Piața mașinilor la mâna a doua va avea un boom istoric în 2017, conform specialiștilor. Automobilele second-hand se vor cumpăra în număr record, iar oferta va trebui să fie pe măsură. Mijloacele tradiționale prin care ți-ai achiziționa o astfel de mașină ar fi clasicul Autovit sau excursia în Germania. Sau poate vrei să folosești OWT Garage, cel mai nou jucător de pe piață.
One-Way Ticket Garage este ideea lui Ionuț Mareș, un tânăr care e sătul de micile ”ciupeli” și ”mânării” care se fac cu mașinile SH. E pățit, e trecut prin așa ceva, și nu vrea ca și alții să fie nevoiți să experimenteze astfel de dezamăgiri. A dat drumul la treabă de Ziua Națională, iar acum e în faza de tatonare a terenului.
”Sunt în perioada în care cresc comunitatea și în care caut o linie de finanțare, un investitor. Caut pe cineva cu ajutorul căruia să duc mai departe proiectul meu. Sincronizarea este destul de proastă pentru a începe să verificăm mașini. Vremea nu ne ajută deloc. Astfel că am decis să ne îndreptăm momentan eforturile pe comunitate și pe networking”, spune Mareș.
De la dezamăgire la idee
Are câteva mașini pe site, momentan cele mai multe fiind din gama mai scumpă, însă vor urma cu siguranță și modele accesibile pentru toate buzunarele. A avut ideea asta anul trecut, după ce a suferit o dezamăgire legată de o mașină la mâna a doua despre care a aflat că era lovită destul de rău: ”Proiectul a început din august 2015 și am lansat pe 1 decembrie 2016. Eu sunt perfecționist și am vrut să iasă totul bine. A pornit dintr-o nevoie a mea. În 2015 voiam să cumpăr o mașină și nu mă pricepeam foarte bine. Așa că am intrat ca tot omul pe Autovit, pe OLX. Tocmai ce găsisem una care să îmi placă. Am fost din Drumul Taberei în Titan la oră de vârf să văd acea Honda Civic pe care pusesem ochii”.
”Arăta perfect, îmi plăcea la nebunie. Am sunat un băiat care m-a îndrumat să fac niște verificări. Astfel că am fost cu cel care o vindea la mecanic. După vreo oră de teste a venit omul ăla la mine să mă ia deoparte. Mi-a explicat că mașina era lovită cam pe toate părțile. Am fost foarte dezamăgit de tot ce s-a întâmplat. Și m-am gândit că ar fi foarte tare să fie cineva care să îți aducă mașina acasă pregătită de drum, cu toate verificările făcute în prealabil”, a mai adăugat tânărul.
Ionuț a crescut în Ploiești și s-a mutat în București împreună cu prietena sa atunci când au intrat la facultate. A lucrat la Vodafone și făcea design grafic în timpul liber. Despre finanțările pentru tinerii întreprinzători a aflat de pe rețelele sociale și, împreună cu niște bani pe care reușise să-i pună deoparte pentru o mașină, a început să lucreze la OWT Garage: ”Într-o zi am aflat de Programul pentru Tinerii Antreprenori de pe Facebook. Pot spune că a fost un mare noroc. Am zis să aplic și eu. M-am trecut și pe mine la co-finanțare, cu banii pe care în mod normal îi aveam puși deoparte pentru mașină. 25.000 de euro am luat bani de la Uniunea Europeană”.
Avem o listă de 130 de puncte esențiale care sunt verificate la fiecare mașină. Apoi, în funcție de model se mai adaugă pe listă
Cei care doresc să-și vânda mașina prin intermediul OWT Garage trebuie să plătească o taxă de 9 euro, iar de restul se ocupă echipa. O verifică, împreună cu un inspector, o pozează, iar doar dacă e în stare foarte bună apucă să intre pe site: ”Vreau să încerc să schimb unele lucruri, suntem anti combinațiile pe care le vezi peste tot. Noi verificăm tot, nu există riscul să fii păcălit. Dacă mașina are probleme, noi o refuzăm. Nu intră pe site. Avem o listă de 130 de puncte esențiale care sunt verificate la fiecare mașină. Apoi, în funcție de model se mai adaugă pe listă și alte elemente. Fiecare mașină va avea parte de promovare individuală. Și toate astea în prețul de 9 euro, taxa de listare a mașinii pe site”.
”Cu vânzătorul stabilim un preț minim garantat pentru mașină. Un preț sub care nu trecem. Iarăși, multă lume ne-a spus că suntem nebuni că oferim garanție și retur. Însă dacă nu e cineva care să împingă totul mai departe nu ajungem nicăieri și rămânem tot în trecut”, a adăugat Ionuț.
