Daniel Szekely, Banca Transilvania: despre motivele pentru care 2016 este important pentru startup-uri

Daniel Szekely, director clienți IMM la Banca Transilvania a vorbit despre ecosistemul de startup-uri din România și posibilitățile de finanțare în cadrul unei emisiuni Wall-Street 360 dedicată săptămânii “Totul pentru IMM-uri”. Daniel vede crowdfunding-ul ca o formă solidă de validare de piață și recomandă mult networking pentru orice startup.

ws360-daniel-szekely-002

„Mi se pare că există o efervescență mare a ecosistemului. Putem să-l luăm în sens restrâns și să vedem că sunt persoane care au persoane cu programe de preaccelerare, incubatoare de business, acceleratoare. Banca Transilvania e membru fondator chiar în Spherik Accelerator la Cluj, care e la a treia sarjă de startup-uri care trec prin acest program. Ecosistemul începe să capete un contur de clar, în afară de faptul că există instrumente prin care îți poți desăvârși ideea, să-ți duci la îndeplinire un plan de business. Din ce în ce mai multe companii mari, încep să se uite la segmentul IMM-uri“, spune Daniel Szekely, director clienți IMM la Banca Transilvania.

Vine din urmă segmentul între 25 și 45 care este extrem de sofisticat, care știe care sunt trendurile în domeniu, care apelează la cursuri. Ei sunt altfel

El menționează că un lucru pozitiv e că firmele mari au început să lucreze cu IMM-urile. „Corporațiile lucrau doar cu companii de talia lor, încep să gândească la IMM-uri. Încep să gândească produse și platforme pentru IMM-uri“.

„Mai trebuie și îmbunătățită educația, inclusiv de la ciclul gimnazial, să promovezi creativitatea, dezbaterea. Dar acestea sunt chestiuni de durată“, explică Szekely la Wall-Street 360. 

În privința diferențelor dintre generațiile de antreprenori, Szekely vorbește de două categorii. „Exista două mari categorii de antreprenori. Cei de peste 45 de ani, care se folosesc de digitalizare și de internet și de aplicații, dar ei încă își conduc business-urile, iau decizii, se instruiesc, sunt autodidacți pe metodele vechi. Vine din urmă segmentul între 25 și 45 care este extrem de sofisticat, care știe care sunt trendurile în domeniu, care apelează la cursuri. Ei sunt altfel. Datorită lor au început să apară inițiative, pentru că ai cui să oferi informatia“

Cum a evoluat piața din 2008 până astăzi? „Antreprenorii au început să fie mult mai atenți la decizii, la proiectele investiționale. Înainte de 2008, începeai ceva și șansele de reușită erau mari. Nimeni nu se gândea la criză. Acum oamenii se gândesc. De aici și o anumită reticență de a face investiții mari. Poate și pentru că încă nu s-a dat drumul la noile programe pe fonduri europene. Peste două luni, când vor fi publicate ghidurile, se va relua trendul investițional. Anul acesta va fi un an de turnura în zona investițiilor IMM-urilor“, spune Szekely.

Imi place foarte mult partea de crowdfunding. Pe Kickstarter au fost 90 de proiecte românești. Nu știu dacă lumea e foarte în temă cu ce înseamnă crowdfunding și cât de bine e să faci asta

„Imi place foarte mult partea de crowdfunding. Pe Kickstarter au fost 90 de proiecte românești. Nu știu dacă lumea e foarte în temă cu ce înseamnă crowdfunding și cât de bine e să faci asta. Pentru un antreprenor e foarte bine, pentru că te pune în situația de a prezenta comercial ideea și vezi dacă ar exista persoane interesate. Dacă cineva îți dă bani înainte să ai produsul terminat, e foarte bine“, mai spune reprezentantul Banca Transilvania.

De asemenea, pentru a ajunge mai rapid la investitori, Daniel Szekely recomandă o strategie simplă. „In perioada aceasta recomand networking-ul. Să cunoști oameni care cunosc domeniul și pe care mai apoi să încerci să-i convingi să investească. De asemenea, e nevoie de o echipă bună care să poată ducă la îndeplinire un plan. Nu știu dacă echipa asta o vezi foarte des în România. De asta e bun networking-ul, de asta hub-urile sunt o idee excelentă, pentru că unesc oameni complementari. Deocamdată mirajul pieței imobiliare e mai mare decât mirajul de a investi în tehnologie sau startup-uri“.

Banca devine o soluție pentru IMM-uri când are deja un istoric. Trebuie să văd niște fluxuri de cash flow

Când devine banca o alternativă pentru un startup? „Banca devine o soluție pentru IMM-uri când are deja un istoric. Trebuie să văd niște fluxuri de cash flow, niște sume de bani și să văd o tendință a vânzărilor. Când vrei să scalezi, o bancă e o soluție. Problema startup-urilor e cash-ul. Lucrurile nu merg niciodată precum ai plănuit. Mai ales în domeniul IT, trebuie să ai rată de creștere mare, trebuie să ai o susținere în zona de cash flow. Noi ne gândim la un produs pentru industria IT, care să ofere finanțare chiar pe unele perspective de creștere, de exemplu, dacă urmează să semnezi un contract cu o firmă pentru a le furniza o soluție și ai nevoie de finanțare încă șase luni, ca să ajungi să livrezi și să primești primii bani“

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".