Bogdan Iordache, fondator al How to Web și Alexandru Agatinei, Startups Programs Manager la How to Web au fost invitații start-up.ro pentru o discuție despre Launch.ro, ultimul proiect lansat de How to Web.
Launch dorește să fie o comuniatate unde fondatorii de startup-uri se pot înscrie, iar ulterior vor primi mentorat, vor fi conectați cu investitori, dar vor găsi și companii care doresc să facă proiecte pilot cu jucătorii din ecosistemul românesc tech.
Programul a fost lansat de How to Web, Google for Startups, BCR Social Finance și Orange România. Comunitatea Launch oferă fondatorilor acces gratuit la toate resursele de care au nevoie pentru a trece de la un produs la un startup de succes: expertiză, experiență, capital și proiecte pilot. Practic, comunitatea vrea să adune într-un singur loc resursele deja existente.
„Launch este comunitatea fondatorilor de startups. E un proiect care oferă fondatorilor de startup-uri multiple pârghii prin care pot crește șansele de reușită pentru a dezvolta startup-uri de succes”, a explicat Bogdan Iordache în cadrul interviului video pentru start-up.ro, interviu pe care îl poți urmări mai sus.
„Operațional Launch este un loc de unde ai acces prin întâlniri lunare la o listă extinsă de mentori, investitori și companii cu care să poți face proiecte pilot, dar și la happening-uri care sunt dedicate”, mai explică Bogdan.
Alex Agatinei spune că Launch e locul unde sunt toate resursele care existau deja în ecosistemul românesc, dar care acum vin lângă fondatorii de startup-uri pentru a-i ajuta să-și crească șansele de reușită.
De la How to Web la Launch
How to Web, cel mai mare eveniment local dedicat startup-urilor, a fost și el afectat de pandemie. Anul trecut nu a mai fost organizat și nici anul acesta nu se întrevăd șanse. Bogdan menționează că au decis să lanseze Launch pentru că deși în jurul How to Web se adunase o comunitate informală, în mintea multora How to Web era doar o conferință.
„La Launch am început comunitatea pentru că știam că asta va genera. Tipul acesta de organizare și focusul pe comunitate au foarte mult sens. E și aspectul foarte practic. În Launch founderii pot să lucreze și să interacționeze cu ceilalți founderi. Concentrându-ne pe comunitate, am dezvoltat lucrurile din prima zi”, explică Iordache.
Astfel, startup-urile se pot înscrie în Launch, dar și mentori sau investitori, pentru a fi aproape de ecosistem.
„Poți avea mai multe roluri. Poți fi mentor, investitor, ambasadori ai Launch. Operațional vorbind, rolul nostru ca organizatori, How to Web, Google For Startups, BCR Social Finance și Orange, e să ne asigurăm că există prezență din partea tuturor playerilor în Launch pentru ca fondatorii ori de câte ori au nevoie de ceva la care cineva din comunitate poate să-i ajute și să-i conecteze să existe acest intro făcut, să aibă loc acea discuție și să crească șansele de reușită”, spune Alexandru Agatinei.
„Când intri în Launch ai un induction de câteva săptămâni. Te pregătește pentru a fi deschis la noutăți. Inclusiv în acea componentă, facem inductionul în grupuri mici. Am reconfirmat că există valoare în a avea mai mulți founderi care să se uite la aceleași probleme simultan. Identifici problemele tale văzându-le la altcineva”, completează Bogdan.
Am un startup, vreau să intru în Launch - ce se întâmplă?
Cei doi reprezentanți Launch menționează că pentru acest program nu contează atât de mult numărul celor care intră, cât calitatea interacțiunilor, pentru că doresc să aibă interacțiuni constante între fondatori și mentori.
„Oricine poate să aplice pentru Launch. E important să înțelegem dacă e momentul potrivit să intri în comunitate și dacă ești genul de fondator și te ocupi de genul de produs la care noi ne pricepem. Nișa de care ne ocupăm e cea a produselor digitale tech. Ne cunoaștem, facem ca un proces de recruitment. Trebuie să fii aliniat valorilor comunității și să te potrivești cu ceea ce vrem să creștem la Launch”, explică Alex Agatinei primul pas al procesului de accedere în Launch.
„Lunar ne uităm la startup-urile care aplică pentru a ne da seama pentru care fondatori e momentul potrivit. Ne uităm și la cei care au aplicat anterior și au ajuns la stadiul potrivit, dacă au dezvoltat un MVP, cu alte cuvinte dacă au deja feedback din partea pieței pe care o servesc. Acesta e un element important pe care să-l ai când intri în Launch”, spune acesta.
Odată ce ai intrat, ai primele săptămâni în care treci practic printr-o introducere fulger pentru a vedea o direcție potrivită pentru produsul tău.
„Procesul de inducție e un fel de miniaccelerator și după aceea partea din comunitate e un fel de macroaccelerator. Ai aceleași activități, dar întinse pe o perioadă lungă de timp, pentru că un startup nu se dezvoltă în 3 luni. Orice companie are nevoie de ani pentru a ajunge undeva”, explică și Bogdan Iordache.
Așadar, nu vorbim de un accelerator sau de un incubator, ci mai degrabă un program complementar pentru acestea, cu formă permanentă, unde să-ți găsești drumul potrivit cu răbdare.
De altfel, Bogdan menționează un lucru știut, dar uitat de multe ori. Să dezvolți un startup durează. De la prima faza a unui MVP până când ajungi să ai clienți și să iei investiții trece timp. El dă exemplul lui Raul Popa, fondator al TypingDNA, care a intrat în programul MVP Academy organizat de How to Web în 2015. Abia la începutul anului 2020 TypingDNA a ajuns la o investiție de tip Serie A.
