii de startup-uri din România din experiența voastră?
Just do it! Nu vă temeți să cereți ajutor. Există resurse în ecosistemul de startup-uri din România și oameni dornici să ajute. Succes!