Tag4IT reprezintă o platforma de facilitare a interacțiunii dintre partenerii de afaceri ai unei companii, în vederea dezvoltării și simplificării desfășurarii relațiilor de business dintre aceștia. Soluția tinerilor este înscrisă în cadrul Innovation Labs, platforma de susținere a tinerilor care au o idee de startup tehnic și care poate deveni o platformă pentru lansarea unei afaceri.

Ana-Maria Mărgerușanu, Andrada Răducanu, Adrian Coman și Cosmin Crișan sunt studenți la Facultatea de Automatică și Calculatoare de la Universitatea Politehnică din București. Au mai avut încercări la Innovation Labs în anii trecuți, dar abia acum au reușit să contureze ideea pe care să o poată transforma în business.

Tag4IT este un serviciu destinat IMM-urilor, prin care acestea pot identifica, pe baza unor tag-uri și algoritmi, potențiali parteneri de business validați anterior de o companie cu care au întreținut relații de business. Astfel, în loc să caute întâmplător pe Google soluții pentru problemele lor sau furnizori ai unui produs, IMM-urilor vor putea utiliza Tag4IT - o platformă care va fi sprijinită de companii mari, prima dintre acestea fiind BRD Groupe Société Générale, susținătorul categoriei de fintech din cadrul Innovation Labs. Prin intermediul platformei, IMM-urile care colaborează cu mari companii cliente Tag4IT vor primi o serie de sugestii de parteneri de afaceri, care vor fi verificați în prealabil din punct de vedere al eligibilității, asigurând astfel un strat suplimentar de protecție și încredere

Adrian, Andrada și Ana-Maria, în timpul hackathonului

Tag4IT, un generator de clienți

Chiar dacă un antreprenor va avea mereu nevoie de forță de persuasiune și să găsească iar și iar clienți sau furnizori, Tag4IT ușurează stabilirea unor relații de încredere, pe lângă optimizarea operațională.

“Platforma generează o listă automată de potențiali colaboratori și trimite notificări către respectiva firmă, creând astfel o rețea de oportunități. Ulterior, un IMM utilizator al platformei poate să urmărească activitatea altei companii printr-un simplu buton de Follow. Platformă ajută IMM-urile să-și promoveze activitățile sau produsele, să scrie articole sau să expună informații pe care ei le consideră relevante pentru activitatea lor, fie să împărtășească din cunoștințele lor”, explică Ana-Maria Mărgerușanu.

Într-un fel, Tag4IT este aproape un LinkedIn pentru companii. Dar avantajul interesant al soluției tinerilor studenți este că aceștia vor să colaboreze cu băncile, pentru a ști foarte clar ce firmă este solventă sau nu, cât și dacă merită să lucrezi cu aceasta.

“Platforma va fi destinată unei instituții care, la rândul ei are un număr mare de utilizatori, iar cei care pot utiliza platforma noastră sunt strict clienții cu care ei vor colabora”, explică Ana. Astfel, IMM-urile nu vor plăti nimic pentru folosirea platformei, fiind doar beneficiari ai subscripției companiei ce va fi client al platformei. Clientul Tag4IT pot fi băncile, spre exemplu, dar și alte companii mari, acestea putând sprijini și facilita oportunităților de business între micro-partenerii lor.

Andrada, Adrian și Ana-Maria

Relația strânsă cu banca – esențială pentru scalarea soluției

Prima colaborare a Tag4IT ar putea fi chiar cu BRD, actualmente banca ajutându-i în această fază incipientă să își dezvolte produsul, să îl testeze și să îl perfecționeze. Au mai avut discuții și cu alte bănci, dar vor să înceapă cu un nume mare și respectat pe piață, pentru a putea convinge din ce în ce mai multe persoane.

Vorbind în sala de seminar din cadrul Facultății de Automatică, devenită biroul lor în timpul Innovation Labs, cei patru explică faptul că ar putea avea acces la o listă mare de clienți, pentru că BRD, de exemplu, reprezintă peste 100.000 de IMM-uri din România. Devenind client al Tag4IT, BRD le poate facilita interacțiunea acestor IMM-uri, creând un liant pentru aceste companii. În plus, pentru a convinge firmele să folosească platforma, se vor folosi de istoricul bancar al respectivei companii. Dacă are datorii, dacă are un credit pe care-l plătește la timp, dacă are datorii prea mari – toate acestea vor fi vizibile pentru persoanele juridice utilizatoare ale platformei.

Verificarea în Tag4IT va fi făcută cu ajutorul unui cod de client și a CUI-ului unei firme. La început, vor putea colabora între ele doar firme colaboratoare ale unei singure bănci, pentru că fiecare instituție are câte o procedură diferită.

Adrian și Cosmin la semifinalele Innovation Labs

“După ce vom finaliza parteneriatul cu BRD, vom colabora cu alte bănci, și nu numai din țară. Nu ne vom limita doar la România”, spune Adrian. Ei țintesc Estul Europei, unde să digitalizeze mai mult relația dintre IMM-uri.

“Platforma este live, este funcțională, oricine vrea o poate testa. Totuși, în momentul de față nu este legată la baza de date a celor de la BRD. Dar oricine își poate creea un cont – singura restricție constă în faptul că trebuie să activeze contul pe baza unui cont trimis de noi pe email”, explică și Ana momentul în care sunt acum.