„A existat valoare în ceea ce am oferit la MVP Academy, dar pe termen lung sunt multe provocări pe care le are un founder și unde comunitatea poate contribui”, explică Bogdan nevoia de un program „mai permanent”.
Ce nu este Launch?
De multe ori antreprenorii din România nu înțeleg exact scopul anumitor programe sau dacă sunt potrivite pentru ei. Din acest motiv am vrut să aflăm și ce nu este Launch.
„Launch nu este un accelerator. E un program pentru startup-uri. Seamănă, dar e bine ca lucrurile din mentorat, întâlniri, ciclicitate să fie în toate programele dedicate startup-urilor”, spune Alex.
De asemenea, Launch nu oferă investiție, dar te poate conecta la investitori.
„ Când am desenat Launch am pornit de la problemă și de la experiența noastră de-a lungul anilor și am încercat să găsim o rezolvare la posibilitatea de a oferi o platformă de dezvoltare pentru un număr semnificativ mai mare de startup-uri”, menționează Bogdan Iordache.
„Dezvoltând diferite programe pentru startup-uri, am văzut și câteva lipsuri pe care am încercat să le adresăm aici. Launch nu are o dată de expirare. La MVP Academy am văzut următoarea situație: companiile care în acele 2-3 luni reușeau să se conecteze profund la rețeaua de mentori, investitori și-și dezvoltau o bulă pe care o luau cu ei când se termina programul, aceia erau cei mai de succes. Ceilalți, care nu reușeau, pe măsură ce programul se încheia se deconectau de la network-ul acela și nu reușeau să păstreze cadența și viteza dezvoltării”, a mai adăugat acesta.
Astfel, Launch adaugă acel element de continuum pe care programele de accelerare nu îl au pentru unii fondatorii.
De asemenea, Launch vrea să aducă un element esențial în dezvoltarea unui startup: obișnuința. Să dezvolți un startup înseamnă să îți formezi constant obiceiuri, să fii pregătit să iei decizii zi de zi și să te ancorezi la un maraton, nu la un sprint.
Reprezentanții Launch menționează că cei care intră în program se pot duce la acceleratoare sau incubatoare, ba chiar vor fi încurajați să o facă.
Nivelul minim și maxim al startup-urilor din Launch
„Nivelul minim este acela de a avea un produs lansat. Produs, nu startup. În orice formă. Fie că e un prototip, fie că e o tehnologie. Ceva care te ajută să iei feedback”, spune Bogdan Iordache.
El explică faptul că dacă un fondator nu are încă un produs, Launch nu îl poate ajuta cu multe lucruri.
De asemenea, zona superioară încă e în definire, pe baza experiențelor cu startup-urile, dar Bogdan consideră că dacă o companie a ajuns deja la o rundă de investiție de un milion de dolari, nu prea mai are nevoie de ajutor Launch. În schimb, un fondator se poate transforma în mentor.
„Dar poți să ajuți tu și să fii parte din mentorii Launch. Se regăsesc în comunitate fondatori de companii care ajută alte startup-uri. Rolul fondatorilor e să le arate scurtăturile și cum să nu mai facă anumite aceleași greșeli. Poți să faci greșeli noi”, spune Alexandru Agatinei.
Companiile mari în comuniune cu startup-urile
Acum câțiva ani când vorbeai despre companiile mari și despre startup-uri vedeai ori rivalitate, ori necunoștință de cauză. Ca și cum într-o junglă animalul mare nu putea fi la aceeași oază de apă cu cel mic. Astăzi însă companiile mari înțeleg nevoia de a lucra cu startup-uri care au o viteză mai mare de execuție și pot inova mai ușor.
Din acest motiv, Launch are firme mari ca parteneri de lansare, precum Google, Orange sau BCR, în timp ce multiple companii naționale și multinaționale sunt listate pe platformă în zona de „Proiecte Pilot” unde pot colabora cu startup-urile.
„Au recunoscut provocările pe care vrem să le adresăm datorită activităților cu startup-urile pe care le-au avut deja. E mult mai bine decât acum 10 ani din punct de vedere al interesului și al maturității cu care companiile tratează orice inițiativă startup related”, explică Bogdan Iordache.
„Sunt undeva la 13 companii încrise pentru a face proiecte pilot. În funcție de industrie, startup-urile pot avea măcar o discuței cu aceste firme. Intro-urile le facem abia după ce observăm ce probleme au de fapt fondatorii, ce provocări. Apoi facem acest match-making cu anumite companii înscrise care se potrivesc”, spune și Agatinei.
Această zonă de proiecte pilot e importantă pentru că șansele ca o companie mică să lucreze cu astfel de firme sunt mici în mod normal, pentru că trebuie depuse oferte, se trece printr-o birocrație obișnuită.
„Noi încercăm să facem din această zonă de companii care oferă proiecte pilot, un fel de shortcut în care avem predefinit că avem o anumită persoană de legătură, anumite domenii adresabile. Vrem să simplificăm procesul de matching. Altfel nu ai șanse. Sunt companii care au produse pe care nu le poți vinde altfel. Nu le poți vinde prin SEO și content marketing. Ai alte situații în care poți să faci produse comune cu un player mai mare”, spune Bogdan.
Astfel, cu ajutorul acestei zone, Launch vrea să elimine o filtrare agresivă ce se face în mod normal. De la un mail dat de un startup către o companie mai mare până la momentul când ar putea lucra cu aceasta trece foarte mult timp, iar o recomandare e mereu utilă.