Cum a ajuns un studio de jocuri din Iași la venituri de 3 milioane de euro din titluri pentru Disney

Mobility Games a trecut de momentul în care putea fi denumit un startup, dar dimensiunile firmei din Iași o recomandă încă în această categorie. Compania realizează jocuri pentru clienți mari de la Hollywood, cum ar fi Disney. Am vorbit cu Cătălin Marcu, game producer la Mobility Games despre trendurile din jocurile mobile și direcția în care se îndreaptă compania.

Mobility Games a pornit acum nouă ani, cu jocuri pentru telefoane ale timpului, în Java. Astăzi face venituri de 3 milioane de euro pe an și a realizat unele dintre cele mai populare jocuri: Frozen Free Fall de la Disney, Avengers Origins: Hulk pentru Marvel sau Athena’s Trials. Astăzi, Mobility Games a lansat jocul Anrgy Zombie pentru Pixel Fiction.

“Strategia noastră a fost să facem pași mici în direcția potrivită. La început ne-am creat un portofoliu de produse cu ajutorul căruia am reușit să deschidem discuții cu diverși parteneri. Pe măsură ce am demonstrat calitatea noastră, am început să avem parteneriate din ce în ce mai fructuoase și numărul celor interesați să lucreze cu noi a crescut”, povestește Cătălin Marcu. Cătălin a vorbit săptămâna aceasta în cadrul ALT Festival de la Brașov la Gaming Business Forum.

Apariția modelului freemium și expansiunea sa agresivă asupra majorității titlurilor din ultimii ani a introdus un nou set de cunoștințe necesare

El spune că principalele avantaje ale Mobility Games au fost flexibilitatea unei firme mici, adaptabilitatea la cerințe și o mică doză de nebunie în ceea ce privește complexitatea proiectelor pe care le-au acceptat.

Cât durează să creezi un joc pentru Hollywood?

Astăzi, majoritatea francizelor de la Hollywood nu se opresc doar la o pagină de Facebook sau la un film. Pe lângă producția clasică, majoritatea lansează și aplicații care monetizează pasiunea copiilor sau a fanilor. Mobility Games a realizat câteva titluri foarte populare, cum ar fi Frozen Free Fall sau Avengers Origins.Catalin Marcu Mobility Games

Jocurile produse de Mobility Games au avut o perioadă de dezvoltare între 2 și 6 luni, dar majoritatea cred că le-am terminat în 4 luni. Echipa diferă în funcție de complexitate, la început lucram cu 3 oameni – programator, artist și tester, dar mărimea echipelor a ajuns și la 20 de oameni pentru unele proiecte”, spune Cătălin Marcu.

Cătălin a intrat în contact cu oamenii din companiile mari la conferințe din străinătate, dar faptul că a demonstrat cu un portofoliu foarte bun l-a ajutat. Cu toate acestea, startul unui proiect e o discuție în care echipa Mobility încearcă să înțeleagă nevoile clienților, după care urmează un pitch. “Rareori încercăm să vindem ceva propriu în speranța că partenerul nostru îi va găsi utilitatea”, explică Marcu. În dezvoltarea jocului pentru un client, echipa de la Mobility Games are control creativ, dar există o discuție constantă cu părțile implicate pentru a nu dezvolta degeaba.

Astfel, Mobility Games a ajuns la o cifră de afaceri de 3 milioane de euro, iar modelul de business se păstrează în continuare.

Calitățile unui studio mic de jocuri

9 ani de dezvoltare de jocuri au pus Mobility Games într-o poziție foarte bună pe piață. Întâlnirea cu Disney s-a întâmplat în 2010, după ce Mobility Games a realizat un proiect de joc pentru copiii, Dress the Princess. Din 2011, studioul din Iași realizează proiecte mari pentru americani, iar un producător de jocuri are o responsabilitate uriașă.Catalin Marcu Mobility Games

“Un game producer trebuie să știe să lucreze eficient cu oamenii din echipa sa. Trebuie să cunoască bine piața, iar cea de jocuri mobile e una foarte dinamică. Apariția modelului freemium și expansiunea sa agresivă asupra majorității titlurilor din ultimii ani a introdus un nou set de cunoștințe necesare, cum ar fi indicii de performanță și statistici despre utilizatori”, spune Cătălin.

Ca trenduri, pe lângă modelul freemium, jocurile match 3 (Candy Crush Saga) și cele de strategie, de tipul Clash of Clans sunt în continuare cele mai populare. De asemenea, pe piață se poate vedea și o modificare a polurilor de putere. L-am întrebat ăe Cătălin ce ar însemna să dezvolte și să promoveze singuri un joc. Mi-a spus că se poate, dar necesită o cunoaștere foarte bună a canalelor de promovare și a rețelelor sociale. “E importantă o abordare inedită față de modelele clasice, lucru demonstrat de majoritatea jocurilor indie care au avut succes în ultimii ani”, spune Cătălin. El crede că o strategie de promovare care a funcționat o dată nu va funcționa și a doua oară.

Cătălin spune că-i destul de dificil să găsești oameni pregătiți în această industrie. “Programa facultăților de profil nu pare a fi ținut pasul cu vremurile, așa că absolvenții nu sunt nici pe departe pregătiți pentru a lucra într-un mediu profesonist”, crede Marcu.

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".