Timmy Ghiur─âu este pasionat de viitorul influen╚Ťat de tehnologie. Conduce departamentul de inova╚Ťie de la Volvo, dar urm─âre╚Öte cu aten╚Ťie zona de realitate augmentat─â ╚Öi virtual─â, metavers, ma╚Öini autonome. Încotro se duce lumea? Am aflat de la Timmy o parte din povestea lui, dar ╚Öi încotro merge lumea.

Povestea lui Timmy Ghiur─âu

Pân─â s─â ajung─â la Volvo, Timmy a fost un tân─âr pasionat de tehnologie ╚Öi de dezvoltarea jocurilor. Era fascinat de cum po╚Ťi influen╚Ťa comportamentul uman ╚Öi creierul prin fluxuri vizuale, auditive sau tactile. Dar ca orice adolescent a fost atras ╚Öi de alte lucruri, precum chitara sau muzica.

“Le-am spus alor mei c─â voi pleca la Copenhaga la studii. Am început s─â studiez muzica în detaliu, am dormit ╚Öi pe aeroport pentru c─â ora╚Öul era foarte scump. Dar nici nu voiam s─â le spun alor mei. Dar chiar în acel an s-a deschis un campus nou ╚Öi avea un centru de cercetare”, spune Timmy Ghiur─âu.

Campusul s-a deschis dup─â ce Nokia s-a închis, dar a devenit un teren fertil pentru startup-uri, inova╚Ťie ╚Öi tehnologii. Speciali╚Ötii care au lucrat la Nokia s-au al─âturat universit─â╚Ťii ╚Öi nu s-au împr─â╚Ötiat, ci au format startup-uri al─âturi de studen╚Ťii universit─â╚Ťii tehnice din Copenhaga. A╚Öa a ajuns Timmy s─â lucreze în startup-uri ╚Öi s─â-i cunoasc─â pe fondatorii Unity, cei care aveau s─â construiasc─â programul de dezvoltare de jocuri care st─â în spatele a 80% din jocurile mobile sau 90% din experien╚Ťele de realitate virtual─â. A fost inspirat de aceast─â viziune în timpul facult─â╚Ťii.

A ajuns s─â fie mâna lor dreapt─â ╚Öi s─â lucreze cu clien╚Ťi precum Lego sau Facebook ╚Öi s─â se intereseze de modul prin care po╚Ťi urm─âri mi╚Öcarea ochilor ╚Öi undele creierului pentru a controla jocuri ╚Öi mi╚Öc─âri.

“Am f─âcut cercetare în domeniul respectiv ╚Öi am dezvoltat patente ce ╚Ťin de extragerea emo╚Ťiilor din urm─ârirea mi╚Öc─ârii ochilor. Studiam ╚Öi am fost la o conferin╚Ť─â în Las Vegas unde am b─âtut recordul la Fruit Ninja pentru c─â reu╚Öisem s─â control─âm jocul cu ochiul”, spune Timmy.

Asta i-a adus aten╚Ťia unor oameni importan╚Ťi, inclusiv fondatorul Oculus, startup-ul ce a fost cump─ârat ulterior de c─âtre Facebook. De altfel, fondatorul Unity era investitor în Oculus, iar Timmy a fost responsabil de rela╚Ťia aceasta, în timp ce era deja fondatorul unui startup de eye tracking. “Am pus camere de eye tracking în Oculus ╚Öi am dezvoltat o serie de patente. Ulterior Facebook a cump─ârat Oculus”, spune Timmy.

Inova╚Ťie la Volvo

Dup─â ce s-a dezvoltat în zona aceasta, Timmy s-a al─âturat Volvo acum aproximativ 10 ani, dup─â ce ╚Öi-a f─âcut ╚Öi teza de master împreun─â cu ei în domeniul de eye tracking ╚Öi realitate virtual─â.

“Am încercat s─â vedem cum putem integra tehnologiile din punctul de vedere al experien╚Ťei utilizatorilor, ce informa╚Ťii s─â afi╚Ö─âm ╚Öoferilor ╚Öi pasagerilor ╚Öi cum va comunica ma╚Öina cu pasagerul ╚Öi invers”, spune Timmy.

A fost chemat de c─âtre boardul executiv al Volvo s─â creeze un departament nou de inova╚Ťie pentru a încerca aceste tehnologii. Spune c─â au fost vreo 5-6 încerc─âri pân─â s─â-i ias─â, pentru c─â a încercat mai multe modele, inclusiv s─â deschid─â departamentul în Silicon Valley, s─â aib─â zone satelit de inova╚Ťie, dar a reu╚Öit abia când au format un departament numit Open Innovation Arena, unde servesc toat─â compania.

Cum func╚Ťioneaz─â?

  • Se pune accent pe parteneriate ╚Öi colaborare, inclusiv incubare de startup-uri
  • Noi suntem mai len╚Ťi decât startup-urile, dar avem infrastructur─â, fonduri, cercetare ╚Öi expertiz─â
  • Dezvolt─â scenarii paralele de integrare a tehnologiei, inclusiv în zona de personalizare, cybersecurity, dar ╚Öi dezvoltarea unui ecosistem precum Apple ╚Öi Microsoft

Cu aceast─â autonomie de a lucra, cerceteaz─â zona de robotic─â, inteligen╚Ť─â artificial─â, extended reality, realitate virtual─â, metavers, inclusiv cu prototipuri unde lucreaz─â cu toat─â firma.

Dificultatea de a crea un departament de inova╚Ťie

S─â faci un departament de inova╚Ťie într-o companie uria╚Ö─â nu e u╚Öor. Trebuie ca toat─â firma s─â aib─â aceast─â mentalitate.

