De ce nu ar trebui să ratezi tabăra Startup Your Life? Pentru că ratezi șansa de a învăța nu numai lucruri teoretice despre antreprenoriat, ci de a-ți crea legături care pot să te ajute pe mai departe să crești. Nu e așa ușor să faci afaceri singur. De fapt, nu se poate niciodată.
Orice guru al antreprenoriatului îți va spune că nu merge să pornești singur. Poate l-ai văzut pe Steve Jobs și crezi că merge să o faci singur. Sau pe Jeff Bezos. Dar toți marii afaceriști au fost înconjurați de oameni la fel de inteligenți ca ei, dar cu skill-uri diferite. Și lucrul în echipă e important. Pe asta ne axăm la tabăra Startup Your Life.
Cum să găsești o piață
Adrian Cernat a fondat SmartDreamers, o companie care intermediază găsirea de joburi și folosește instrumente moderne, precum social media, pentru a aduce candidații față în față cu cele mai potrivite joburi. Dar lucrurile nu au stat așa de la început. Chiar dacă acum sunt o companie cu venituri constante, cu extindere pe două piețe și au primit investiții de la un fond de risc, căutarea a durat.
Cumpără de aici un bilet pentru tabăra Startup Your Life. Mai avem câteva locuri disponibile.
"Aș spune că a fost un proces clasic: am identificat o problemă în piață, m-am uitat la soluții și mi-am dat seama că problema poate fi rezolvată mai bine. Încă de pe băncile facultății mi-am propus ca la 30 de ani să încep propriul business; s-a întâmplat mai repede, dar puțin știam atunci despre ce implică acest lucru.“, își amintește Adrian Cernat.
Pentru Adrian, la început de drum, cea mai dificilă misiune a fost formarea echipei de bază. "Cum să motivezi cei mai buni oameni să se alăture unei idei pe bani puțini e o provocare pentru orice startup", spune Cernat.
Adrian va susține workshop-ul de Product Market Fit, adică găsirea pieței potrivite, sâmbătă 19 mai la ora 11.15, în cadrul taberei Startup Your Life. Cumpără bilete de aici.
Și banii sunt o problemă pentru orice afacere la început de drum.
"Să rămâi fără bani este probabil cea mai mare amenințare, dar în același timp și oportunitate, dat fiind că forțează creativitatea. Cele mai bune decizii au fost luate în momente dificile.“, spune Adrian Cernat.
Buturuga mică mică poate răsturna carul cel mare
SmartDreamers a ales din prima un model de business care să încerce să se diferențieze de competiția care era foarte mare. Și încă e.
"Am început cu un model de business care concura cu jucătorii mari, după care am ajustat produsul până ce am găsit tracțiune pe o nișă; concomitent am transformat modelul de business din unul regional în unul global, cu scalabilitate sporită.“, spune Cernat.
Cumpără de aici un bilet pentru tabăra Startup Your Life. Mai avem câteva locuri disponibile.
Provocarea în afaceri, spune Adrian, e să ajustezi business-ul mereu, dar să ai și creștere constantă. Sfatul lui e să faci multe încercări la început, când poți să pierzi ușor.
De câte ori s-a schimbat modelul de business? De foarte multe ori, iar asta l-a făcut pe Adrian să ajungă la anumite concluzii.
- Realitatea e ca într-un startup echipa trebuie să digere ușor schimbările.
- În mod inevitabil nu vei avea un model de business optim de la început; pe parcurs vei fi forțat să faci ajustări; viteza cu care vei face ajustările poate face diferența între succes și eșec.
- Noi am început de la o platformă de recrutare cu social media recrutiment și am ajuns la un SaaS de Recruitment Marketing, cu multe ajustări între.
- În esență facem același lucru, ajutăm companiile să ajungă la mai mult candidați, dar structura produsului și piața către care ne adresăm sunt diferite.
Adrian spune că dacă e un lucru pe care voia să-l știe la începuturile carierei lui e să nu se mai bazeze pe presupuneri. "Este important să testezi cât mai rapid o idee, fără investiții prea mari, și ulterior să iei decizia dacă mergi full speed în dezvoltare.“.
Cum îți găsești piața?
Adrian va prezenta în detaliu lucrurile la tabăra de antreprenoriat Startup Your Life, dar până atunci dă câteva sfaturi celor care vor să vină la tabăra noastră.
În primul rând că România este o piață foarte mică, iar ajustarea produsului pe această piață poate consuma prea multe resurse.
Pentru soluții software este optim să ieși cât mai rapid pe piața internațională și să ajustezi produsul în paralel. Aici trebuie luată în calcul și finanțarea business-ului. Șansele de finanțare rapidă cresc exponențial dacă ai clienți la nivel global.
Un alt aspect este adaptarea echipei la schimbări. De la prima recrutare trebuie luat în calcul ca oamenii să se adapteze schimbărilor. Pare simplu la prima vedere, dar oamenii în general sunt reticienți la schimbări, iar atunci când faci schimbări radicale în business pot apărea conflicte.