Vivatech Paris este cel mai mare eveniment din Europa dedicat startup-urilor. Anul acesta a avut loc în perioada 15 și 18 iunie la Paris. Aici, Orange a susținut mai multe startup-uri pentru a fi prezente cu stand, pentru a se conecta cu parteneri și investitori, dar și pentru a-i expune printr-un Demo Day către grupul Orange.


Marius Mazilu are o experiență foarte mare în zona tehnică, în corporații cu renume în România. În 2020 însă era întrebat de prietenii săi profesori ce pot face pentru a preda mai bine. Situația dramatică din acele momente a născut o oportunitate, iar doi ani mai târziu startup-ul a trecut de faza de Minimum Viable Product, a fost cel mai bun scaleup la Innovation Labs, iar tot acolo au început discuțiile ce au dus la integrarea în programul Orange Fab.

Produsul VBoard este o tablă virtuală interactivă construită special pentru predatul online. VBoard oferă comunicare în timp real între profesori și grupuri de elevi, atât prin intermediul tablei, cât și prin modulul audio-video inclus în ea.

După încheierea stării de lockdown, datorită cererii care a continuat pentru predarea online, VBoard a introdus opțiunea de a folosi abonamente în platforma la care au apărut și primii clienți.

Evoluția Vboard de la o idee

Cum spuneam, Vboard a pornit de la o nevoie a pandemiei, în momentul când în multiple domenii se încerca o digitalizare cât mai rapidă.

„Era o ambiție să fac un proiect care să ajute. În momentul când am avut prieteni profesori care au venit la mine în panică, m-am apucat de treabă. Vboard ajută profesorii să țină orele online, într-un mod fluent și ușor cu elevii”, spune Marius Mazilu, prezent la Vivatech Paris între 15 și 18 iunie.

„În momentul în care profesorii au venit către mine, multe dintre uneltele digitale pe care le foloseau veneau din zona de business. Nu erau clădite pentru ei. Prima oară când am lansat Vboard am observat principalele probleme pe care le au. În primul rând controlul la clasă, care nu e oferit de nicio aplicație din zona de business. Trebuia să avem o experiență a profesorului pentru a controla clasa mai ușor și fluxul educațional”, spune fondatorul.

Vboard s-a dezvoltat prima oară prin participarea la Innovation Labs, unde în finala Demo Day au câștigat Best Scale-up de către juriul de experți. Marius lucrează la Vboard alături de Lucian Dărăbuș.

Vboard funcționează ca o tablă virtuală la care profesorii se conectează cu elevii. Aceștia pot lucra pe dispozitivele lor și profesorul le poate vedea în timp real activitatea. De asemenea, se pot da și teste pe o tablă Vboard care să fie distribuite către toată clasa.

„E mai bine ca în predarea fizică, pentru că vezi simultan toate caietele elevilor, ceea ce dă un control mult mai mare asupra lecției”, spune Marius Mazilu.

„Vboard a fost menținut gratuit pe timpul pandemiei pentru a ajuta. La încheiere, am introdus abonamente, iar profesorii au continuat să folosească Vboard în cercurile de predare. Faptul că poți vedea simultan elevii, chiar dacă sunt lângă ei în aceeași sală, ei nu pot să se uite cu ușurință în caietul fiecăruia”, mai menționează acesta.

Un alt avantaj al produsului e că lecțiile se pot salva sub forma unui PDF, iar cei care nu sunt în clasă, fie că sunt acasă, fie că sunt bolnavi, pot vedea ceea ce s-a discutat.

În momentul de față Vboard are abonamente de tip Basic, cu 4 euro pe lună + TVA, care permite 10 grupuri și 50 de table virtuale care pot fi create. De asemenea, versiunea Premium costă 9 euro pe lună + TVA și aduce grupuri nelimitate, table nelimitate, dar și integrarea cu apeluri video și audio, pentru o soluție completă de educație.

Tabla virtuală versus tabla tradițională

Școala s-a întors la tabla tradițională după pandemie. Dar avantajele digitalizării nu trebuie uitate. Din acest motiv, vorbind cu Marius la Vivatech am vrut să aflu care sunt principalele avantaje competitive pentru care un profesor ar folosi Vboard și în momentul acesta, când școala a devenit offline din nou.

„Vboard are avantaje fenomenale. Un profesor în Vboard poate compune material de predare din mai multe surse. Poate să ia bucăți de exerciții să le lipească direct în tablă”, spune Marius Mazilu. Practic, profesorii pot construi materiale de predare noi, inovatoare și care să fie adaptate clasei. În plus, mai mulți profesori pot colabora pentru a dezvolta lecții.

„Al doilea avantaj, folosim table individuale, un profesor poate da un test cu un buton, iar toți elevii au tabla lor și caietul lor. Profesorul monitorizează pe toți în timp real, poate interveni în timp real și dacă cineva nu se mișcă, se va vedea că nu are activitate pe tablă. E un lucru covârșitor care acoperă nevoile tablei clasice”, explică acesta.

Iar profesorii și elevii se obișnuiesc cu tehnologia. Marius își amintește un lucru interesant întâmplat la început. O clasă de la o școală din București a folosit Vboard, dar în primă fază elevii au preluat activitatea de predare, pentru a încerca tabla, pentru a oferi feedback și pentru ca profesorii să vadă care sunt direcțiile pe care trebuie să le urmează. Ulterior, profesorii au preluat controlul clasei și i-au implicat pe elevi într-un mediu care le place deja.

„Profesorii s-au obișnuit cu comoditatea. E ușor să ajungi la toți elevii, inclusiv în zone rurale e foarte important asta, nu doar în pandemie”, explică fondatorul Vboard.

Dezvoltarea Vboard cu ajutorul Orange Fab

Vboard este unul dintre startup-urile care au fost anunțate ca parte a programului Orange Fab la începutul lunii iunie 2022. Au intrat în contact cu Monica Obogeanu, Startups Programs Manager la Orange la Innovation Labs, iar apoi au urmat discuții pentru a vedea oportunitatea colaborării.

„În momentul acesta explorăm cu Orange moduri de a utiliza infrastructura 5G care e printre cele mai rapide, în special în situații de comunicare online. Cererea de trafic e foarte mare, 5G oferă viteză, iar cu infrastructura oferită de Orange putem suplimenta școlile și putem ajuta elevii și profesorii să fie în contact prin device-uri, oferte și abonamente și prin serviciile Vboard”, spune Mazilu.

În plus, la Vivatech Paris, eveniment unde au fost la standul Orange Fab, au putut explora oportunități legate de alte entități care se ocupă de educație, pentru că și-au dat seama că au o soluție rară, majoritatea celor de tip tablă virtuală fiind construite doar pentru mediul de business și adaptate „pe genunchi” în educație.

Astfel că la Paris au căutat să găsească parteneri, competiție, dar să vadă și dezvoltarea internațională cu ajutorul Orange.

„Multe alte startup-uri s-au orientat pe teste online, pe alt mod de predare și învățare. Vboard poate fi o complementare a ceea ce oferă ele și să ofere un pachet complet. La finalul lui 2022 am vrea să vedem primii clienți care vin din Franța, din Belgia, Europa și eventual din țările din Africa. În 2023 sperăm mondial, Statele Unite și celelalte continente”, explică Marius Mazilu.

În plus, pentru sosirea la Vivatech au creat produsul și în limba franceză, ca să fie potrivit audienței generale, pe lângă română și engleză.