Timmy explic─â faptul c─â a dezvoltat departamentul pe patru piloni, patru cadrane de dezvoltare.

  • Impactul imediat
  • Alte modele de business aplicabile în companie
  • Parteneriate globale
  • Ce direc╚Ťii trebuie experimentate

Explic─â faptul c─â ╚Öi-a luat inspira╚Ťia de la ╚Öcolile de art─â, o abordare extrem de interesant─â pentru a construi un departament de inova╚Ťie.

“M-am gândit mereu cum s─â nu-mi constrâng creativitatea. M-am inspirat din New Bauhaus pentru a construi acest departament. Bauhaus a fost temelia designului european. În anii 30-40 a fost creat The New Bauhaus, cu principii care ╚Ťin de etic─â, impact în societate, dezvoltare a tehnologiei, arhitectur─â”, spune Timmy Ghiur─âu.

El men╚Ťioneaz─â c─â în momentul de fa╚Ť─â tehnologia ne-a adus în fa╚Ťa unui nou moment pe care nu l-am mai tr─âit ca umanitate de la rena╚Ötere. “Rela╚Ťia dintre noi ╚Öi tehnologie ne duce în contextul de a construi s─ân─âtos ecosisteme ╚Öi infrastructur─â”, spune Timmy.

“Cum ajungem s─â colabor─âm cu tehnologia? Nu s─â fim înfrico╚Öa╚Ťi sau s─â ne temem de inteligen╚Ť─â artificial─â”, spune Timmy.

El crede c─â omul plus inteligen╚Ťa artificial─â va bate tot timpul inteligen╚Ťa artificial─â. Trebuie s─â ajungem s─â folosim AI-ul ca o unealt─â, nu s─â fim sclavii tehnologiei, s─â nu fim dependen╚Ťi.

“Când mai predau la universit─â╚Ťi sunt întreba╚Ťi dac─â e ok s─â l─âs─âm studen╚Ťii s─â foloseasc─â ChatGPT. Nu v─âd nicio problem─â în asta, dar trebuie disciplin─â, în sensul de a nu promova mediocritatea, ci oamenii s─â aib─â un fond, o funda╚Ťie de baz─â în cunoa╚Ötere ╚Öi s─â ╚Ötie cum s─â foloseasc─â aceast─â tehnologie pentru eficien╚Ť─â, pentru sintetizare, pentru automatizare. Trebuie s─â fim st─âpâni pe unelte”, spune Timmy.

Ce trebuie frânat în tehnologie

Am discutat cu Timmy în cadrul interviului ╚Öi despre cum accelerezi, dar ╚Öi frânezi procesul tehnologic. El consider─â c─â e important ca în lumea inteligen╚Ťei artificiale s─â nu ajungem într-o zon─â unde am ajuns cu social media.

“E mult prea târziu pentru a propune anumite legi, pentru c─â deja ne-a influen╚Ťat comportamentul atât la nivel de creier, încât nu mai putem ie╚Öi din acel loc”, spune Ghiur─âu.

“La fel cu inteligen╚Ťa artificial─â. E foarte mult zgomot ce ╚Ťine de content. Toat─â lumea creeaz─â con╚Ťinut, dar noi ca oameni avem o aten╚Ťie finit─â. Nu putem s─â ne distribuim atât de mult. Cât de interesat po╚Ťi s─â fii de o pies─â creat─â de inteligen╚Ť─â artificial─â? Trebuie ca inteligen╚Ťa artificial─â s─â aib─â ╚Öi storytelling pentru a ne capta aten╚Ťia”, consider─â românul care conduce departamentul de inova╚Ťie de la Volvo.

Tehnologia nu trebuie s─â copieze ineficien╚Ťele realit─â╚Ťii

Timmy consider─â c─â o eroare pe care o facem în crearea de experien╚Ťe virtuale e s─â replic─âm ineficien╚Ťele realit─â╚Ťii.

“De ce s─â merg s─â alerg într-un mall virtual ╚Öi s─â-mi ia jum─âtate de or─â s─â g─âsesc un ceas când m─â pot teleporta ╚Öi s─â descop─âr alte calit─â╚Ťi ale produsului, adic─â s─â interac╚Ťionez cu brandul, cu valorile, nu doar cu produsul în sine. ╚śi de asta metaversul se poate dezvolta sub alte forma, cum ar fi extended reality, digital twins, cu un flavour de utilitate”, spune Timmy Ghiur─âu.

El spune c─â, inspirat de jocurile video, dac─â nu ai con╚Ťinut bun ╚Öi gamification, oamenii nu mai vin a doua oar─â. De altfel, la un proiect al─âturi de care lucreaz─â, încearc─â s─â creeze inteligen╚Ť─â artificial─â care are emo╚Ťii ╚Öi frici, iar acestea r─âmân în cadrul s─âu, chiar dac─â o pui în diferite universuri. Tocmai pentru a dezvolta storytelling ╚Öi personalitate.

Ce ar trebui s─â cite╚Öti dac─â e╚Öti tân─âr

L-am întrebat pe Timmy dac─â ar fi ast─âzi la 18 ani, ce domenii ar urm─âri, ce ar citi.

“M-a╚Ö uita mult pe zona de speculative design, care ajut─â mult cu planificarea ╚Öi prezicerea de branduri, apari╚Ťia unor tehnologii. A╚Ö înv─â╚Ťa acele unelte de inteligen╚Ť─â artificial─â pentru a le folosi cu scop, dar s─â nu ajung s─â depind de ele. A╚Ö sta cu ochii pe Apple în urm─âtoarele luni ╚Öi s─â încep s─â înv─â╚Ť motoarele astea de dezvoltare cum ar fi Unity”, spune Timmy Ghiur─âu.