Pentru ei, dezvoltarea va urma și după Innovation Labs, pentru că în septembrie vor să aibă un produs final, ce va putea fi lansat comercial. Până atunci, vor trebui să soluționeze mai multe provocări, care țin atât de UX, cât și de securitatea datelor.

“Mai avem o aplicație de mobil pe care sperăm să o terminăm până în septembrie. Partea de Machine Learning este în dezvoltare, momentan folosim un model pre-trained de la Google, în limba engleză. Suntem destul de departe. Mai urmărim un redesign complet, dar alte funcționalități noi nu vor mai fi.”, spune și Cosmin, specialistul în mobile, care lucrează acum și la o aplicație.

Politehniști, față în față cu marketing-ul și clientul

Pentru a dezvolta mai ușor produsul și să fie chiar folosit, cei patru au început să se documenteze și să se întâlnească și cu posibili clienți. De exemplu, cu o săptămână înainte de interviul nostru, BRD le-a facilitat prezentarea ideii lor către peste 20 de IMM-uri, care au fost foarte deschise, încă de la primul feedback. Pentru că o firmă în căutare de un partener de business va pierde multă vreme pe motoarele de căutare sau pe rețelele sociale pentru a găsi pe cineva, dar nu va avea o garanție de bonitate, a calității și a seriozității respectivului partener.

A fost o experiență interesantă pentru tineri care erau obișnuiți doar cu zona tehnică. “La început am fost emoționați toți, abia ne găseam cuvintele, dar apoi când a început prezentarea efectivă fiecare a început să explice, fiecare dintre noi și-a luat un număr de clienți, și la băncuța lui, cu laptopul, le-am explicat clienților exact ce face platforma. Le-am făcut un Demo Live. Am primit feedback-uri pozitive, mulți ne-au spus că au nevoie de așa ceva pentru că ei efectiv pierd timp să găsească noi clienți decât să facă ceea ce știu. Noi cu platforma noastră i-am ajutat și abia așteaptă să o scoatem public, să ne ținem de ea, să o scoatem cât mai repede”, explică și Cosmin.

Un cost plătit de instituții financiare

Produsul lor nu va fi cumpărat de IMM-uri, ci de mari companii – inclusiv bănci, ca un feature pe care să-l ofere clienților. “Platforma o să fie vândută către instituția cu care noi colaborăm, care apoi va oferi serviciul partenerilor săi de business. Pentru un anumit număr de useri vom avea un preț fixat. Cu cât va crește numărul lor, cu atât va crește și prețul. Depinde de numărul de clienți din baza de date care ni se oferă”, spune Ana, care are rol de marketing în echipa sa.

“Am discutat cu BRD să avem măcar o bază de date cu 10.000 de clienți. Am pornit de la 10.000 de clienți, costul minim de rentabilitate pe care-l calculasem era în jur de 65.000 de euro/an.”, mai spune ea.

Cât de full-time e un job full time?

Cei patru mai și lucrează pe lângă facultate. Așa că în timpul zilei sunt la muncă, iar apoi muncesc la proiect. Dar au planuri mari. Sunt mulțumiți că, deși au primit mult feedback din partea mentorilor la Innovation Labs, nu au fost puși sau împinși de la spate să înlocuiască produsul și să-l refacă de la zero.

“Dacă ne-ar fi spus cineva să schimbăm produsul probabil că nu am fi făcut-o pentru că, de data asta am fost hotărâți să mergem pe ideea noastră, doar să ne reorientăm în funcție de cerințele pe care noi le considerăm importante”, spune Cosmin, legat de feedback-ul pe care-l primești la un asemenea program de pre-accelerare, precum Innovation Labs.

Au ajuns la Politehnică pentru că au fost mereu pasionați de informatică. Au vrut să plece în străinătate, la o facultate bună, dar până la urmă s-au gândit că le-ar fi fost mai greu. Și pentru ei, singura opțiune disponibilă e Universitatea Politehnică.

Consideră că “Poli” e o universitate bună, deși are multe cursuri. “Materiile sunt multe, dar diferența dintre Poli și Universitate e că la noi se predă inginerie, intrăm foarte mult în detaliu. Pe noi ne învață să vedem imaginea din spate, imaginea de ansamblu, iar asta-ți formează gândirea în perspectivă”, crede Adrian Coman.

De altfel, Ana îl completează, și spune că “înveți să gândești ca un inginer”. Asta cu vine cu avantaje și dezavantaje, pentru că uneori inginerul pus în fața unui pitch în fața investitorilor intră în foarte multe detalii. Asta a pățit Ana la Innovation Labs 2017, când a făcut un pitch foarte tehnic al produsului echipei sale de atunci, foarte ingineresc, dar care nu a fost înțeles de nimeni.

Dar viitorul lor poate fi într-un startup. “Ne gândim foarte serios să facem propriul nostru startup, propria noastră firmă. În funcție de cum vor merge lucrurile, ne vom orienta la momentul respectiv. Suntem foarte convinși, băieții se gândesc deja să fie angajați la firma noastră, eu și Andrada luăm în considerare să lucrăm part time la ce facem și la firma noastră. Depinde foarte mult de oameni. Depinde de cât succes vom avea. Depinde de instituțiile cu care urmează să colaborăm.”, încheie Ana-Maria Mărgerușanu.