Am discutat cu specialiștii Orange despre ideile și startup-urile care se pot înscrie, oportunitățile de business, dar și provocările tehnice.

Invitații acestui webinar pe care-l poți găsi în video-ul de mai sus au fost Vanina Ungureanu (Head of New Business Orange România), Mihnea Dumitru (B2B Product Development & Innovation Manager Orange Business Service), Marius Iordache (5G Technical Manager Orange România), Monica Obogeanu (Startup Programs Manager Orange România).

5G Online Challenge este o competiție deschisă startup-urilor și inovatorilor din România care pot dezvolta soluții ce folosesc infrastructura 5G sau Internet of Things. Competiția organizată de Orange are deadline-ul pe 1 noiembrie.

5G Online Challenge cheamă startup-uri și inovatori cu proiecte în curs de realizare pentru a putea fi accelerate prin intermediul celor puse la dispoziție de Orange. Înscrierile la concurs au loc între 27 august și 1 noiembrie, iar concursul se desfășoară până pe 24 noiembrie.

Pe scurt: Ce poți afla din webinar despre 5G Online Challenge?

  • Dezvoltarea rețelei 5G și a infrastructurii în România
  • Specificațiile tehnice ale rețelei 5G și aplicabilitatea în zona industrială a vitezelor și caracteristicilor rețelei
  • Oportunitățile deschise de tehnologia 5G
  • 5G Online Challenge - de ce a apărut concursul și cine se poate înscrie?
  • Ce se întâmplă dacă ești acceptat la 5G Online Challenge?
  • De ce e important pentru un startup să colaboreze cu Orange?
  • Ce noutăți tehnice aduce 5G
  • Domeniile de impact pentru 5G pe termen scuert, dar și pe termen mediu și lung
  • Oportunitățile de business în mai multe verticale datorate 5G și Internet of Things

Mai jos poți vedea discuția integrală în format scris, dacă nu ai urmărit deja video-ul, dar și timpii unde poți găsi anumite puncte de discuție.

2.49 - Vanina Ungureanu: Evoluția Infrastructurii 5G în România

  • Avem 20 de milioane de conexiuni de internet mobil și peste 60% din ele sunt pe tehnologie 4G. Asta arată o adopție foarte rapidă.
  • Avem peste 98% acoperire 4G, iar trecerea către 5G a reprezentat un pas intuitiv. În benzile de spectru de calitate înaltă pentru 5G, 3.5, 3.8, unde avem peste 115 Mhz.
  • Am început cu orașele principale, acum suntem în 6 dintre orașele mari. București, Cluj, Iași, Brașov, Constanța, Timișoara.
  • Pentru București am extins acoperirea și în afara benzilor 3.5, 3.8 în banda de 2.1 și am reușit să acoperim integral orașul ceea ce e un pas important pentru noi.
  • Dezvoltăm ecosistemul. Vor urma licitațiile de spectru, va urma evoluția pe implementarea 5G. Acum e o implementare non-stand alone, va urma o implementare stand alone. Și extinderea acoperirii. Evoluția ecosistemului va veni și cu o evoluție comercială. Vedem o democratizare mai rapidă comparativ cu 4G. E nevoie să evolueze și echipamentele și ofertele atât pentru utilizatorii din piața rezidențială, cât și cei din B2B.

6.21 - Marius Iordache - Capabilitățile tehnice ale rețelelor 5G

  • Tehnologia 5G trebuie înțeleasă dincolo de aspecte precum viteza sau latența sa, ci prin aplicabilitatea pe care o poate avea în zona de business și în diferite industrii.
  • Prin tehnologie integrată într-un ecosistem vom fi capabili să oferim servicii cu caracteristici de top, precum o lățime de bandă mare, un delay foarte mic și implementări pentru servicii on-demand care consumă date multe și pe care rețelele actuale nu le pot susține.

10.15 - Monica Obogeanu: Detalii despre 5G Online Challenge

  • Deschidem acest concurs, îi vom alege pe cei mai buni. Vom evalua oameni care au prototipuri, bănuiesc că oameni care să fi dezvoltat deja pe 5G încă nu avem. Ne așteptăm la aplicații software care au nevoie de beneficiile rețelei.
  • În primăvară ne pregătisem să facem hackathoane, voiam să mergem prin toată țară. Avem rețeaua de parteneri din Hub Pass alături de care voiam să facem aceste evenimente fizice.
  • Încă din primăvară ne pregătisem pe zona aceasta, avem infrastructura comercială disponibilă, avem laboratoarele proprii unde aducem cele mai noi echipamente. Avem plăci de conectivitate care pot fi introduse în produse care să deservească clienții finali pe tehnologia 5G.
  • N-a fost să fie, 5G Online Challenge vine ca implementarea firească a acestor hackathoane în online, încercăm să facem astfel de evenimente în care explicăm la ce poate fi folosită tehnologia 5G, dar ne bazăm pe creativitatea oamenilor care fac asta, care inovează.
  • Vom oferi acces extins pe un an de zile, ne asumăm că cei mai buni vor intra în programul Orange Fab și vor beneficia de toate lucrurile pregătite acolo pentru antreprenori.

