Am vorbit cu Daniel Laza, unul din creatorii tighibox.ro despre ideea din spatele unui business inedit. Site-ul creează abțibilduri pe care le poți lipi de pachetele de țigări pentru a acoperi imaginile dramatice pe care le vezi de fiecare dată. Inițial, acum 3 ani, Tighibox era o cutie în care puteai să-ți pui pachetul, dar procesul de creație era prea complicat.

Călătoria în lumea antreprenoriatului pentru Daniel a început acum 17 ani, pe vremea când era programator freelancer pe Elance sau Rent a Coder. De acum trei ani a lansat vagabondLabs.com, un studio de design și web development. "Tighibox.ro e un proiect practic reînviat. Prima oară l-am lansat în anul în care au apărut textele urâte pe pachetele de țigări. Dar am abordat greșit producția și am închis destul de repede", spune Laza.

O echipă mare pentru un abțibild mic

Echipa din spatele Țighibox e mare și e formată și din IT-iști, dar și din designeri. Inițial proiectul a fost pornit de Daniel Laza și fratele său, Silviu, dar ultimul s-a retras din proiect. Între timp s-au alăturat Stevan Milovan, Robert Mâțu, Andra Dascălu și Alexandra Man pe partea de design, Otilia Gruia pe marketing și Eugen Ionescu pe management.

Împreună au restartat proiectul, pentru a ajuta fumătorii să nu mai fie speriați de mesajele de pe pachete și de imagini. Au transformat cutia inițială în niște abțibilduri. Deși Daniel abandonase proiectul, Stevan l-a convins să-l reia, deși nu e fumător.

Cutia trebuia precomandată la tipografie într-un număr mare și cu puține modele. Așa că acum, când vine comanda, aranjăm modele în unul dintre cele 11 clase de dimensiuni și le trimitem spre print

"A fost atras de partea de design de stickere. A doua zi aveam și website și câteva modele de stickere. Am făcut implementarea și într-o lună am relansat proiectul", povestește Laza. Au ales stickerele pentru că li se păreau mai creative și ușor de făcut. Proiectul inițial s-a dus pe apa sâmbetei tocmai din această cauză.

"Am realizat că oamenii reacționează doar dacă designul le spune ceva, dacă pot să relaționeze cu el. Am realizat că ne trebuie un sistem în care să printăm doar când apare comanda și așa am ajuns la stickere. Cutia trebuia precomandată la tipografie într-un număr mare și cu puține modele. Așa că acum, când vine comanda, aranjăm modele în unul dintre cele 11 clase de dimensiuni și le trimitem spre print", spune Laza.

Stickere pentru pachete de țigări

Versiunea nouă a fost- relansată pe 20 martie și a avut comenzi din prima zi. Deja au apărut și comenzi mari.

"Un prieten și-a comandat 150 de bucăți, iar un domn din București care are o benzinărie a comandat 320 de bucăți ca să le ofere clienților săi", povestește Laza. În magazinul online sunt peste 40 de modele diferite, care pot fi personalizate în funcția de dorința celor care comanda. Fiecare sticker costă un leu, dar la comenzile mari se fac reduceri. Cu toate că e un business, Daniel nu consideră că e mai mult decât un manifest personal, nu are pretenții momentan.

"E un manifest personal și chiar ne-am gândit să facem o asociație. E un manifest împotriva acelor poze groaznice de pe pachetele de țigări. Inclusiv cei care le-au pus sunt conștienți că nu ajută lumea să se lase de țigări. Nu încurajez fumatul, dar oamenii care au gândit campania sunt aproape criminali", spune Daniel Laza. De altfel, business-ul merge momentan în minus, dar vrea să ajute mai mulți oameni să suporte mai bine acele imagini cu ajutorul unor stickere amuzante.

În prima lună, Țighibox au vândut deja aproximativ 1.000 de stickere. Pe viitor vor să automatizeze mai mult procesul de producție și livrare, dar să creeze și cât mai multe modele. Nici noi nu încurajăm fumatul, dar inițiativa ni s-a părut una salutară și interesantă.

"E un manifest personal și chiar ne-am gândit să facem o asociație. E un manifest împotriva acelor poze groaznice de pe pachetele de țigări. Inclusiv cei care le-au pus sunt conștienți că nu ajută lumea să se lase de țigări. Nu încurajez fumatul, dar oamenii care au gândit campania sunt aproape criminali