Vrei să asculți aceste interviuri în avanpremieră? Abonează-te la podcast-ul Startup Mashup pentru a asculta interviurile în mașină sau acasă.


Telerenta este o platformă de unde oamenii pot închiria echipamente electronice cum ar fi televizoarele. Telerenta a dezvoltat tehnologia proprie ce permite utilizatorilor individuali să închirieze echipamente electronice (pentru început, televizoare) sub formă de abonament, pentru o perioadă cuprinsă între 3 și 24 de luni. În loc să-ți cumperi televizorul, îl închiriezi, iar ulterior poți prelungi abonamentul și să iei unul nou.

“E un drum curajos pe care l-am ales pentru a închiria electronice către consumatorii din România. E o idee care a pornit din interiorul grupului NCH acum un an de zile și am lucrat de atunc la dezvoltarea sa”, spune Mădălin Ilie.

“Am identificat această nevoie pe piețele din afară și am identificat câteva tipologii de clienți potriviți și la noi în ară. Plus că avem parteneri din cadrul grupului NCH, cum ar fi Bob Concierge sau Credius”, explică Mădălin Ilie. De altfel, de curând Telerenta a lansat și posibilitatea de a închiria televizoare din box-uri care seamănă cu cele de la Bob.

“Ne-am dorit un produs care să reprezintă un mix de tehnologie, utilitate și să aibă legătură cu căminul clienților noștri. Așa am ajuns la televizoare”, spune Ilie.

Poate pare ciudat să închiriezi televizoare. Mai ales că mulți dintre noi le păstrează mult timp. Cei de la Telerenta se bazează pe o nouă generație, obișnuită cu serviciile și care-și dă seama că la finalul vieții unui TV rata de depreciere e atât de mare încât aproape că nu merită să-l vinzi. În plus, suntem generația celor care au abonamente Netflix sau HBO. A celor care nu mai stau într-un singur loc.

“Oamenii de azi sunt mai puțini statornici. Rămân mai puțin într-un singur loc. Dacă înainte ne mutam la oraș și stăteam până la finalul vieții, acum lucrurile sunt diferite. Am un job în București azi, peste 3 ani unul în Cluj-Napoca, după care mă duc la Brașov. Tinerii trăiesc diferit față de ceea ce se întâmpla în trecut”, spune Mădălin Iile.

O piață mare de consumatori

Piața este interesantă. Sunt 7 milioane de gospodării din România care au măcar un televizor. În plus, piața este segmentată de la cei care vor terminale ieftine și mici, până la cei care vor ultimele tehnologii.

“Ca segment de public vorbim de cei care vor costuri accesibile, apoi de cei care vor costuri rezonabile și tehnologie actuală, dar și la cei care au resurse financiare mici din varii motive. Să zicem că iei o casă, ai făcut credite deja pentru mobilare și nu mai vrei să investești într-un televizor deodată. Varianta unei chirii din care să te poți retrage oricând e o variantă bună”, spune Mădălin Ilie. În plus, o altă piață la care se uită cu interes Telerenta e cea a pasionaților de tehnologie care ar vrea să testeze cele mai noi televizoare atunci când apar, dar nu și-ar asuma procesul de cumpărare și vânzare o dată la un an sau la 18 luni.

O altă zonă interesantă pentru Telerenta e cea a vânzării. În mod aproape contraintuitiv motivul pentru care oamenii nu schimbă televizoarele des e că vânzarea unui televizor e o bătaie de cap.

“E complicat, nu e la fel ca vânzarea unui telefon sau a unei biciclete. Potențialul cumpărător intră în căminul tău, în spațiul personal. Un televizor e greu de dat jos, de transportat”, spune Mădălin Ilie.

Telerenta funcționează cu servicii integrate, astfel că la închirierea unui dispozitiv nou se trimite o echipă de montaj. De asemenea, dacă vrei să schimbi dispozitivul, procesul se repetă. Oamenii nu trebuie să se chinuie să dea “plasmele” de pe pereți.

Conform studiilor Telerenta, perioada de folosire a unui televizor e de 5 ani în România.