15.00 - Monica Obogeanu: Cine poate aplica la 5G Online Challenge?

  • Candidatul ideal are un prototip minimal, dacă nu chiar un produs care poate fi extins pe zona de 5G. Cel mai bine ar fi să aibă primi clienți, măcar utilizatori beta, ideal clienți plătitori.
  • Fiind conștienți că vorbim de o tehnologie emergentă este un concurs inclusiv de idei. Va fi mai greu pentru noi să evaluăm echipele care trebuie să meargă mai departe. Vom evalua experiența echipei, experiența tehnică, dar și deschiderea către zona de produs și de business. Ne uităm și mai jos, dar îi vom alege pe cei mai buni.
  • Vor primi feedback pe aplicație. La începutul lunii noiembrie vom face un shortlist alături de care vom lucra un pic și la final vor avea pitch final.
  • E important să aibă capacitatea tehnică să implementeze, dar care își doresc să facă pasul spre dezvoltarea de produse și de business.
  • Nu ne dorim să absorbim aceste idei și să le implementăm noi.
  • Vrem să avem și o componentă de educație ca să deservim clienții din România împreună, dar să le expunem și această zonă de expunere internațională.

22.16 - Marius Iordache: Ce face o rețea 5G specială din punct de vedere tehnic?

  • Trebuie să avem în vedere că din punct de vedere al industriei, o tehnologie de tip 5G e considerată a fi următorul driver în business în 10 ani. .Considerăm tehnologia 5G nu o evoluție a 4G, ci o revoluție, pentru că oferă conectivitate IoT, un model de business foarte agil, interacțiunea între dezvoltatori și rețea, ceea ce astăzi nu se întâmplă. Oferim o tehnologie care se bazează pe programabilitate în implementarea serviciilor.
  • 5G promite în primul rând viteze foarte mari, comparabile cu fibra optică, peste 1 Gbps, viteze pe care le putem demonstra live.
  • O rețea 5G promite posibilitatea de a conecta la rețea milioane de device-uri pe kilometru pătrat, un IoT puternic.
  • O rețea 5G promite o latență redusă, aplicabilă aplicațiilor real time. De asemenea, prezintă o eficiență de rețea, inclusiv o eficiență energetică.
  • 5G vine și suportă diferite tipuri de aplicații. Enumăr doar access broadband în medii foarte populate, ne putem închipui un serviciu de tip comunicație ultrareliable pentru diferite use case-uri de telemedicină sau live broadcast pe care urmează să le implementăm și să le demonstrăm.
  • Rețeaua 5G promite caracteristici de eficiență și securitate, urmărind de fapt niște principii tehnice care acoperă întreaga parte de rețea telecom.
  • Putem oferi servicii de viteză foarte mare sau servicii fixe, dar mai ales ce ne interesează sunt serviciile specializate. Servicii de tip low latency sau massive IoT. Împreună reușim să creăm un cadru a ceea ce putem să oferim. Transformările sunt complexe, mai ales pentru noi din punct de vedere tehnologice.
  • Un concept important îl reprezintă network slicing, „felie de rețea”. Putem să oferim peste aceeași infrastructură, oricare ar fi ea, cu anumiți parametri, diferite tipuri de servicii. Nu este vorba doar de tehnologie, ci de framework-ul economic pe care-l putem crea ca să putem oferi aceste servicii.
  • Ne putem închipui aceste servicii pe un model de rețea de tip slice, astfel încât prin tehnici de programare, de virtualizare, per tip de serviciu, noi să putem să construim diferite network slice-uri care să satisfacă nevoile clienților.
  • Interacțiunea poate fi gândită ca o conectivitate inteligentă între utilizator și rețea. Putem să ne gândim la diferite platforme inteligente peste care să rulăm diferite aplicații și să construim un mediu sigur. Vrem să considerăm 5G un driver din punct de vedere business.
  • Avem astăzi o rețea 5G de tip NSA, non stand alone, pentru că ne bazăm pe câteva componente de rețea de tip 4G. Putem să oferim astăzi într-o rețea 5G viteze foarte mari, extrem de mari de conectare, de peste 1Gbps. Atunci când vom implementa rețea de tip stand alone, o rețea pură 5G va aduce către un consumator întreaga capabilitate, întregile caracteristici ale rețelelor 5G care astăzi sunt discutate.
  • Ca timeline, estimăm că vom avea o astfel de rețea anul viitor, în a doua parte a anului, iar experimental Orange România va putea să ofere în perioada următoare un mediu de experimentare, de cercetare și dezvoltare a aplicațiilor din zona 5G pe o astfel de implementare stand alone printr-un laborator 5G Lab care va fi în București. Acesta va expune aceste funcții și capabilități.