Câteva click-uri și ești gata de drum
Dacă te-ai decis să-ți iei mașină de pe OWT, totul se face extrem de simplu. Intri, găsești ce-ți place, completezi un formular, achiți un avans și ești gata. O să spui că numai un nebun ar cumpăra o mașină fără să o încerce, fără s-o vadă. Ionuț ți-o lasă zece zile pe mâna ta și dacă nu-ți place o dai înapoi. În plus, beneficiezi și de 6 luni garanție și un an de asistență în trafic cu acoperire în toată Europa. Simplu: ”Dacă mașina trece inspecția, apare pe site. Atunci când clientul apasă pe ”cumpără” îi va apărea în față un sumar unde va vedea exact toate detaliile mașinii și toate beneficiile cu care aceasta vine. Apoi, pe următoarea pagină i se va calcula prețul total al mașinii cu toate taxele incluse, în funcție de județul în care dorește livrarea automobilului. Ultimul pas este achitarea unui avans de rezervare, pentru ca mașina să fie scoasă de pe site. Mașina vine la tine înmatriculată, spălată, cu plinul făcut. Și punem și o fundă mare pe ea ca să fie totul complet. O aducem pregătită să te urci în ea și să pleci la drum. Tu nu trebuie să mai faci nimic”.
După cumpărare, mașina ajunge la tine gata de drum. Ionuț mi-a povestit despre un episod amuzant în care a livrat o mașină cu o fundă pe ea, iar niște oameni de pe stradă au crezut că e nuntă și au început să cânte și să danseze: ”Până să ajungă la tine, mașina va fi verificată în totalitate pentru ca ea să ajungă la tine perfectă. Noi ne ocupăm de tot, nu mai stai să te plimbi peste tot după acte. A fost și o fază amuzantă la un moment dat. Mergeam să ducem o mașină cuiva și evident, aveam și funda mare pusă pe capotă. Totul s-a petrecut pe o stradă unde oamenii au crezut că e nuntă și au început să cânte și să danseze pe lângă noi (râde). Ne-am amuzat copios atunci”.
Momentan avem cinci mașini pe care le-am livrat. Suntem la început, momentan ne axăm pe creșterea comunității
Bucureștiul e primul pas pentru ei. Dacă ideea se probează și prinde bine, atunci ne vom gândi și la alte orașe din România și de ce nu, chiar și la alte țări din regiune: ”Momentan avem cinci mașini pe care le-am livrat. Suntem la început, momentan ne axăm pe creșterea comunității. Nu știu să spun dacă vom obține tot ce ne dorim, însă suntem în această aventură împreună și ne bucurăm de ea. Momentan vrem să ne perfecționăm bine de tot aici, în București, abia apoi ne mai gândim la câteva orașe din țară. Apoi, dacă merge totul, de ce nu și pe piețe externe”.
Planurile inițiale ale lui Ionuț erau cu totul diferite de ce a ajuns să facă. Voia să devină militar, însă a fost descurajat de un prieten care i-a spus că nu există un viitor prea roz în această branșă: ”Eu inițial am vrut să mă duc la Academia Militară. Însă mi-a trecut repede după ce am vorbit cu cineva care terminase. Mi-a spus că e plătit foarte prost pentru a avea grijă de niște antene din creierul munților. M-am gândit mai bine și am zis «pas». Și m-am angajat pe ici pe colo, iar într-un final am ajuns la București”.
Birocrația nu l-a răpus
Birocrația nu a fost suficientă ca să-l descurajeze pe Ionuț. Chiar dacă a fost mai complicat la început și el nu se pricepea la planuri de afaceri, a reușit totuși să învingă și a obținut finanțarea: ”Când am primit mailul de acceptare în programul european mi s-a luminat ziua. Am fost foarte fericit. Iar apoi a venit nebunia cu actele. Făceam dosare peste dosare. M-a și dat puțin peste cap tot acest proces. Inițial, nu mai făcusem niciun plan de afaceri. Așa că a trebuit să iau multe lucruri de la zero. Însă m-a ajutat enorm acest proiect. Am reușit să îmi iau multe lucruri pe care altfel nu mi le-aș fi permis”.
Noi nu vindem, de fapt, mașini. Vindem timp liber. Cine vrea să stea la cozi ca să facă acte? De acum nu mai e nevoie
Mareș nu e la prima aventură e cont propriu. De când a luat-o pe cont propriu s-a descurcat cum a putut și i-a mers din ce în ce mai bine. El e designer ”de profesie”, îmi spune, și în aventura de acum a plecat împreună cu doi dintre prietenii săi: ”OWT Garage nu e primul meu proiect. Mai am o agenție creativă, 88th Floor, unde mă ocup cu web design. Cam prin noiembrie, când platforma era aproape gata, m-am mai detașat din agenție și am început să mă ocup cum trebuie de OWT. La 1 decembrie am fost live cu siteul. Suntem trei oameni în echipa de bază. Apoi, în funcție de nevoie, mai luăm mecanici și inspectori. În afară de mine, mai lucrează un bun prieten de-ai mei, Marius Gagiu, care se ocupă de business development și Andrei Manache, mecanicul care ne ajută încă de la început. Tot procesul trebuie să fie foarte transparent”.
”Noi nu vindem, de fapt, mașini. Vindem timp liber. Cine vrea să stea la cozi ca să facă acte? De acum nu mai e nevoie. Putem aduce și la cerere mașini din afara țării. Și tot noi ne ocupăm și de acte și oferim exact aceleași beneficii pe care le-ai avea pentru mașinile achiziționate de aici. Îmi spui ce automobil cauți și ce buget ai, și noi ne ocupăm de restul”, a mai spus Ionuț Mareș.