Lucian Harhătă locuiește la Sydney de trei ani, acolo unde și-a deschis firma de SEO și marketing Rank Hunters. Lucrează pentru clienți importanți, cum ar fi American Chamber of Commerce din Australia sau Norwegian Australian Chamber of Commerce. De asemenea, are clienți și în Statele Unite. A ajuns în acest moment prin multe lecții pe care le-a luat singur. Totul a început în facultate, pe când a intrat în organizația VIP și a fost manager de proiect pentru Investment Club. După ce a terminat facultatea, în 2008, nu a vrut să se angajeze direct, așa că a trecut prin mai multe încercări antreprenoriale.

Spune că a avut vreo șase tentative nereușite, dar unele au fost un succes. Deși părinții lui au un business de succes în localitatea natală, în Vaslui, haine, copii și bebeluși pifou.ro, care produce haine pentru copii, nu a vrut să se întoarcă acasă și să se ocupe de acel business. "Am vrut să continui singur și am început Impedio Learning. Am făcut cursuri de Microsoft Excel, le-am vândut pe DVD în România, în 2008. A mers foarte bine pentru aproape jumătate de an, a fost un fel de boom, iar apoi a venit criza. Le-am vândut doar online, prin email marketing adaptat acelor vremuri, mai puțin targetat", povestește Lucian. A fost prima afacere care vindea cursuri online românești. Totul a pornit din facultate, pentru că era foarte bun la Excel și a învățat singur să-l folosească.

Finalul business-ului cu Excel

Ca orice afacere care a fost lovită de criză, business-ul Impedio Learning a scăzut până când a devenit irelevant. A fost vândut până în 2013, dar fără eforturi mari. În 2009, Lucian a decis să facă un pas pe care nu îl voia după facultate. S-a întors la Vaslui și a lucrat la pifou.ro.

"Am făcut rebranding la Pifou. Am început branding de la zero, deși produsele era foarte bune. În schimb, site-ul nu era folositor, nu aveam logo, nu aveam branding. Am automatizat și lucruri în fabrică, am adus un software de salarizări, am conectat o bază de date a fabricii cu site-ul și am oferit pentru prima dată posibilitatea unui comerciant en-gros să cumpere online în nișa noastră", își amintește Harhătă. Astfel a învățat online marketing, SEO și a aplicat ce știa pe platforme de freelancing, unde făcea SEO pentru firme din Statele Unite.

După ce a transformat business-ul părinților într-unul online, a decis că e cazul să plece în Australia, acolo unde lucra deja și sora lui. Avea experiența afacerii cu Excel, învățase singur SEO și online marketing, așa că a decis că e pregătit. Cu toate acestea, a calculat lucrurile bine.

Drumul în Australia

S-a înscris la o facultate în Australia și a căutat clienți locali pentru care să lucreze pe online marketing și SEO. Nu a vrut să plece în gol. În 2014 a zburat la Sydney, unde fusese admis la un master de IT.

Înainte de a ajunge în Australia am contactat clienți. Site-ul meu arăta ca și cum aș fi fost în Australia. Dacă ești la început trebuie să ai încredere în tine, altfel nici clienții nu vor avea și niciun proiect nu va merge 100%

"Înainte să vin în Australia am învățat SEO. Am avut clienți online și mi-am crescut agenția de la zero. Aveam câțiva clienți când am venit în Australia, pe care i-am găsit online. Abia ajuns acolo am crescut afacerea cu adevărat", spune Lucian. Cum a învățat SEO? Avea nevoie, iar când a crescut pifou.ro și-a dat seama că e cea mai ieftină soluție. S-a educat de pe internet, a încercat să aplice, a testat și a reușit.

"Înainte de a ajunge în Australia am contactat clienți. Site-ul meu arăta ca și cum aș fi fost în Australia. Dacă ești la început trebuie să ai încredere în tine, altfel nici clienții nu vor avea și niciun proiect nu va merge 100%", explică antreprenorul român din Australia.

"Nu am cum să aștept momentul X din viitor ca să fiu expert. Trebuie să caut clienți înainte. Eram bun pe partea de digital marketing, știam să cresc conversiile, știam să fac advertising, dar pe SEO nu eram atât de bun. În Australia mi-am dat seama că vreau să mă concentrez pe asta", spune Lucian.

Cel mai mult, la Antipozi, l-a ajutat networking-ul fizic. Majoritatea clienților au fost obținuți prin recomandări sau după ce i-a întâlnit față în față.

"Avem în jur de 10 clienți, dar variază până pe la 20. Avem și clienți corporate, care au și câte patru limbi pe site pentru care trebuie SEO. Avem câțiva clienți corporate mari despre care nu pot vorbi, dar camerele de comerț din Statele Unite și Norvegia sunt printre clienții emblematici", explică vasluianul.

Cifra de afaceri ai Rank Hunters a ajuns la aproximativ 500.000 de euro. Lucian consideră că o afacere se poate crește dacă vei crea o relație strânsă cu cei pe care-i ai clienți și dacă poți arăta rezultate. "Indiferent ce faci, să te înconjori de oameni mai buni decât tine. Investește în educația ta. Eu investesc în fiecare lună: cumpăr training-uri, investesc în research și development în agenția mea. Avem bugete pe care le alocăm doar acestor lucruri", spune Lucian.

Avem în jur de 10 clienți, dar variază până pe la 20. Avem și clienți corporate, care au și câte patru limbi pe site pentru care trebuie SEO. Avem câțiva clienți corporate mari despre care nu pot vorbi, dar camerele de comerț din Statele Unite și Norvegia sunt printre clienții emblematici

Targetul lui Lucian e ca în 2-3 ani Rank Hunters să ajungă la 1,2 milioane de dolari cifră de afaceri. De asemenea, vrea să crească echipa mai mult și să se extindă în Statele Unite cu affiliate marketing. Cum face asta? Își amintește mereu care sunt țelurile lui. "Am pe telefon wallpaper cu goal-urile mele. Se vor întâmpla și multe eșecuri, dar mă uitam la țeluri mereu și îmi ziceam că trebuie să ajung la ele", încheie Harhătă.

Foto - Flickr/Corey Leopold