Am stat de vorbă cu ei și am aflat detalii despre dezvoltarea business-ului lor și despre cum poți deschide o afacere cu Ceva Dulce.

Giorgiana (33 de ani) și Dorina (25 de ani) Petre (foto) sunt la prima aventură antreprenorială. Absolvente de jurnalism (și un master de management și marketing în mass-media), respectiv comunicare și relații publice (plus un master în publicitate și promovarea vânzărilor), cele două surori au lucrat în corporații până în momentul în care l-au întâlnit pe Ștefan Szakal (35 de ani), unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori în serie de la noi.

Prima discuție a tinerelor cu Szakal – partener în businessul Ceva Dulce – a fost prin 2014, iar un an mai târziu începeau să caute spații de închiriat și oferte de la furnizorii cu care își doreau să colaboreze.

”De-a lungul timpului am mai avut discuții cu Ștefan despre diferite concepte. Ne-am gândit la o gelaterie sau un frozen yoghurt shop, însă, în cele din urmă, cu gândul la călătorii, cadouri de peste tot din lume și vitrinele vesele și colorate ale magazinelor de ciocolată din Europa ideea unui magazin de dulciuri a fost cea cu care am rezonat cel mai bine”, spune Giorgiana Petre, cofondatoarea Ceva Dulce.

În magazinul timișorenilor putem cumpăra dulciuri – unele se regăsesc permanent în ofertă, alături de altele sezoniere, precum mărțișoarele de ciocolată, figurinele și felicitările de ciocolată pentru Crăciun sau Ziua Îndrăgostiților - gemuri, miere.

Ce branduri și produse vinde magazinul Ceva Dulce?

”Gama de dulciuri conține aproape în exclusivitate dulciuri testate de noi anterior, branduri speciale, cu poveste. Avem dulciuri din mai multe zone și țări - America, Germania, Austria, Belgia, Italia, Elveția, Anglia, Grecia - , branduri de ciocolată artizanală bean to bar, tablete de ciocolată premiate la competiții internaționale, jelly beans și jelly belly din America, un brand tot mai popular și la noi în țară”, povestește Giorgiana.

Nu lipsesc, totuși, nici dulciurile românești, care sunt printre preferatele turiștilor români care vor o amintire dulce din țara noastră, sau ale celor care vor să facă un cadou atunci când merg în vizită în afara României: ChocoFashion, Luado, Via Delice sau Vladut's Story.

”Preferata noastră rămâne ciocolata cu marțipan de la brandul nemțesc Niederegger și apreciem tot mai mult ciocolata neagră,bean to bar, total diferită ca gust și calitate față de cea obișnuită, din comerț”, precizează ea.

În acest moment, 30% din vânzările Ceva Dulce vin din mediul online, de pe site-ul magazinului, un canal pe care fondatorii acestuia vor să-l crească în următoarea perioadă. Și asta pentru că, spre deosebire de un magazin fizic, site-ul poate fi dezvoltat cu investiții minime.

Investiția într-un magazin de dulciuri

În ceea ce privește investiția în afacerea Ceva Dulce, ea s-a ridicat la circa 40.000 de euro, bani folosiți, preponderent, pentru asigurarea unui stoc de produse (potrivit Giorgianei, magazinul online a costat undeva la 4.000 – 5.000 de euro) – investiția ar putea fi recuperată în 3-5 ani. În plus, o bună parte dintre banii cu care a început acest business s-au dus și spre proiectul de design, precum și amenzajarea magazinului, plus realizarea mobilierului personalizat.

”Avansul pentru închiriere și prima chirie, un sistem de supraveghere, casa de marcat și autorizațiile de funcționare au fost și ele pe lista primelor investiții”, completează Giorgiana.

În cazul în care visați să deschideți un business similar, trebuie să aveți în vedere și faptul că va trebui să alocați niște bani și pentru fotografii profesioniste ale produselor, pentru publicitate și pentru a-i atrage pe clienți – nu le veți primi mereu de la producători sau distribuitori.

Ce trebuie să știi înainte de a lansa un business dulce

Potrivit cofondatoarei Ceva Dulce, pentru înființarea firmei au avut ajutorul unui avocat. Și asta pentru că aceasta a depins ”de închirierea unui spațiu sau o locuință proprie, drept urmare a trebuit să înființăm sediul social în alt județ, pentru că noi voiam să ne începem activitatea, să aducem marfă și să ne testăm conceptul la târguri și evenimente, iar un spațiu de închiriat era de negăsit”.

