Această listă nu este definitivă și nici exhaustivă. Știm că vor lipsi unele startup-uri care merită menționate în orice prezentare despre ecosistemul local, dar vrem să ne concentrăm pe acelea despre care am scris, cu care am vorbit sau care au avut un moment important în 2023, cum ar fi o investiție sau o extindere importantă.

Aceasta este a noua parte a unei liste pe care o vom actualiza în perioada Sărbătorilor de Iarnă, moment când și noi luăm o pauză binemeritată, dar în care e bine să ne amintim cine sunt jucătorii cei mai interesanți din acest ecosistem de companii inovatoare.

Acestea sunt trei dintre companiile care ne-au atras atenția anul acesta și despre care am scris.

Creatopy

Creatopy este o platformă de automatizare a producției de reclame și conținut vizual cu tehnologie AI care ajută companiile și agențiile să creeze, să personalizeze, să scaleze reclame eficiente. Ea simplifică procesul de producție și livrare a reclamelor, ajutând designerii și marketerii să maximizeze eficiența și să obțină rezultate de impact în campaniile lor publicitare.

Compania, care activează partea de cercetare și dezvoltare în România, a fost fondată în 2021 de antreprenorul român Gabriel Ciordas alături de o echipă de profesioniști experimentați alături de care a dezvoltat o serie de produse digitale, și are mai mult de 5,000 de branduri și agenții printre clienții săi, printre care se numără Salesforce, Autodesk, Zeiss și mulți alții.

În cursul acestui an, oficialii au anunțat o rundă de investiție de $10 milioane condusă de 3VC și Point Nine. Creatopy a fost bootstrapped până la momentul respectiv, prin urmare e cea mai mare investiție ca primă rundă pentru un start-up pornit din România. Peste 5.000 de branduri globale și agenții folosesc deja platforma pentru a crea, customiza, automatiza și scala producția de reclame și conținut vizual.

Creatopy oferă o experiență completă de lucru creativ adaptată nevoilor companiilor, prin colaborare și control al brandului. Caracteristicile principale includ posibilitatea de a crea reclame de înaltă calitate, de a le personaliza și adapta pentru eficacitate, precum și de a le difuza și optimiza pe canalele digitale.

Investiția va fi folosită pentru a atrage și mai mulți clienți, dar și pentru a aduce noi funcționalități dezvoltate cu ajutorul inteligenței artificiale în domenii precum copywriting, editarea de imagini și optimizarea modului de lucru.

Citește mai multe despre Creatopy din acest articol de pe start-up.ro.

Databricks

Databricks este un startup de AI și data analytics ce are în echipa de fondatori doi români și a ridicat anul acesta o investiție de tip Series I în valoare de peste 500 de milioane de dolari, compania fiind evaluată în acest moment la 43 de miliarde de dolari.

Databricks, ce are doi cofondatori de origine română, dezvoltă tehnologii pentru baze de date. Aceasta a fost fondată în anul 2013, de un grup de profesori de la University of California, Berkeley. Printre cofondatori se numără CEO-ul companiei, Ali Ghodsi, precum și doi informaticieni de origine română: Ion Stoica (președinte executiv al companiei) și Matei Zaharia (chief technologist).

Conform oficialilor companiei, printre clienții săi se numără Conde Nast, Comcast, precum și peste jumătate din companiile din topul Fortune 500 care folosesc produsele de AI, analiză de date și lacurile de date (data lakes) puse la dispoziție de companie (un lac de date este un sistem sau un depozit centralizat de date care permite stocarea tuturor datelor structurate, semi-structurate, nestructurate și binare n.red).

Citește mai multe despre Databricks din articolul nostru de pe start-up.ro.

Footprints AI

Footprints AI este un startup românesc de omnichannel retail media care a primit anul acesta o investiție de 250.000 de euro de la Look AI Ventures în cadrul evenimentul TechChill Milano 2023 Fifty Founders Battle. Au fost în total 316 startup-uri aplicante din 39 de țări, iar Footprints AI s-au numărat printre câștigători.

Footprints AI a închis anul 2022 cu un portofoliu de 15 clienți, 80% dintre aceștia fiind din România. Pentru 2023, Footprints AI vizează dublarea numărului de clienți. Cât privește verticalele de retail de interes major, Footprints AI vizează, cu precădere, domeniul alimentar, centrele comerciale și mall-urile, zona de convenience retail (comerț cu amănuntul), companiile de servicii financiare, cele din domeniul auto, telecom și farma.

Footprints AI le oferă brandurilor posibilitatea de a livra mesaje publicitare către audiențe, pe baza comportamentului prezis de cumpărare din offline al consumatorilor, și atribuie impactul pe care investițiile în promovare îl au în creșterea vânzărilor din spațiile de comerț offline.

În prezent, soluția de Retail Media oferită de Footprints AI este folosită de companii precum INGKA Holding B.V. (operator al magazinelor IKEA), Majid Al Futtaim (conglomerat în industria imobiliară și de retail din EAU), NEPI, Vienna Insurance Group, Jaguar, Hyundai, Land Rover, Erste Group, First Bank și Țiriac Group.

Poți afla mai multe despre Footprints AI din acest material de pe start-up.ro.