Dar compania vrea să țintească un segment de public sub 45 de ani, care folosesc servicii de software as a service sau alte hardware as a service, oameni care închiriază spațiu în Cloud, mașini, diferite articole sportive pentru vacanță.

“Am intuit o direcție în care merge consumatorul și vrem să răspundem acestei nevoi. Noi venim cu un televizor cu specificații bune, iar atunci când vrei să faci upgrade, poți alege un alt televizor de la noi”, explică Mădălin Ilie în cadrul interviului.

Procesul de închiriere

Procesul de închiriere începe pe site-ul Telerenta, acolo unde utilizatorii trec printr-un proces de verificare al identității, ca la o aplicație bancară. După aprobarea închirierii, televizorul este livrat în aproximativ 4 zile. Echipa de la Telerenta vine, îl montează și nu rămâi cu o cutie mare. Prima rată se achită în avans, iar contractele pot fi făcute de la 3 luni la 24 de luni, în funcție de nevoile tale.

“Dar dacă după un an constați că nu mai poți duce chiria mai departe, putem merge pe un downgrade, adică să alegi un televizor mai mic sau mai ieftin. De asemenea, dacă vrei să închizi cu totul trebuie să plătești doar 10% din valoarea contractului rămas”, explică Mădălin Ilie. La finalul chiriei, dacă utilizatorii nu vor să continue cu închirierea, Telerenta vine și ia televizorul.

Pe lângă ideea de a nu plăti o sumă integrală deodată, startup-ul românesc vrea să ofere și servicii conexe, cum ar fi cele de garanție. “Dacă se defectează, ne vom ocupa de preluare, de înlocuire, de service, fără să îți bați capul cu asta”, spune Ilie.

“Pe lângă garanția clasică, avem și un program numit Safe Rent care funcționează ca o formă de suport pentru client în cazul în care există o daună accidentală. Noi acoperim 80% din costul reparației, iar în sarcina clientului va rămâne doar 20%”, spune Mădălin Ilie.

Cum va evolua piața din România?

Piața de închiriere de dispozitive nu e una ușoară. Au fost unele încercări, dar nu pe televizoare, ci pe telefoane mobile, laptopuri, iar unele magazine online de specialitate permit închirierea de echipamente foto-video. De asemenea, multe startup-uri se duc în zona B2B, nu către consumatorul general.

În momentul de față pe piața din Europa germanii de la Grover sunt lideri, fiind prezenți în Germania, Olanda, Spania, Franța, dar există și jucători pe piața din SUA:

“Ce are Telerenta în plus e această rețea de companii din jurul său, putem gestiona întregul proces de preluare, de închiriere, montaj și suport. Avem și avantajul timpului, pentru că se îndeplinesc probabil 2 ani de la ultima încercare. Și mai este un aspect important legat de resursele necesare pentru un asemenea business”, consideră Mădălin Ilie. El menționează că faptul că au acces la un capital de finanțare mare pentru a putea crește stocurile le permite să aibă mai multă flexibilitate pe piață și să aducă mai multe dispozitive. În plus, el nu consideră că momentan jucătorii tradiționali de ecommerce sunt interesați de acest model pentru că implică foarte mult client service.

Telerenta funcționează cu un stoc propriu în permanență de câteva sute de televizoare și acesta este reîmprospătat pe măsură ce se închriiază. “Avem colaborări cu toate brandurile mari prezente în România și cu distribuitorii de televizoare, astfel încât să avem previziuni de vânzare și stocuri rezervate la aceștia”, explică Ilie.

Pe viitor, Telerenta vrea să se concentreze pe zona de televizoare, dar să vină cu noi piețe adiacente, cum ar fi cea de gaming, cea de sisteme de sunet, dar și cu o conturare a unei game de IT în zona de laptopuri, sisteme PC sau monitoare. Dar prima fază va fi experiența din jurul televizorului.

Momentan analizează și piața de închiriere B2B, către alte companii, dar nevoile acolo sunt diferite.

“Produsele pe care și le doresc companiile sunt tehnologic diferite de cele din zona de consumer și vrem să identificăm o gamă potrivită. Acolo închirierea e pentru evenimente sau pentru perioada scurte”, explică General Managerul Telerenta.