35.02 - Vanina Ungureanu - Domenii economice unde va avea 5G impact

  • Am văzut în ultima perioadă o reticență asupra impactul 5G și diferite îngrijorări de sănătate și mediu. În luna august am extins acoperirea în București și înainte de acest pas ne-am întrebat dacă utilizatorii vor fi îngrijorați.
  • Am făcut un research în piață, am întrebat utilizatorii digitali ce părere au despre tehnologie și dacă sunt îngrijorați. Rezultatele au fost bune. În București audiența spune că peste 80% din potențialii clienți știu de tehnologie, nu sunt îngrijorați și chiar plănuiesc 70% să facă această tranziție de la 4G la 5G.
  • În ceea ce privește use case-urile sunt niște teme pe care industria le discută și în jurul cărora se coagulează evoluția 5G. Una e o temă clasică de telecom - fixed wireless access, adică substitut de conexiune fixă cu o conexiune mobilă. Există și acum în 4G, iar în 5G performanța va fi în zona fibrei, dacă nu și mai sus.
  • În zona de mobil principalele use case-uri sunt de viteză și de latență. Viteza ne va permite use case-uri în special video, cu tot ce vedem acum, dar și cu noi aplicații. Acum vedem calitate 4K pentru transmisii live, înregistrări sau live 360 de grade, vedem realitate virtuală și augmentată.
  • Am făcut anul trecut un demo la Untold. Transmisie peste 5G în 360 de grade de pe scena principală a festivalului. Utilizatorii de la standul nostru se simțeau chiar pe scenă.
  • Ne uităm la meciuri pe care le poți vedea în paralel, meciuri VR, la care să faci zoom și să schimbi camera dintr-un unghi sau altul.
  • Am menționat latența, e importantă pentru jocuri, egaming, dar lucrurile sunt surprinzătoare. Tehnologia a mers într-un ritm mai rapid, decât marketing-ul. Vrem să-i încurajăm pe toți antreprenorii să se gândească la acest potențial și să ne propună usecase-uri pe care să le testăm împreună și să vedem care se vor dovedi atrăgătoare pentru piața rezidențială sau B2B.

41.21 - Mihnea Dumitru: Ce verticale au cele mai mari oportunități în 5-10 ani?

