Lista aceasta nu este una definitivă și nici exhaustivă. Evident că vor lipsi unele startup-uri care merită menționate în orice prezentare despre ecosistemul local. Dar ne vom concentra pe acele startup-uri despre care am scris, cu care am vorbit sau care au avut un moment important în 2021, cum ar fi o investiție sau o extindere importantă.

Aceasta este prima parte a unei liste pe care o vom actualiza în perioada Sărbătorilor de Iarnă, moment când și noi luăm o pauză binemeritată, dar în care e bine să ne amintim cine sunt jucătorii cei mai interesanți din acest ecosistem de companii inovatoare.

Iată primele cinci companii care ne-au atras atenția anul acesta și despre care am scris:

Frisbo

Startup-ul românesc Frisbo, platforma de e-fulfillment cu cea mai mare prezență în Europa, care preia depozitarea, ambalarea și livrarea comenzilor online, a atras o investiție de 2 milioane de dolari în cadrul unei runde condusă de fondul de investiții Eleven Ventures, cu participarea GapMinder Ventures, RocaX și Neogen.

În prezent, în rețeaua Frisbo sunt active peste 20 de centre logistice din România, Republica Moldova, Ungaria, Slovacia, Bulgaria, Polonia, Germania, Cehia și Chile, care deservesc peste 200 de comercianți online, integrându-se cu cele mai populare platforme de e-commerce și marketplace-uri din regiune. Frisbo rezolvă astfel problema scalării internaționale a magazinelor online, făcând accesibilă dezvoltarea pe alte piețe printr-o rețea integrată de hale.

Printre clienții din portofoliul Frisbo se numără companii precum reprezentantul oficial Xiaomi în România și Ungaria, Bitdefender, Aosom, Morphy Richards, foodpanda, Meli Melo sau Intercars.

Smarthuts

Startup-ul a dezvoltat o soluție low code, orchestrată de inteligență artificială (AI), care integrează șabloanele proprii fiecărei industrii și permite digitalizare completă a actvității companiilor de field service cu echipe între 10-250 angajați.

Smarthuts a încheiat cu succes listarea pe platforma Seedblink, investiția vizată, de 140.000 de Euro fiind suprasubscrisă cu 36%. Investitorii au subscris în total 150.000 de Euro, la o evaluare a startup-ului de 2.500.000 Euro. Runda de finanțare se ridica însă la 190.000 de Euro, cu sprijinul investitorilor de tip angel investors, parteneri în cadrul Smarthuts de dinainte de listare. Contributia follow-on este de 40.000 de Euro.

Activitățile cuprinse în domeniul field service sunt cele de instalare, mentenanță și intervenție pentru aproape orice domeniu, de la Securitate și IT, la curățenie și întreținere de spații verzi. Pentru acest segment de piață, respectiv peste 6500 de companii doar în România, nu există la acest moment nici local, nici la nivel global soluții care să poată fi personalizate, să fie ușor de utilizat și instalat, la prețuri accesibile.

Ronin

Trei antreprenori și manageri cu experiență din România lansează Ronin, o nouă platformă de equity crowdfunding pentru afacerile românești și nu numai, cu o multitudine de componente inedite pentru piață.

Bogdan Almași, Ovidiu Ghiman și Felix Crișan au experiențe diverse, dar au vrut să pună împreună la punct o platformă dedicată pentru antreprenorii români. Una în care aceștia să poată să găsească investiție, validare de piață, dar și suport al unei comunități.

Ronin pornește la drum ca o platformă de equity crowdfunding, adică de finanțare participativă. Afacerile se pot lista pentru a primi investiție de minim 50.000 de euro, iar investitorii de orice fel pot începe cu 100 de euro investiție și să crească nivelul. Ronin nu-și propune să aducă doar business-uri de tehnologie, ci afaceri care au o componentă inovatoare în nișa lor. În plus, pe termen mediu, Ronin va avea și o componentă de piață secundară, unde acțiunile cumpărate în urma campaniilor să poată fi tranzacționate.

Platforma are un nume inspirat de samuraiul fără stăpân din Japonia, un om „independent, liber, care și-a asumat libertatea cu toate riscurile sale”.

Wastebill

Wastebill este un startup din comunitatea Launch care a dezvoltat o aplicație prin care ușurează munca responsabililor de mediu, prin înlocuirea hârtiilor, fișierelor Word și Excel, printr-o platformă automatizată ce păstrează formatul cadru din lege.

Astfel, platforma Wastebill ajută responsabilii de mediu să digitalizeze și să automatizeze aceste activități (cu ajutorul aplicației), îi informează și educă (prin intermediul academiei), iar, prin intermediul marketplace-ului, companiile găsesc consultanți externi și viceversa.

Din perspectiva companiilor, orice activitate în raport cu autoritățile de mediu își va găsi rezolvare în platforma Wastebill: fie că e vorba de evidență, gestiune sau raportare către autoritățile de mediu, fie că e vorba de obținerea de autorizații, acorduri, avize de mediu sau efectuare de audituri de mediu.

Bookr

O echipă de 3 tineri din Cluj-Napoca au lansat pe piață o aplicație destinată saloanelor de frizerie și înfrumusețare prin care clienții pot face programări online, dar pot să vadă și salonul cu ajutorul unor tururi 3D.

Bookr reduce riscul programărilor ratate pentru afaceri printr-o platformă ce le permite companiilor managementul eficient al relațiilor cu clienții, bazat pe transparență, pe customizarea programărilor în funcție de preferințele clienților și pe insight-uri din datele privind programările anulate. BOOKR permite firmelor să organizeze tururi virtuale pentru a atrage și a fideliza clienții și oferă analitics, funcționând pe bază de abonament și recomandări.

„La nici 2 luni de la anunțarea intenției de a atrage capital privat printr-o rundă de pre-seed, BOOKR a crescut cu 20% numărul business-urilor de pe platformă și a intrat deja pe a doua verticală. Potențialul de extindere în sectorul medical a fost validat prin încheierea unui parteneriat pilot cu 3 clinici medicale cu acoperire națională, cu centre în Alba-Iulia, București, Cluj-Napoca, Brașov, Constanța, Galați, Iași, Oradea și Timișoara”, a spus Flavius Fulea, CEO al Bookr.