De exemplu, a durat aproape un an să putem pune o firmă cu numele magaziului afară, la intrare, în condițiile în care vechea firmă era încă acolo când am preluat noi spațiul. Perioadă datorată atât sistemului anevoios cât și asociației de locatari

Odată ce au găsit spațiul potrivit pentru deschiderea boutique-ului, a urmat obținerea autorizațiilor de la DSV, DSP, ISU, Mediu și autorizația de funcționare de la Primărie. ”Amenajarea spațiului și a zonelor de lucru și depozitare s-au realizat sub îndrumarea celor de la DSV, ca să ne asigurăm că totul este ok de la început”, afirmă Giorgiana Petre.

Experiența primilor pași în antreprenoriat le-a lăsat, totuși, și un gust amar cofondatorilor Ceva Dulce.

”De exemplu, a durat aproape un an să putem pune o firmă cu numele magaziului afară, la intrare, în condițiile în care vechea firmă era încă acolo când am preluat noi spațiul. Perioadă datorată atât sistemului anevoios cât și asociației de locatari. Apoi, lipsa de informații clare, corelate între toate instituțiile statului pot fi mereu o problemă, pentru ca versiunea fiecăreia este diferită. Este relativ ușor să crezi că ești în regulă și te-ai ocupat de toate aspectele legale pentru funcționare și să nu fie așa”.

Au trecut peste toate obstacolele, iar în acest moment, dulciurile importate de ei au ajuns în câteva magazine partenere, atât din Timișoara, cât și din țară: The Wine Guy și Reciproc în Timișoara și lanțul de librării Librarium în Timișoara, Cluj, Iași și București. ”Intenționăm să extindem acest gen de colaborări cu magazine specializate pentru că avem capacitatea necesară (fiind vorba de volume medii) și dulciurile importate direct de noi merită să ajungă la cât mai multă lume”, spune Giorgiana.

Noi colaborări pentru Ceva Dulce

În plus, din această vară, produsele Ceva Dulce vor ajunge și în Bohême délices, una dintre cele mai apreciate cofetării din Timișoara. ”Anul acesta ne vom concentra pe colaborarea cu Bohême délices și pe dezvoltarea acestui concept de loc dulce perfect, unde oricine poate găsi produse de calitate, o gamă completă de dulciuri, produse de patiserie și înghețată într-un singur loc”.

Ne-ar plăcea să producem ciocolata proprie, însă lipsa materiei prime și nevoia de a importa aproape în exclusivitate ingredientele necesare conduce la costuri foarte mari și un proces anevoios

În ceea ce privește o posibilă intrare pe segmentul producției, cofondatoarea Ceva Dulce spune că momentan, nu vizează acest lucru. Și asta pentru că fondatorii magazinului sunt conștienți că o astfel de investiție nu ar putea fi susținută doar din fonduri proprii. ”Ne-ar plăcea să producem ciocolata proprie, însă lipsa materiei prime și nevoia de a importa aproape în exclusivitate ingredientele necesare conduce la costuri foarte mari și un proces anevoios. O variantă mai ușoară ar fi producerea unei game de ciocolată cu colaboratori la nivel național (care sunt foarte puțini), sau mai degrabă la nivel internațional. Sunt mai mulți producători în Europa care pun la dispoziție servicii de producție pentru cei ce vor un brand propriu însă nu au know-how-ul și posibilitatea de a produce singuri”, completează ea.

Miza pe extinderea în franciză

Însă planurile de viitor ale Ceva Dulce se axează mai mult pe francizarea conceptului, un astfel de sistem putând fi dezvoltat chiar din 2018. Investitia într-o astfel de deschidere ar fi cuprinsă între 30.000 și 50.000 de euro, depinzând foarte mult de suprafața magazinului și orașul unde s-ar deschide.

La nivelul lui 2016 business-ul Ceva Dulce s-a ridicat la 40.000 de euro, pentru acest an, fondatorii magazinului estimând încasări duble. Magazinul are în medie 20-25 de clienți, iar valoarea medie a bonului de cumpărături este între 30 și 80 de lei.

”Sfatul meu pentru cei care îți doresc să intre într-un astfel de business este să înceapă fără a aștepta ca totul să fie perfect. Să aleagă câteva produse și să înceapă să testeze piața și să le vândă. Multe lucruri se pot adapta pe parcurs, pentru că oricum atunci când nu ai experiență înveți ceva nou în fiecare zi. În același timp, trebuie să aibă încredere în ei, să fie perseverenți și răbdători. Să își asume responsabilitatea de a educa, pentru că nu avem cultură și tradiție în acest domeniu. Este un business care trebuie făcut din pasiune, care nu te va îmbogăți peste noapte”, concluzionează Giorgiana Petre.