Tudor Copaci a lucrat până la Traista Urbană în zona de trading și marketing. În prezent încă mai lucrează pentru rețeaua de afiliere 2Performant. Dar a vrut să facă ceva pe cont propriu și așa s-a născut Traista Urbană.

Ideea s-a născut în 2015 și, împreună cu partenerul său, Bogdan Anton, s-a apucat de treabă imediat. Au aplicat în 2016 pentru fonduri europene, iar în 2017 au primit un răspuns pozitiv. Din februarie 2018 platforma e live, iar acum e și populată cu produse românești.

Ideea produselor românești

"Am sesizat un neajuns pe piața produselor românești. Vedeam producători români foarte faini care ar fi vândut mai mult și mai bine dacă ar fi avut mai multe cunoștințe sau mai mult timp pentru promovarea produselor și brandurilor lor. Așa că ne-am întrebat ce-am putea să facem noi cu resursele pe care le avem ca să dezvoltăm ceva lucrativ dar cu sens, nu doar de dragul profitului că n-am fi dormit bine noaptea", povestește Tudor Copaci.

"Răspunsul a fost să-i adunăm pe toți producătorii cu simț de răspundere și respect pentru produsele lor, pe o platformă online, promovăm platforma și îi provocăm pe oameni să-și facă altfel cumpărăturile. De la producători români", explică Tudor Copaci.

Tudor explică faptul că nevoia este mai mare în rândul producătorilor. Poate că cei care cumpără nu știu că au și această variantă. Fondatorul Traista Urbană crede că atunci când cumperi de la un producător local, devii mai bun și te gândești mult mai mult la calitatea produsului sau la povestea din spatele creării lui.

Platforma în momentul actuală

În momentul de față pe Traista Urbană sunt 38 de branduri românești din categorii diverse, de la fashion, la accesorii, sucuri, gemuri, miere, dulceață. Asta înseamnă aproximativ 7.000 de produse pe platformă.

Planul pentru produsele de pe platformă e ca în perioada următoare să adauge și o secțiune de produse proaspete. "Am avut discuții cu producători din această zonă, iar în momentul de față încercăm să găsim cea mai bună soluție pentru ei", spune Tudor.

De asemenea, vor să mai adauge o secțiune de produse pentru copii și o secțiune de cadouri corporate. "Desigur, timpul de livrare va fi mai mare, dar produsele sunt deosebite, serii limitate dezvoltate pentru ei sau chiar unicat", explică fondatorul Traista Urbană.

Provocările unui marketplace românesc

Nu e ușor să mai lansezi un marketplace în 2018. Piața e destul de aglomerată și chiar marii jucători s-au dus în zona de produse românești. Așadar, să lansezi Traista Urbană și să vrei să vinzi produse românești online e o provocare uriașă. Mai ai și de convins producătorii să ți se alăture.

"O mare parte din producătorii de pe platformă au fost entuziasmați de idee, apoi au venit mai mulți din recomandările altor parteneri de pe platformă. Iar cu o parte dintre producători am discutat multă vreme până să îi convingem de viziunea noastră și i-am lansat pe platformă și după câteva luni de la prima discuție", spune Tudor.

Printre provocările pe care le are în față Tudor, menționează de câteva lucruri tehnice. "Dacă ar fi să le aleg pe cele mai grele, cred că ar fi găsirea unui sistem de actualizare a stocurilor și gestionarea cât mai eficientă a preferințelor fiecărui producător", spune el.

Crede că avantajul pentru producători e că au un canal de vânzare pentru care nu trebuie să depună mare efort. "Traista Urbană, spre deosebire de markeplace-urile mai mari, nu cere exclusivitate pe produs tocmai pentru că înțelegem cât de multă muncă intră în lansarea chiar și unui singur obiect".

Mai e și o chestiune de viziune din partea producătorilor, dar și de impact social pe care-l aduci din poziția de client. "Într-o lume ideală producătorii s-ar ocupa doar de crearea produsului și ar lucra doar la ce se pricep ei mai bine. Pe termen lung dorim să creăm o comunitate mare de oameni care să cumpere produsele nu doar pentru calitatea lor, ci și pentru impactul social imediat pe care cumpărăturile lor le au".

Evident, partea de monetizare vine din comisionul pe care-l reține Traista Urbană. De livrări se ocupă fiecare producător, după ce primește comanda prin site.

Până la finalul anului, Traista Urbană vrea să ajungă la 60 de producători și la câteva sute de comenzi lunar. Momentan, cele mai populare produse sunt tricourile cu motive românești.

Photo by Sergiu Nista on Unsplash