Ponderea cifrei de afaceri curente datorate digitalizării este de circa 18%, un indicator al profitabilității sale potențiale. Pentru aproximativ 90% dintre companii, digitalizarea a determinat îmbunătățirea avantajul competitiv și al portofoliului de clienți, menținând un număr constant de angajați.

Acestea sunt principalele concluzii ale studiului „Cererea și oferta de digitalizare” comandat de ARIES Transilvania - Asociația Română pentru Industria Electronică și Software - Filiala Transilvania și clusterul Transilvania IT.

Studiul a fost realizat în rândul a 103 companii de IT, 550 de companii din alte sectoare și 51 de instituții publice din regiunea de Nord-Vest a țării, în perioada 1 septembrie - 15 octombrie 2018, de către Encore Research, cu sprijinul Primăriei și al Consiliului Local Cluj-Napoca.

Concluziile sunt reprezentative la nivel național, procentul investițiilor în digitalizarea afacerilor fiind similar și în celelalte regiuni din România, pe fondul unui nivel concurențial tot mai ridicat.

”Dincolo de cifre, trebuie să ținem cont că digitalizarea duce la conectare și la mobilitate, la transformarea datelor în informații. De aici rezultă o capacitate de analiză crescută și un context prielnic inovației, ca un factor diferențiator relevant în era digitală”, declară Bianca Muntean, director executiv ARIES Transilvania.

Estimare: Digitalizarea în următorii 5 ani - Afacerile digitalizate vor crește în proporție de 35 – 40% în următorii 5 ani, potrivit intențiilor respondenților. 36% dintre companii se văd digitalizate în maximum 2 ani, 30% alocă minimum 3 ani pentru finalizarea acestui proces, iar alte 30% nu se arată interesate de digitalizare.

Ofertă diversificată de servicii de digitalizare - De partea cealaltă, a companiilor de IT care oferă servicii de digitalizare, oferta este una diversificată, cuprinzând în special aplicații destinate segmentelor de content & document management, consumer software, ecommerce, cloud, analiză de business, creșterea mobilității sau securitate.

În medie, 76% din cifra de afaceri (> 2 miliarde de lei) a companiilor IT din regiunea de Nord-Vest a țării o reprezintă vânzările de produse destinate digitalizării. 75% din oferta industriei de IT din Nord-Vest acoperă servicii de sprijin al afacerilor și comerțul electronic. Domeniile educație și administrație publică sunt mai puțin acoperite.

Obstacolele identificate în vânzarea soluțiilor de digitalizare sunt necunoașterea beneficiilor digitalizării, rezistența la schimbare, lipsa de pregătire și bugetele restrânse alocate acestui capitol.

”Probabil că singura modalitate de a amplifica productivitatea și inovația în toate industriile este educația. Trebuie să creștem gradul de informare privind beneficiile incontestabile ale digitalizării, un prim pas foarte important în această direcție fiind studiul publicat de clusterul Transilvania IT și ARIES Transilvania”, adaugă Voicu Oprean, președintele ARIES Transilvania.

În acest context, companiile din IT se orientează spre segmentul matur, conștient de avantajele digitalizării și mai puțin către companiile mici.