  • Sunt anumite industrii care sunt foarte puternice în România și care și-au arătat interesul pentru 5G.
  • Dacă ar fi să aleg câteva ar fi în primul industria producătoare și în special partea de automotive. Acolo sunt multe use case-uri. Vorbim despre hale de producție, chiar și despre mașini autonome. În România se dezvoltă software și hardware pentru mașini autonome. Apar use case-uri pentru automatizări, robotică, vehicule mici în hale industriale care transportă bunuri de pe o bandă pe alta, dar și dezvoltări de vehicle to infrastructure și vehicle to vehicle, adică de comunicații între mașini și mașini și infrastructură pentru creșterea siguranței.
  • Din aceeași zonă și cu aceleași motive tehnice e zona logistică - porturi, aeroporturi, depozite și se uită la automatizare.
  • Media e un lucru imediat. Fluxul pe care o companie media îl are când transmite date e destul de complex. Tradițional nu au putut să se bazeze foarte mult pe rețelele mobile. Acum rețeaua mobilă e comparabilă cu fibra și satelitul.
  • Partea de rețele și de orașe inteligente - lucrăm deja la proiecte de energie, trafic, siguranța cetățenilor. Sperăm să prindă și mai mult avânt partea asta.
  • Pe termen lung aș adăuga sănătatea, partea de auto, cea de condus autonom, care se va dezvolta în anii următori. Ar mai fi partea de educație. Suntem în proiecte de educație cu toții, a luat avânt partea de digitalizare, dar în viitor vor apărea foarte multe use case-uri interesante. Momentan sunt aspiraționale. Putem vorbi de sănătate, telemedicină, VR în educație, potențialul e masiv, la fel și în partea de automatizare a condusului. Deși momentan aplicabilitatea pe termen scurt e redusă, potențialul pe termen lung e mare și suntem atenți la proiecte din această zonă.
  • Suntem atenți la ce putem aplica și peste 5-10 ani cu 5G Online Challenge, nu doar ce putem aplica mâine.
  • Am comunicat pe tema 5G destul de mult. Toată lumea a auzit de 5G, chiar mai mult decât de 2G sau 3G, ca nume. Interesul este ridicat. Așteptările sunt mari.
  • Dificultatea apare atunci când ei încearcă să traducă așteptările în realitate, iar noi încercăm să ne asumăm un rol. Partea de business a Orange România a devenit Orange Business Services și își propune să aibă un rol de integrator. Încercăm să integrăm diverse tehnologii și să fim un furnizor de soluții. Construim cu diverși parteneri și producători produse pe care le vindem direct.
  • Ce am propus apropo de business, încă de anul trecut, a fost un model de co-inovare, în sensul că pe lângă produsele pe care le vedem în piață, noi mai avem și diverse proiecte pe care le dezvoltăm împreună cu clienții. Deja am pus la dispoziție echipamente, rețele pe care dezvoltăm produse. Vrem să fim pas cu pas acolo aproape de producători, cum ar fi Continental și ei să fie gata la timp, să nu aștepte până când 5G va fi o tehnologie matură.
  • Vrem să dezvoltăm aceste parteneriate și cu startup-uri. Zonele de co-inovare sunt cele de media (lucrăm cu 3 mari companii de media pentru zona de broadcasting). Cu administrațiile locale, o surpriză plăcută, avem proiecte unde ne uităm la intersecții inteligente. Foarte multe usecase-uri sunt legate de bandă și video e o aplicație bună pentru bandă. De asemenea, lucrăm cu un operator portuar din România pentru automatizarea containerelor și a tracking-ului acestora. Vrem să oferim o conexiune de încredere pentru device-urile conectate.
  • Competiția noastră nu sunt alți operatori, ci WiFi-ul. 5G poate răspunde mult mai bine cerințelor clienților prin disponibilitate, la securitate și la garantarea parametrilor.

53.12 - Mihnea Dumitru: Agricultură și Internet of Things

  • 5G Online Challenge nu se referă doar la 5G, ci și la alte tehnologii Internet of Things. Acum nu avem 5G în rural și probabil va dura un pic, dar avem alte rețele IoT. Avem LTE, LoRaWAN, avem proiecte dezvoltate pe aceste rețele. În agricultură acestea vor fi tehnologiile cele mai fezabile. Avem proiecte cu Jidvei unde am încercat multe tehnologii și cea mai bună a fost LoraWAN. Pentru agricultură cred că putem discuta de alte tehnologii față de 5G, cel puțin în viitorul imediat.

57.08 - Monica Obogeanu: De ce te înscrii la 5G Online Challenge și Horizon 2020

  • Suntem pregătiți să susținem și zone IoT mai ales în acolo unde nu este prezent 5G. Dacă dezvoltați un produs IoT , putem să găsim use case-uri împreună, nu ezitați să aplicați.
  • Noi vă putem susține cu expertiza colegilor noștri. Dezvoltăm produse și business împreună.
  • Avem susținerea pe infrastructură și echipamentele de comunicații de care aveți nevoie. Putem susține proiecte pilot ca să demonstrăm către clienții finali tehnologia.
  • Lucrăm de foarte multă vreme la dezvoltarea tehnologiei 5G, Orange România face parte din proiecte de cercetare 5G în programele Horizon 2020. Suntem deja în 5 proiecte. S-a lucrat acum mult la dezvoltarea straturilor de bază. Acum se lucrează mult pe usecase-uri care beneficiază tehnologia 5G.
  • Continuăm să depunem proiecte Horizon 2020 și Horizon Europe.
  • E vorba de o implementare pentru dezvoltarea use case-urilor și veți avea alături un partener mare și cu experiență în asemenea proiecte. Va fi un win win pentru toată lumea. Am dat pragul jos la nivelul de idee pentru că ne dăm seama că lucrăm într-un cadru emergent.
  • Vă susținem să creșteți ca business-uri independente, nu suntem interesați să absorbim idei, startup-uri sau echipe.